Apneu afgesplitst uit Generatorset, DC of AC

algemene discussies

Apneu afgesplitst uit Generatorset, DC of AC

Berichtdoor Marie Christina » 17 Jul 2018, 21:48

@Rene: De adapter van je CPAP maakt niet alleen 42 Volt van je 220, maar stabiliseert ook pieken en dalen.
Het is een zeer gevoelig stukje techniek.
Ook al zou het apparaat 12V zijn, dan nog zou ik de adapter ertussen houden.
Dus 12V => 220V => 12V.
Lijkt overdreven, en ja, allerlei verliezen, maar er hoeft maar een dipje in te komen omdat bijvoorbeeld de koelkast aanslaat en je hebt al kans op schade aan je CPAP.
En je zal zien dat je net in het midden van de Biesbosch of op het Lauwersmeer ligt als dat gebeurt.

Daarom is het officiële 12V snoer van Resmed, ogenschijnlijk een sigarettenaanstekerplug met een snoertje en een stekkertje, ook zo duur: daar schijnt ook zo'n stabilisatietechniekje in te zitten.

@TS: Helemaal eens met het eerdere commentaar.
Als je een generator aanschaft: gelijk voor de AC versie gaan.
Kan je nog veel meer dingen op laten draaien en je ontziet je accu's.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Generatorset, DC of AC

Berichtdoor Klaver vier » 17 Jul 2018, 22:05

Menno ik was van plan zo,n snoertje met aanstekerstekker te kopen ,maar ik heb geen idee wat hij kost,anders moet ik een heel simpel omvormertje kopen voor het apneu apparaat,nu staat hij op een vrij grote omvormer en die gebruikt meer als een kleintje.
Voor stroom uitval s,nachts ben ik niet bang want dat apparaat gebruikt bijna niets en ik heb vier accu,s staan van 185ah.
Ik ben wel benieuwd wat zo,n snoertje kost,kan nooit meer zijn als een klein omvormertje lijkt mij
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Generatorset, DC of AC

Berichtdoor Marie Christina » 17 Jul 2018, 22:28

Schrik niet Rene.
Het ligt een beetje aan het merk CPAP dat je hebt, maar 50 piek heb je er zo voor neergeteld en die van 12V 24V maken gaan over de 100 euro heen:
https://www.vitalaire-winkel.nl/stroom-adapters

Een eenvoudig gemodificeerde sinus omvormertje van zo'n 100-200 watt (bijvoorbeeld die af en toe voor een paar tientjes bij de Aldi te koop zijn) is zat voor een CPAP die max zo'n 90 W gebruikt en de CPAP doet het er prima op.
Jaren zo gedaan en het ging prima.
Met een beetje beleid in het stroomverbruik kan ik het zo twee nachten doen. (2x 140 Ah accu's).
Ik had zo eentje: https://www.allekabels.nl/omvormer/1740 ... -watt.html
3 tientjes.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op 18 Jul 2018, 11:27, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Generatorset, DC of AC

Berichtdoor Klaver vier » 18 Jul 2018, 21:56

Menno ik wil er juist helemaal geen omvormer tussen zetten maar rechtsreeks van de accu,s afpakken.
Dan moet ik alleen een aansteker stopkontakt maken en voor mijn cpap een snoertje hebben met aan één kant een aanstekerplug en aan de andere kant een plug die in de cpap past,dan heb ik niks met die grote omvormer te maken.
GrRené ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Generatorset, DC of AC

Berichtdoor Marie Christina » 18 Jul 2018, 22:28

Dan is zo'n officieel snoertje Dé oplossing.
Is even een uitgave, maar dan ben je van alles af.
(En als je een beetje handig bent met een soldeerbout, heel eenvoudig te maken. Ik heb daarvoor de spullen gehaald bij Okaphone in Groningen.
Heeft ook een webwinkel.)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Generatorset, DC of AC

Berichtdoor Nerissa » 28 Jul 2018, 08:48

Ff inhaken op de a-pneu

Ik geloof gelijk dat een officieel snoertje de juiste oplossing is.

Ik gebruik mijn app nu ongeveer 10 jaar, waarvan 6 maanden per jaar rechtstreeks op de 12V.
Er hangen geen andere apparaten aan de zekering .

Groet

Frans 8-)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: Generatorset, DC of AC

Berichtdoor Klaver vier » 28 Jul 2018, 10:30

Een officieel snoertje is inderdaad de oplossing €18 verschil bij phillips of bij vital aire.
Of topiic ik ben van 45 naar 5,6 apneu,s gegaan,een heel goed resultaat dus in de eerste 4 weken.
Ik ga het ook rechtstreeks op 12 volt maken,dan omzeil ik de grote omvormer.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Generatorset, DC of AC

Berichtdoor Marie Christina » 28 Jul 2018, 11:23

Zo, zo! Dat is een resultaat dat er wezen mag!
Gefeliciteerd.

Ik zit na 3,5 jaar behandelen op 6,5 gemiddeld. (Vanaf 42)
Nog wel dalende,, we zijn bijna bij de magische 5 grens.
Maar wat een verschil in hoe ik me voel.

Ik kan weer varen zonder na een half uur met mijn kop op het stuur te liggen. :D
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Generatorset, DC of AC

Berichtdoor Klaver vier » 28 Jul 2018, 16:17

Misschien speelde de vakantie ook wat mee voor de verbetering.ik sliep voorheen 14 uur op een dag.
Overdag geen slaap meer nodig,ik ben nu al heel veel verbeterd en het kan alleen maar beter worden.
Dan te bedenken dat de internist in Hilversum zij ik kan niks meer voor u betekenen,hier was ik ook op apneu getest,daar kwam niets uit
Door mijn huisarts doorgestuurd naar het amc in Amsterdam met een hb van 13 daar ben ik helemaal door de molen gegaan en toen kwam er uit heel ernstig apneu,je begrijpt wel ik ga nooit meer naar een Hilversums ziekenhuis,mij is verzekerd dat het hb nu ook snel naar beneden zal gaan,daar vertrouw ik volledig op
Met een half jaar weet ik meer,dat hb gaat als het goed is langzaam naar beneden,moet naar ongeveer 9
Onbegrijpelijk wat slaap met je kan doen zonder dat je het merkt,ik ben in mijn slaap nu ook veel rustiger.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Generatorset, DC of AC

Berichtdoor Marie Christina » 28 Jul 2018, 18:28

Het wordt alleen maar beter, Rene .
Geloof me maar.
Ik wou dat apneu veel bekender werd.
Ik weet 100% zeker dat er (ook op dit forum) mensen zijn die denken: ik voel me als een slappe drol, hoe kan dat nou?
Het maakt niet uit hoe veel ik slaap.
-Hartkloppingen.
-Hoge bloeddruk.
-Beginnende diabetes.
-Altijd (altijd!!) moe
-Kort lontje.
-Veel plassen 's nachts.
Affijn. Google er maar eens op.

Apneu is een sluipmoordenaar.
Dit is de meest nuttige off-topic in jaren!

Als we hiermee 1 ander forumlid naar een slaapkliniek weten te krijgen ben ik tevreden.
(Want ik weet zeker dat er nu iemand leest: huh??? Dat heb ik ook.)

Ik had het zeker al 15 jaar voor ik (door allerlei oorzaken) eindelijk aan apneu ging denken.
Huisartsen herkennen het niet.
Die bestellen voor elk bijkomende kwaaltje gewoon een extra pil.
En het duurt niet lang, of die hand pillen in de ochtend is je ontbijt.
Je gaat niet dood, maar je leeft ook niet.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten