Sluis verbazing

algemene discussies

Re: Sluis verbazing

Berichtdoor R.C.Grootveld » 18 Jul 2018, 23:30

Roelof schreef:Het zijn hufter streken maar ik zie het als een rotte appel in de mand.
Veel vaker heb ik begrip en rust van de binnenvaartschippers gezien, inclusief hulp om in grote sluizen langszij vast te maken. Meestal wordt er wel er wel rekening gehouden met de kleine bootjes achterin de sluis denk ik.

Eens, op die ene rotte appel na, deel ik je mening (en die ene rotte appel heeft het geweten.... :D )
Vaak is het ook een kwestie van overleg met de sluiswachter en/of schipper van het grote schip.
En een kwestie van een beetje durf .....
Maar sommigen worden al nerveus als er aan weerskanten minder dan 2m ruimte over is.

Overigens ben ik fervent voorstander van het LIFO principe in relatie tot kleine schepen: Last In, First Out ....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Sluis verbazing

Berichtdoor bas » 19 Jul 2018, 00:29

Overigens ben ik fervent voorstander van het LIFO principe in relatie tot kleine schepen: Last In, First Out ....


De kreet "LIFO" kende ik nog niet maar hier sluit ik me volledig bij aan mits praktisch uitvoerbaar uiteraard.

En voorop gesteld dat er aan beide zijden natuurlijk eersteklas paarde(n)be*fers tussen zitten berust het gros van de irritatie voornamelijk uit onwetendheid/onbegrip en onkunde, wat dat betreft is het op de weg niks anders.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Sluis verbazing

Berichtdoor Popeye » 19 Jul 2018, 08:27

Marie Christina schreef:Ik snap de irritatie.
Maar bedenk wel dat zo'n binnenbak aardig wat power op zijn roer nodig heeft om überhaupt te kunnen sturen.
En met de schroef die dáár onder zit geeft een heel klein beetje gas al een schroefwater waar onze bootjes alle kanten van op vliegen.
Ik bedoel: het is niet altijd dwarsliggerij van de schipper.

De een kan het kennelijk wel, en de ander niet, en ik had/heb wel achter grotere gelegen!

Groet, Jack./
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Sluis verbazing

Berichtdoor quichot » 19 Jul 2018, 08:59

Het hoort, denk ik, tot ieders eigen verantwoordelijkheid om z'n schip niet een speelbal te laten worden van schroefwater. Houdt als de deuren opengaan de kop gewoon goed strak tegen de wand met een tijdelijke landvast op een laag boldertje, als moet met de motor vooruit bij. Als de hevigste kolkingen afnemen is het vroeg genoeg om los te maken. Vaak hangen jachten dan nog aan meterslange doorgeluste lijnen aan bolders bovenop de sluis. Tja, dat is vragen om problemen.

LIFO werkt natuurlijk niet in sluizen waar tussen de vrachtschepen geen doorgang mogelijk is, dus zeg maar het gros van de grote sluizen.
Ik zou voorstander zijn om jachten -die vaak heel lang als een drol in de pot liggen te draaien en te keren tot alle beroepsschepen ingevaren zijn- juist vast als eerste te laten invaren. En dús ook als eerste laten uitvaren. Dat kon per schutting zomaar een halfuurtje tijdswinst voor de beroepsjongens opleveren. Dit idee wordt vaak afgedaan met het risico op doorschieten, maar ik heb nog nooit een vrachtschip tegen de deuren, of tegen hun voorganger zien doorschieten. Op het Albertkanaal is dat trouwens de gewoonste gang van zaken: invaren op volgorde van aankomst. Soms krijg je het verzoek om zoveel mogelijk voorin te gaan liggen omdat er nog beroepsvaart aankomt.

En @hooveld960 heeft natuurlijk gewoon gelijk. Maar helaas zijn sluiswachters vaak oudschippers die het dedain voor 'jachies' delen met de beroepsschippers. Dus laten ze die darren. Vaak ook nog ter vermaak: zie ze eens klooien!
Positieve uitzonderingen zijn er zeker ook hoor, ik lag een keer tussen de deuren van de Julianasluis in Gouda omdat een jacht weigerde door te varen. 'U moet echt terug hoor!', piepte het jachtenmevrouwtje. Toen schalde het door de kolk: 'We gaan pas schutten als de Jonge Willem ook binnen is!' Hulde.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Sluis verbazing

Berichtdoor kajoe » 19 Jul 2018, 09:44

als ex sluiswachter en beroeps schipper ben ik het eens met eerst de jachten ,
ok maar dan komt het de meeste van die lui gaan achterin vast maken ,en aan sluiten is er ook niet bij ,mede omdat niet overal in de sluizen er aan gedacht is dat er ook kleine bootjes schutten moeten en dus de bolders of glij palen te ver uit elkaar zitten .
reageren op de opdracht naar voren te gaan is er geregeld niet ,daarbij is het soms slaapverwekkend hoe langzaam sommige recreanten de sluis in varen .
en dan tegenroordig hebben de meeste grote schepen ook koppelingen en zijn er niet zoveel meer met omkerbare motor, en die wouden nog wel eens wijgeren als er te weinig start lucht was door veel manouvreren maar ook omdat de omzet klauwen wel eens verkeert pakte ,en dan was het mogelijk dat je ergens tegen aan knalde tja waren dat jachten dan is de schade ook niet te overzien ,een keer gezien in de oranjesluis midden kolk ,om te huilen .

zelf een keer gehad meet een dubbelschroever dat de sb koppeling het begaf bij het invaren van vreeswijk waren vol geladen 2300 ton en je rekend o]er op bij het afstoppen dat de bijde motoren het doen ,nou dan afstoppen op 1 motor lukt niet dus kwam er een deuk met een diepte van ruim 20 cm in de deur ,met alle gevolgen van dien .

de schutvoorschriften bij rijks waterstaat is dat altijd eerst de grote vaart gaat en dan de kleintjes ,met soms een door de sluismeester anders bepaalde volgorde .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Sluis verbazing

Berichtdoor R.C.Grootveld » 19 Jul 2018, 10:02

quichot schreef:LIFO werkt natuurlijk niet in sluizen waar tussen de vrachtschepen geen doorgang mogelijk is, dus zeg maar het gros van de grote sluizen.
Ik zou voorstander zijn om jachten juist vast als eerste te laten invaren. En dús ook als eerste laten uitvaren. Dat kon per schutting zomaar een halfuurtje tijdswinst voor de beroepsjongens opleveren.

Helemaal mee eens .... alleen die tijdwinst lijkt bij velen niet tussen de oren te krijgen zijn.
Je ziet het overigens ook bij kleine sluizen waar alleen pleziervaart geschut wordt.
Met wat bijna als 'autistisch' te bestempelen beleid wordt de kolk volgepropt waarbij de de helft van de tijd wordt verspild om die laatste 3 schepen er toch nog bij te krijgen.
Dat je met schutten bij (pak hem beet) 90% vol per saldo meer schepen per uur schut dan bij 100 lijkt maar niet door te dringen.
Het is net als een IT project: 90% van het project doe je in 50% van de tijd
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Sluis verbazing

Berichtdoor R.C.Grootveld » 19 Jul 2018, 10:03

quichot schreef:ik lag een keer tussen de deuren van de Julianasluis in Gouda omdat een jacht weigerde door te varen

Zo heb ik in het verleden al een paar keer afgedwongen dat een beroepsschip zijn schroef uit het werk haalde.
Gewoon tussen/onder de deur blijven liggen, kan die niet dicht .....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Sluis verbazing

Berichtdoor bas » 19 Jul 2018, 10:21

ik lag een keer tussen de deuren van de Julianasluis in Gouda omdat een jacht weigerde door te varen. 'U moet echt terug hoor!', piepte het jachtenmevrouwtje. Toen schalde het door de kolk: 'We gaan pas schutten als de Jonge Willem ook binnen is!


En dit is eigenlijk precies de reden waarom dat LIFO niet werkt. Nooit geweten dat het zo genoemd werd en achteraf bekeken is hier is ooit al wel eens mee proefgedraaid meen ik mij te herinneren.
Dat is toen eigenlijk voornamelijk spaak gelopen omdat zo'n binnenschip op het traject na de sluis vaak veel te lang achter het langzaamste jachtje moet blijven varen. Dus de tijdswinst was weg, de gevaarlijke situaties en irritatie nam enkel maar toe.

Tja doorschieten....ik heb het ook nog nooit gezien of meegemaakt maar het is natuurlijk wel eens voorgekomen. De kans is klein maar als het gebeurd is het leed niet te overzien natuurlijk.

Maar laten we nou eens eerlijk zijn: Als je ligt te tollen of je klapt op de achterdeur vanwege het schroefwater van je voorganger dan lig je in den beginne toch zelf niet goed (meer) vast?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Sluis verbazing

Berichtdoor redmiller » 19 Jul 2018, 10:31

Het grote jachten ego heb ik ook meerdere keren meegemaakt. Vuil kijken als je er naast gaat liggen, haha! In de Beatrixsluis heb ik ook meegemaakt dat een schippert zijn schroef niet afzette, waardoor het voor mij lastig werd fatsoenlijk vast te leggen. Gelukkig ook hulp gehad van andere schippers in dezelfde sluis, waarbij ik soms zelfs langszij mag vastmaken en dan “vaar jij maar eerst uit hoor!”

‘t Is maar net hoe je met elkaar samenleeft, leven en laten leven of elkaar de ogen uitsteken. Praatjes over vervelende jachtschippers of beroepsvaart komen vaak uit een houding van ‘wij en zij’. Daar komt meestal weinig begrip naar elkaar van.
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Sluis verbazing

Berichtdoor kajoe » 19 Jul 2018, 11:23

er word gesproken over tijd winst ,nou die is er niet ,over het algemeen varen jachten zeer langzaam in daarbij weet je als achterliggende niet vaak wat je voorganger doet omdat er velen precies in de midden invaren en op het laats een kant kiezen ,men zou eens even aan moeten wijzen aan je achterop komer waar je haat liggen de volgende kan dan sneller kiezen of er voorbij varen.
soms heb je mazzel dat je snel doorgeschut word maar het komt vaak voor als er zich een grote heeft aangemeld via de marifoon of het ivs of bics en dan kan het best dat je een stief kwartiertje ligt te wachten dat hij er is .

als de grote jongens daarna invaren moeten ze nog voorzichtiger invaren ,daarna en dat vooral op kanalen is het vaak dat de grote sneller vaart dan de kleine en die weer moet oplopen .op de rivieren ben ik maar wat blij dat de groten eerder bij de sluis aangemeld zijn waardoor die als ik er ben al opengevaren is .

bij kleine sluizen waar over het algemeen alleen jachten geschut worden gaat het er ook niet vriendelijk aan toe ,ook daar is het vaak als ik er maar in lig laat de anderen maar wachten .
en dat sluispersoneel vaak oud schippers zijn is niet altijd waar , men neemt tegenwoordig vaak mensen die ook goed zijn met computers en dergelijke .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten