Nu horen we ook helemaal bij de club!

algemene discussies

Re: Nu horen we ook helemaal bij de club!

Berichtdoor Yep » 30 Jul 2018, 18:31

bas schreef:anvulling: Hoe moet ik 28 ton binnen een paar meter tot stilstand brengen?
Misschien met er een bericht in de krant komen in de vorm van 'zeiboot overvaren door motorboot, opvarenden zeilschip vermist'.

Ik snap je punt maar dat is wel de omgekeerde wereld en zo steekt de regelgeving niet in elkaar.
Je zult zelf aan moeten passen aan het formaat en gewicht van je eigen schip.


Dat zal.
Maar vertel mij dan maar wat ik moet doen?
Ik heb een remweg.
Moet ik dan varen met snelheid 0,1 kMh.?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Nu horen we ook helemaal bij de club!

Berichtdoor bas » 30 Jul 2018, 19:28

Maar vertel mij dan maar wat ik moet doen?
Ik heb een remweg.
Moet ik dan varen met snelheid 0,1 kMh.?


Als de omstandigheden daarom vragen wel ja.

En nogmaals, ik snap je punt wel en het klinkt een beetje betweterig maar iemand voor zijn raap varen omdat jij een remweg hebt is geen excuus, hoe fout de tegenpartij misschien ook is.

Alles met gang heeft een remweg. Allemaal verschillend en daar zul je je gedrag op aan moeten passen. En ik neem aan dat je dat al lang doet, je vaart met dit schip anders als met een rubberbootje toch?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Nu horen we ook helemaal bij de club!

Berichtdoor kajoe » 31 Jul 2018, 09:17

tja stopweg ,nou met mijn bootje zal het een dikke 10 /15 meter zijn van vol naar vol maar de reactie tijd tja is voor ieder verschillend ,maar meestal zie je het al wat aankomen dus al een verlaagd toerental .
met mijn luxe motor indertijd zat er een twindisc achter en als ik van vol voor op vol achteruit moest reageerde de koppeling pas als de motor onder de 1500 toeren kwam .
even zo bij de bunkerboten waar een zf koppeling achter zat veel manoeuvreren met altijd volaan.
dit zelfde ook met een geladen schip 3400 ton en 2 x 750 pk nou als je dan op volle snelheid vaart deet het niet veel als je plots vol in de ho houder moest ,meer van god zegen de greep ,en probeer er maar langs te stuuren 24 km pu stop je dan niet zo maar ,helaas weet ik niet meer wat de uitkomst was bij de proef vaarten .
en dan nog het verschil met of je voldoend water op de schroef hebt anders word het slagroom kloppen en de vaart krijg je er amper uit.
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Nu horen we ook helemaal bij de club!

Berichtdoor quichot » 31 Jul 2018, 09:28

Die remweg heeft er in feite niks mee te maken.

Het gaat om het voorrang verlenen van motorjachten aan zeilboten op ruim vaarwater. Op kanaaltjes wordt immers ook door hen gemotord.
Zeilboten zijn geen onderzeeërs die ineens voor je boeg aan de oppervlakte komen. Die heb je al ruim vantevoren in het snotje, waarbij je je -als het goed is- afvraagt of er risico op aanvaring bestaat.
Meestal zal blijken dat er geen enkel probleem ontstaat, en in alle overige gevallen verleg je je koers een beetje, of neem je wat snelheid terug.

Ik zei het een beetje als grapje, maar serieus: als je plotseling uit alle macht achteruit moet slaan voor een zeiljacht op kruiskoers, heb je óf zitten suffen, óf je dacht tot het allerlaatst: ze wijken dit keer maar voor mij uit.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: aadbloem en 39 gasten