Elektrisch varen

algemene discussies

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor pascall » 09 Jul 2018, 19:42

De toekomst is kernfusie, over een paar jaar realiteit!
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor bas » 09 Jul 2018, 19:57

Er moet nog steeds iemand mij gaan uitleggen wat er zo fantastisch is aan elektrisch.


Eigenlijk is alles fantastisch aan elektrisch, dat is het probleem niet. Het punt zit in de opslag van energie. Als er net zoveel Joules per cm3 uit een accu komen als uit fossiele brandstof dan is het lek boven.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor henkvd » 09 Jul 2018, 20:11

Dat laatste vertellen ze nog even niet, daar zit een enorm probleem, we gaan het tig voudigen gebruiken en doen de meeste centrales dicht, ergens gaat er dan iets niet goed en dat de hele infrastructuur een paar tandjes zwaarder moeten worden, spreekt voor zich, er moet nog heel wat koper de lucht en de grond in om dit mogelijk te maken.

Allemaal om 18.00 thuiskomen en de laadstekker in de auto prikken gaat het niet worden, nu denk ik heel even Smart, al die accu's kan je slim laden en nog slimmer misbruiken om pieken op te vangen, kwestie van slimme techniek, dat is niet moeilijk, het gebruik patroon weet Google bv nu al van je.

De grote maar is, fossiele brandstoffen kunnen dit straks behoorlijk gaan remmen, reden spot goedkoop als de honger afneemt, al zal dit wel keurig afgeroomd worden door de overheid.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor ErikH » 09 Jul 2018, 22:42

Ik ben niet tegen elektrisch, maar ben wel zeer sceptisch.

Tweede enorme probleem naast de opslag is de opwekking van electriciteit op een "groene" manier. De heren politici van het klimaatakkoord (geen techneuten dus) baseren zich op technieken die nog uitgevonden moeten worden, nog niet bestaan en waarvan nu niet bekend is of ze überhaupt haalbaar zijn.

Infrastructuur vele malen zwaarder, nieuwe hoogspanningsleidingen, hele steden overhoop geschept om zwaardere kabels te leggen, paar miljoen oplaadpalen voor boten en auto's, energieopslagsystemen voor de windstille dagen, hele Noordzee vol met windmolenparken, Flevopolder vol met zonnepanelen, elk huis een zonnepaneel, aardgasopbrengsten naar (ik geloof) 0, hele dure auto's dankzij de dure accu's, zware en lichte industrie die aanpassingen moeten gaan doen aan hun machinepark, aanleg van warmtepompinstallaties voor stad, dorp of wijk, aanleg van privé warmtepompen in buitengebieden, aanpassing of vervanging van particuliere c.v.-installaties, isolatie van je huis en kozijnvervanging, verboden van scooters, brommertjes, bbm's en wellicht motoren, verplichte aanpassing van je boot naar e-aandrijving, import van elektriciteit omdat wij niet genoeg kunnen opwekken, torenhoge accijnzen op benzine, diesel, gas en kolen, millieuheffingen. Zal vast nog een heleboel consequenties van het energieakkoord vergeten zijn.

Dit gaat honderden miljarden kosten! (weliswaar uitgespreid over een heleboel jaren). De politiek is wel zo slim om ons langzaam en geniepig erin te luizen, sterker nog; op dit moment zijn er zelfs een heleboel mensen enthousiast geworden door de mooie praatjes. Mijnheer Samson loog voor beweerd dat de gemiddelde consument erop vooruit zal gaan. 1 ding weet ik zeker, we gaan dit allemaal heel hard voelen in de portemonnee, dat geld moet ergens vandaan komen. Kijken of we met z'n allen nog zo enthousiast zijn als het pijn gaat doen in de portemonnee.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 09 Jul 2018, 23:50

Marie Christina schreef:Ze zijn al stukken en stukken beter dan, zeg, 20 jaar geleden

Is dat echt zo?
Ik was een paar jaar geleden in een bekend automuseum en daar stond één van de eerste elektrische auto's, inderdaad van Toyota.
Actieradius was niet veel minder dan de huidige Prius ...
Model was uit de jaren '30 .....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 09 Jul 2018, 23:54

ErikH schreef:Ik ben niet tegen elektrisch, maar ben wel zeer sceptisch.

Hier nog één: Net als dat we ooit afscheid hebben genomen van de stoommachine (een enkele uitzondering daargelaten :roll: ) denk ik dat de dagen van de verbrandingsmotor ook geteld zijn.
Maar de praktische haalbaarheid? Tja, daar wordt nog al eens wat al te gemakkelijk over gedacht.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor bas » 10 Jul 2018, 07:48

Ik was een paar jaar geleden in een bekend automuseum en daar stond één van de eerste elektrische auto's, inderdaad van Toyota.
Actieradius was niet veel minder dan de huidige Prius ...
Model was uit de jaren '30 .....


Dat komt omdat we vandaag de dag wat meer eisen stellen aan een auto qua veiligheid en luxe. Zelfde zie je bij verbrandingsmotoren. In de jaren 80 had je een scala aan middenklassers van rond de 1000 kilo, auto's die vandaag de dag qua afmetingen gelijk zijn wegen rustig 1400 a 1500 kilo vanwege airbags, airco's en weet ik wat er al niet meer op zit. Zijn die motoren efficienter geworden? zeer zeker wel. Is het daadwerkelijke verbruik afgenomen om met je auto van A naar B te komen? Nauwelijks.

Praktische haalbaarheid/technische mogelijkheid: Er is nog een hoop te doen maar daar ben ik niet zo bang voor, als de tijd er rijp voor is zie ik dat wel goed komen. ( en ergens denk ik ook wel dat de goeie ideeen al lang ergens in een kluis liggen).
Ik voorzie meer een probleem in het feit dat olie ( en dus ook diesel) als een soort kankergezwel in de wereldeconomie verweven zit. Werkelijk waar alles wat je ziet of aanraakt is direct of indirect verbonden aan olie(prijs).
Die afhankelijkheid is wereldwijd, en het klimaatprobleem is een westers dingetje. Daar is 3/4 van de wereld echt niet zo mee bezig, die hebben het druk met de maaltijd voor vanavond.
Je bedrijven hier de verplichting stellen om over te stappen op alternatieve energie, die voorlopig nog duurder is, is economische zelfmoord zolang een stel Arabieren met 1 enkele vergadering de olieprijs kunnen beinvloeden.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor quichot » 10 Jul 2018, 10:55

Wat mij opvalt is dat iedereen dezelfde problemen en bezwaren opwerpt. Dús die bezwaren worden ook onderkent door de hoogopgeleide deskundigen die zich nu over die problemen buigen. Met andere woorden: ironisch genoeg zullen dát dus de problemen zijn die het eerst gaan worden opgelost.
Ik heb geen kristallen bol, maar ik kijk wel naar de geschiedenis, en die leert dat de scepsis die iedere keer weer de 'ja maar'-roepers inspireerde tot het belachelijk maken van nieuwe ontwikkelingen, zal omslaan in enthousiasme.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor ErikH » 10 Jul 2018, 11:51

quichot schreef: Met andere woorden: ironisch genoeg zullen dát dus de problemen zijn die het eerst gaan worden opgelost.


Dat de geleerden zich erover buigen wil nog niet zeggen dat de problemen ook daadwerkelijk worden opgelost. Ontwikkelingen in de accutechniek gaan trager dan wat het CO2 akkoord nu voorschrijft. Voor windstille en/of zonloze dage moet er met de huidige en toekomstige stand van techniek nog steeds fossiele brandstof verstookt worden. De 2 hoofdzaken waar het allemaal om draait en die ik nergens terug zie in de discussie. Rooskleurig geschetste plaatjes ten spijt. Vandaar dat mijn vraag blijft;

Er moet nog steeds iemand mij gaan uitleggen wat er zo fantastisch is aan elektrisch.


Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor quichot » 10 Jul 2018, 13:00

Even helemaal los van de vraag hoe je elektriciteit meeneemt? Fantastisch! Geluidloze voortstuwing, volstrekte rust tijdens het varen, wie wil dat nou niet?
Of, om de vraag anders te stellen: is er zinnige reden om dat niét te willen? (En nogmaals, even los van de technische, geopolitieke en economische onvolkomenheden. Dus stel dat je nu al gewoon zou kunnen kiezen tussen een E-motor en een verbrandingsmotor.)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten