@Henk, dat voordeel van het koppel bij lage toerentallen vervalt inderdaad voor schepen, de overige voordelen niet.
@Erik, die nadelen bestaan nu nog stuk voor stuk. Valt niet te ontkennen. Maar we staan nog maar aan het prille begin van de E-voortstuwing, zeg maar het stadium van de mechanische koets van vroeger, waar een man met een rode vlag voor moest lopen. Dus daar gaan nog grote slagen gemaakt worden.
Ik heb een paar postings terug die vol-elektrische vrachtschepen (niks hybride!) aangestipt via een linkje. Dat is dus al realiteit. Ik wees daarbij op het omruilingsprincipe. Heel simpel gezegd, zoals je nu je gasfles niet laat vullen, maar omruilt voor een volle. Uiteraard is daar ook een transitie voor nodig, want je kunt moeilijk om de vaardag een paar uur met accu's lopen sjouwen. Dus zullen de eerste echte E-jachten anders zijn ingedeeld. En dat kan ook makkelijk, want je hebt in feite geen motorkamer en tanks meer nodig. Bij een omruilstation (de nieuwe bunkerboot!) til je aan een hijsoog, waar nu je vuldop zit, het hele accupakket aan de wal en laat je er een volle inzakken. Als die accu's niet langer je eigendom zijn, vervalt ook het bezwaar van slijtage en veroudering. Die komen ten laste van de exploitant.
Uiteraard komen die kosten terug in de Ah-prijs (de nieuwe literprijs!) die je betaalt om exploitatie economisch mogelijk te maken, maar jij bent van die investering en van die kopzorg af.
Overigens blijf ik zelf meer zien in waterstoftanks en energiecellen. Met moderne kunststoffen kun je vrijwel onverwoestbare tanks maken. Juist aan boord van schepen is het risico van scheuren in zo'n tank ingevolge botsingen veel kleiner dan in auto's. Ook verzamelt waterstof bij eventuele kleine aansluitlekken zich niet onder in het schip.
Voor wie niet terugdeinst voor een stukje tekst:
https://www.volkskrant.nl/economie/inee ... bd2acf2c4/Meer algemeen: stop nou eens met alleen maar tegenwerpingen te bedenken, met 'ja maar' roepen. We doen er verstandiger aan in ons hoofd een knopje om te zetten en te denken in mogelijkheden. Want nogmaals: de verbrandingsmotor voor mobiliteit heeft z'n langste tijd gehad.