Apneu afgesplitst uit Generatorset, DC of AC

algemene discussies

Re: Generatorset, DC of AC

Berichtdoor bas » 29 Jul 2018, 20:38

Apneu is een sluipmoordenaar.


Ik zou dat zelf iets anders willen omschrijven: Niet (goed) slapen is een sluipmoordenaar, en een apneu KAN daar de oorzaak van zijn.
Zelf ben ik van het type wat overal doorheen ronkt, kussen over mijn hoofd en gaan maar zo zit niet iedereen in elkaar.
Een jaar of 6 terug kreeg ik iemand aan boord waarvan ik zoiets had van: Allemachtig, wat voor zombie heb ik nu weer mee gekregen. ( het hele "apneu" fenomeen was mij verder onbekend).
Op de ene of ander manier was de hele sfeer aan boord compleet omgeslagen binnen een paar dagen en was iedereen niet meer te genieten en toen het bommetje eenmaal barstte kwam het hoge woord eruit na een weekje: Niemand had nog fatsoenlijk geslapen sinds die kerel aan boord was met zijn gesnurk en gerochel.
En dan moet je toch het gesprek aangaan met zo iemand ,en dat zijn niet de makkelijkste gesprekken ( voor mij niet in ieder geval), met de mededeling dat het op deze manier niet verder ging. Uiteraard proberen werkgevers/uitzendbureaus dit nog op te lossen door het sturen van wat extra oordopjes maar deze man is dus hierom van boord gegaan. ( en eerlijk=eerlijk, ik vond het geen ramp want je had er gewoon geen reet aan).
Enniewee.....dit akkefietje was wel de aanleiding dat er wat aan gedaan is en meneer is de mallemolen ingegaan in het ziekenhuis en een week of 10 later kreeg ik hem terug. Zag er 20 jaar jonger uit en zo voelde hij zich ook, alleen sliep hij nu als een of andere ghostbuster met een omgebouwde stofzuiger naast zijn bed ( zeelui blijven zeelui, een beetje plagen moet kunnen :mrgreen: ) maar hij sliep wel! En de wereld om hem heen ook.
Hij heeft me na een paar biertjes zelfs eens te kennen laten geven dat zijn huwelijk wss nog bestond als hij het "slecht weer" gesprekje met mij 10 jaar eerder had gehad. Nou kan ik daar zelf niet zoveel mee met dit soort sentimenteel gedoe maar het geeft wel te kennen.....

Moraal van het verhaal: Jouw apneu kan ook het probleem van een ander zijn en beroerd slapen is altijd funest, wat de reden er ook van is.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Generatorset, DC of AC

Berichtdoor Klaver vier » 29 Jul 2018, 20:46

Nou ik sliep helemaal niet beroerd en snurkte ook niet,ik sliep 14 uur op een dag.
Ik merkte dus niet dat ik 45 keer per uur stopte met ademhalen,het enigste wat ik merkte is dat ik maar doodmoe was.
Dat is dus nu in 1 maand al heel erg verbeterd,en daar ben ik heel blij mee.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Generatorset, DC of AC

Berichtdoor bas » 29 Jul 2018, 21:31

ik sliep helemaal niet beroerd en snurkte ook niet,ik sliep 14 uur op een dag.

14 uur per dag, dan slaap je toch eigenlijk wel beroerd voor een volwassenen?(onbewust)
Ik merkte dus niet dat ik 45 keer per uur stopte met ademhalen

Die collega kwam idd ook me met rapporten met dit soort getallen en dan met name de periode dat het ademen stopte stond ik versteld van.....daar zijn diepzeeduikers jaloers op :shock: )

Begrijp me niet verkeerd, ik ben hier niet de apneu expert, dat zijn jullie en artsen.

Sterker nog, eigenlijk was ik degene die zoiets had van: Niet zo zeiken, vanavond vroeg naar bed dan zal het morgen wel weer over zijn.
Dat inzicht is nu wel veranderd.
Als slapen energie gaat kosten i.p.v. dat het opleverd is het vrij snel gedaan
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Generatorset, DC of AC

Berichtdoor Marie Christina » 29 Jul 2018, 21:41

Illustratief verhaal, Bas.
Had het mijne kunnen zijn.
Op de hopper Lelystad kon mijn buurman me wel wegkijken.
Zo hard snurkte ik.

Slapen deed ik de volledige vrije wacht en ook tijdens het aflosuurtje van 17 tot 18 uur om te eten.
En, inderdaad René, als een blók.
Maar uitgerust was ik nimmer.
Tijdens de wacht moest ik de laatste twee uur altijd vechten tegen de slaap.
Dat redde ik altijd net.
En dan weer als een haas te kooi.
In de bar kwam ik niet meer.
Dus ik stond ook niet te boek als erg sociaal.

Je zegt het mooi: slecht slapen is een sluipmoordenaar en apneu kan daar een oorzaak van zijn.
Die hou ik er in.

En miin CPAP heeft wel degelijk mijn huwelijk gered.
Niet omdat we niet meer samen in één bed sliepen, dat accepteerde ze nog wel, maar omdat ze niks meer aan me had.
Aan boord was ik er niet voor haar, en thuis ook niet, want dan sliep ik en als ik dat niet deed was ik chagrijnig of aan het mopperen.
Ze vond er niets meer aan, dat leven met mij.
"Ik heb mijn mannetje weer terug", zegt ze vaak als het onderwerp ter sprake komt.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Generatorset, DC of AC

Berichtdoor bas » 29 Jul 2018, 22:49

ja mooi he!

en dat allemaal over een vraag over een airco op AC of DC :mrgreen:
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Generatorset, DC of AC

Berichtdoor Marie Christina » 29 Jul 2018, 23:16

Het kan verkeren.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Apneu afgesplits uit Generatorset, DC of AC

Berichtdoor Nerissa » 30 Jul 2018, 14:54

Ik wil er nog tot slot ff 1tje inkoppen.....
Hoeveel ongelukken met vrachtwagens zullen veroorzaakt worden door chauffeurs die op t verkeerde moment slapen?

Frans 8-)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: Generatorset, DC of AC

Berichtdoor Noordvaarder » 30 Jul 2018, 15:20

Nerissa schreef:Hoeveel ongelukken met vrachtwagens zullen veroorzaakt worden door chauffeurs die op t verkeerde moment slapen?

Wat heb dat met vrachtwagenchauffeurs te maken? :o
Er zitten per slot van rekening meer "bestuurders van andere voertuigen" op de weg,die NIET in een vrachtwagen rijden.
Ik vind e.d. opmerking namelijk nogal aanmatigend. :twisted:
Noordvaarder
 

Re: Generatorset, DC of AC

Berichtdoor Nerissa » 30 Jul 2018, 21:23

Jij snapt m niet....
Hoeveel chaufeurs vallen in slaap tidens het rijden.
En hoeveel daarvan hebben slaap a-pneu zonder dat zij dit weten.
.
Dit dikwijls mede veroorzaakt door de aard van het werk en de niet vrijwillige levensstijl,

En dus ook niet “ hun schuld is”

Zo beter geformuleerd dan
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: Apneu afgesplits uit Generatorset, DC of AC

Berichtdoor Noordvaarder » 30 Jul 2018, 23:00

Nerissa schreef:Jij snapt m niet....
Hoeveel chaufeurs vallen in slaap tidens het rijden.

Heel weinig,al is het de laatste tijd wel iets erger,maar dit komt mede door de Oost Europeanen,die het niet zo nauw nemen met wat ze drinken.Voor hun is wodka misschien wel frisdrank,voor ons is dat het allerminst.
Hoeveel daarvan hebben slaap a-pneu zonder dat zij dit weten.

Heel weinig denk ik.
Dit dikwijls mede veroorzaakt door de aard van het werk en de niet vrijwillige levensstijl,

Er is niemand die gedwongen chauffeur wordt,dus van een niet vrijwijllige levensstijl kun je niet spreken.
Ik heb het zelf ook met de volle overtuiging,en met veel plezier gedaan, ruim 40 jaar,waarvan 20 jaar als zelfstandige.
Altijd internationaal,van Umea tot aan Brindisi,en van de Poolse grens tot aan Bretagne.
En toen de electronische chauffeurskaart zijn intrede deed(2006),was het voor mij een "zegen van de Heer".
Eindelijk iets waarop wij ons konden beroepen,en niet meer hoefden te "sjoemelen" wat daarvoor gewoon mogelijk was.
Vanaf toen was het elke nacht 9 uren "in het mandje".

En wat apneu betreft,nee ik heb zelf niet,maar een zeer goede kennis van mij wel.
Dus ik weet wat het inhoud om elke nacht met een "snorkel" op,om te moeten slapen.
Gelukkig is dat voor hem de redding.
Hij is van 70 keer,naar 4 a 5 keer gegaan.

Hij is een keer met me mee geweest naar Zweden,en ik dacht dat hij dood ging.
Want je schrikt je het hoedje,en uiteindelijk deed ik bijna geen oog dicht die rit.
Heb hem toen maar geadviseerd om er mee naar een dokter te gaan.
Toen bleek dus dat hij apneu had.
Is nu een jaar of 8 geleden,en hij,hij is nog steeds chauffeur.
Wel binnenlandse ritten,en elke nacht thuis.
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten