Nu horen we ook helemaal bij de club!

algemene discussies

Re: Nu horen we ook helemaal bij de club!

Berichtdoor Klaver vier » 29 Jul 2018, 17:24

Als je net als Yep keurig netjes rechts in de vaargeul zit en daar reageer ik op moet je gewoon doorvaren want dan neemt de zeiler een loopje met je.
Als er een zeilwedstrijd is op Loosdrecht houd ik er echt wel rekening mee,ik gun echt iemand zijn plezier wel.
Maar ik bedoel de voorang nemers,die dus denken dat ze voorang hebben.
Pas nog op het Alkmaarder meer denkt zo,n gek met een zeilboot ff vlak voor je langs te gaan terwijl je in de vaargeul vaart
Ze denken dat ze altijd voorrang hebben maar dat is echt niet zo,ook voor zeilboten gelden regels
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Nu horen we ook helemaal bij de club!

Berichtdoor Roelof » 29 Jul 2018, 18:52

Mopolcamper schreef:Na 49 zeilen hebben mijn (v)echtgenote en ik sedert 4 weken een ander schip en wel een motorboot Gillissenvlet 10.30. Dat was een hele stap en we hebben er wel ruim 2 jaar over gedaan om tot dit besluit te komen. Ik ben al jaren deelnemer aan dit forum en heb altijd het gevoel gehad als vooral zeiler er maar nauwelijks bij te horen. Maar dat is nu voorbij. De boot is gebouwd in 1998 en in 2010 voorzien van een nieuwe motor Mitsubishi S4S 63 PK voor een gereviseerde Velvet keerkoppeling. We hebben in de afgelopen 4 weken al een prachtige tocht gemaakt en de urenteller laten oplopen van 648 naar 814 uren, kortom, het bevalt ons goed. Wel hebben we in de afgelopen weken een heleboel materiaal verwijderd dat we als volstrekt overbodig beschouwen zoals elektr. verwarmingslinten aangestuurd door een vijverthermostaat, mastje met steunzeil (als je het toch doet dan ook maar helemaal) etc. We kunnen wel een braderie houden. Voor belangstellenden; de boot is nog met foto's aanwezig op de site van Smelne jachtcenter te Drachten, wat overigens een heel prettig bedrijf is om zaken mee te doen.



Mannen, mannen, mannen,..???!!!??? :evil: :evil:
TS; Mopolcamper heeft een half leven gezeild heeft en al langere tijd dit forum heeft gevolgd. Uiteindelijk heeft hij (met partner) nu de zeilboot gewisseld voor een motorboot en bij de introductie aangegeven dat dit forum meer gericht is op motorboten, -jachten.

[b]Dat is gewoon een feit![/b]

Moeten we het dan direct over het verschil van inzicht tussen zeil- en motorjachten jachten en onze eigen ervaringen hebben (vanuit het oogpunt van motorboot bezitters) en ten toon stellen of iedereen (ongeacht welke boot hij vaart) hier een warm welkom heten????? :cry: :cry: :cry:

Zowel bij motorboot eigenaren als wel bij de zeilers zitten er altijd rotte appels in de mand. Daar heeft iedereen last van en zal iedereen altijd rekening mee moeten houden.

@ Mopolcamper:
Nogmaals van harte welkom, laat je op het forum niet ontmoedigen door bovenstaande !
Indien jullie vragen hebben mbt jullie nieuwe boot, stel deze zonder schromen. Bovenstaande negativiteit tov zeilboten gaat nergens over :oops:

Goede vaart en veel plezier toegewenst.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Nu horen we ook helemaal bij de club!

Berichtdoor Mopolcamper » 29 Jul 2018, 19:48

Dank voor jullie reacties mensen, overigens ben ik hier niet zo nieuw, dit is mijn 206e bericht!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Nu horen we ook helemaal bij de club!

Berichtdoor quichot » 30 Jul 2018, 10:24

Volgens mij staat het gewoon in het vaarreglement: bij kruisende koersen van kleine schepen onderling MOET het motorjacht voorrang verlenen aan het zeiljacht, tenzij het motorjacht door de aard van het vaarwater geen voorrang KAN geven. Bijvoorbeeld in vaargeulen of op kanalen waar de sb-wal moet worden gehouden. In alle andere gevallen mag de zeilschipper er dus vanuit gaan dat het motorjacht wijkt.
Zo zal het er niet letterlijk staan, maar daar komt het wel op neer.
En dat is ook wel logisch: de manoeuvreerbaarheid van een zeiljacht is in veel gevallen beperkt. Hoog aan de wind kan het alleen afvallen of door de wind gaan, maar dan moet daar wel ruimte voor zijn. Plat voor de wind kan het gedwongen worden te gijpen, en aan lager wal wil een zeiljacht al helemaal niet verdagen, dus zal het gedwongen zijn koers te houden van de wal weg. En last but not least: het kan niet afremmen door achteruit te slaan. Een noodopschieter, ja, maar daar moet dan wel net even ruimte voor zijn.
En dat terwijl de motorschipper niet veel meer hoeft te doen dan even wat bijsturen of inhouden.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Nu horen we ook helemaal bij de club!

Berichtdoor Marie Christina » 30 Jul 2018, 11:44

quichot schreef:En dat terwijl de motorschipper niet veel meer hoeft te doen dan even wat bijsturen of inhouden.

Dat laatste is nou net mijn hele punt.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Nu horen we ook helemaal bij de club!

Berichtdoor kajoe » 30 Jul 2018, 12:18

tja ook een beetje van mij .ok het werd al gezegd dat op open water ,de vaar weg zogezegd zeilboten voor rang hebben ,klopt
maar ik vind het dan vaak dat je als motor wegstuurt of in ieder geval iets uit wijkt ,ook geen probleem .maar soms houd je rekening mee welke koers ze houden en dat gebeurd bij sommigen niet deze zwalken maar wat .en je kan er geen peil op trekken wat ze gaan doen.
ik heb het al menig keer meegemaakt dat als je zelf op het vaarwater dus de betonde geul zit menen dat zeiljachten ook al kruisend daar op voorrang hebben op alle vaart ,gebeurd veel bij zeilscholen ,soms denk je dat de instructeurs nooit het bpr door gespit hebben .en velen kunnen dus ook geen borden lezen plaatje begrijpen ze schijnbaar niet laat staan het bord a 15 bpr.ev met onderschrift.
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Nu horen we ook helemaal bij de club!

Berichtdoor Yep » 30 Jul 2018, 12:48

Aanvulling: Hoe moet ik 28 ton binnen een paar meter tot stilstand brengen?
Misschien met er een bericht in de krant komen in de vorm van 'zeiboot overvaren door motorboot, opvarenden zeilschip vermist'.
Laatst gewijzigd door Yep op 30 Jul 2018, 13:37, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Nu horen we ook helemaal bij de club!

Berichtdoor Popeye » 30 Jul 2018, 13:14

Mijn reactie was ook gebaseerd op een situatie in een kanaal of een betonde vaargeul! Ik ben zelf "zeiler"!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Nu horen we ook helemaal bij de club!

Berichtdoor redmiller » 30 Jul 2018, 15:02

Yep schreef:Aanvulling: Hoe moet ik 28 ton binnen een paar meter tot stilstand brengen?
Misschien met er een bericht in de krant komen in de vorm van 'zeiboot overvaren door motorboot, opvarenden zeilschip vermist'.



Nou das vrij simpel! Zoals een zwager van mij na een vaartocht gisteren vroeg: “waar zit de handrem?” :lol:
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Nu horen we ook helemaal bij de club!

Berichtdoor Yep » 30 Jul 2018, 15:07

Voordat het toerental naar stationair is gedaald, gevolgd door in de achteruit schakelen, waarbij scheeftrekken (schroefeffect) ook nog eens optreedt, en daarna tot stilstand komen, ben je vele meters verder.
Ofwel: Niks handrem ;-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten