Elektrisch varen

algemene discussies

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor Yep » 10 Jul 2018, 13:14

Ik heb er ook wel over na lopen denken.

Uit eerdere posts heb ik berekent dat ik ca. 15 kW. nodig heb om het schip (28 ton, 14,4 mtr.) bijna 11 kmh. te laten varen.
Een volle dag varen betekent dan een verbruik van ca. 150 kWh.
Als je een eind tegen stroming moet opboksen, dan loopt dit misschien wel op naar 300 kWh.
Ik zeg: 'Dat is 3 x het batterijpakket van de zwaarste Tesla'.
Om 300 kWh. in zeg 10 uur weer in batterijen te stoppen betekent een laadvermogen van 30 kWh. per uur.
Volgens mij betekent dat een 400V/64A aansluiting per boot.
En wat als er 10 van deze bootjes in de haven dobberen......

En dan de kosten.
Ik denk dat je op enige tienduizenden Euro's uitkomt.
Gewicht lijkt me een kleiner dingetje, tenslotte verdwijnt de motor.
Niettemin komt er wel een tonnnetje of 1 a 2 bij.

Een hybride model biedt wellicht nog kansen maar full electric op een jacht van bijna 15 mtr. is voorlopig nog niet aan de orde.
Sloepjes e.d. is inderdaad een ander en haalbaarder verhaal.
Ik wacht voorlopig even af.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor bas » 10 Jul 2018, 13:38

is er zinnige reden om dat niét te willen?


Ik kan er 1 verzinnen, die overigens net zo hard geld voor verbrandingsmotoren ( en andere systemen). Hoe complex is het systeem en kan ik er zelf nog wat aan/mee doen?
Ik zou er niet op zitten te wachten om voor elke storing een monteur te moeten laten komen. Afgezien van de kosten vind ik het sleutelen ook een deel van de hobby.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor quichot » 10 Jul 2018, 13:49

Ok dat hobby-aspect zou een puntje kunnen zijn. Ik zou het opgeven, als ik in ruil daarvoor stilte aan boord kreeg. En wie weet, wordt E-techniek een nieuwe hobby!
@Yep, het ging even puur om de vraag wat je liever zou willen, gesteld dat je gewoon zou kunnen kiezen, dus als al die onvolkomenheden zouden zijn overwonnen.
Laatst gewijzigd door quichot op 10 Jul 2018, 13:52, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor Yep » 10 Jul 2018, 13:51

Snap ik.
Op zich ben ik wel voor.
Ik boog me even over de praktische haalbaarheid bij wat grotere bootjes.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor ErikH » 10 Jul 2018, 14:06

Quichot; Natuurlijk is het elektrisch fantastisch. Voor- en nadelen tegen elkaar afwegend (Yep beschrijft het goed) kom je nu (en de komende 10 - 20 jaar) op fossiele brandstof uit. Wellicht dat een elektrische sloep, waar dit topic om begonnen is, nu al een haalbare kaart is.

Wat uiteindelijk een haalbare kaart is, is ook heel simpel; Geld en terugverdientijd! Fossiele brandstof word langzaam duurder (vooral door belastingen), electriciteit word langzaam goedkoper. Op het moment dat electriciteit goedkoper is dan fossiel word het tijd om over te stappen en zal dan ook massaal gedaan worden. Degene die dat niet doet is een dief van eigen portemonnee. Op dit moment zijn bijvoorbeeld al zonnepanelen, huisisolatie, energiezuinige apparaten en ledverlichting wijs om in te investeren. Terugverdientijd enkele jaren, ik doe daaraan ook mee en trek er al enkele jaren profijt van.

Wat de techniek en sleutelen betreft is dat vele malen simpeler dan een verbrandingsmotor; e-motor, regelaar, accupakket. Meer is het niet, deze techniek is al jaren ruimschoots voorhanden. Motor en regelaar zijn al uitontwikkeld, hierin zullen nog slechts kleine verbeteringen komen, geen significante. DHZ pakketjes staan zelfs al op Ali Express.

Op ZF-forum is iemand z'n zeilboot aan het ombouwen https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... mitstart=0 Die zeiljongens varen een half uurtje per dag op de motor, het hele accu verhaal is dan een stuk makkelijker.

Gr.

Erik
Laatst gewijzigd door ErikH op 10 Jul 2018, 14:09, in totaal 1 keer gewijzigd.
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor quichot » 10 Jul 2018, 14:08

Eens, Erik!
Kennelijk is het op nóg grotere schepen al wél mogelijk:
https://www.hetnieuweproduceren.nu/elek ... en-belgie/

De haalbaarheid daarbij stoelt op het principe van omruiling. Het schip vaart tussen vaste laad- en losplaatsen, waar de lege accu's worden vervangen door volle. Het schip hoeft dus niet aan de lader.
Komen er voldoende van dergelijke omruilstations, ook voor grotere jachten, en ook langs de meer toeristieke routes, dan zou dat probleem al zijn ondervangen. Waarom zou dat economisch minder aantrekkelijk zijn voor een exploitant dan een bunkerstation?
Ik begrijp heel goed dat dat voorlopig toekomstmuziek is, maar zeg dus niet dat het niet kán.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor bas » 10 Jul 2018, 14:32

En wie weet, wordt E-techniek een nieuwe hobby!


O dat zou zo maar kunnen, maar er zit wel een grens aan wat je zelf kunt. En dat kan je eigen kennis zijn of een systeem wat door een fabrikant dusdanig is dichtgetimmerd dat je er zelf niet bij kan. Maar nogmaals, dat geld net zo hard voor alle andere systemen.
En voor de rest ben ik wel voorstander van E-techniek hoor, er is weinig zo betrouwbaar en af te regelen .

Voor ons project ook nog naar gekeken om er een elektrisch of hybride systeem van te maken. Eigenlijk meer met het oog om op die manier subsidie/fondsen losgepeuterd te krijgen. Kan er een lang verhaal van maken....dan moet je het echt willen en diepe zakken hebben maar eigenlijk is het nu nog geen serieuze optie voor dit soort vermogens.
Prima voor sloepen maar die zijn er al een tijdje, dus in die zin snap ik de topicstarter niet helemaal.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor bas » 10 Jul 2018, 14:51

Technisch is het wel mogelijk om elektrisch te varen echter:

In het eerste voorbeeld gaat het over "slechts" 5kW, vergelijkbaar met een sloepje en deze systemen liggen op de plank en zijn idd betrekkelijk eenvoudig.

In het tweede voorbeeld zijn de vermogens een stuk groter en is de installatie een stuk complexer. Daarbij is hier een flinke subsidiepot opengetrokken om het financieel haalbaar te maken.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Jul 2018, 02:31

ErikH schreef:Er moet nog steeds iemand mij gaan uitleggen wat er zo fantastisch is aan elektrisch.

- Max koppel over zo ongeveer het hele toerenbereik
- Geen versnellingsbak nodig
- Geen energieverlies omdat een op en neer gaande beweging moet worden omgezet in een roterende
- Veel hoger rendement (ca factor 2)
- Lichter van gewicht
- Geen cardanassen nodig, want gewoon bij het wiel.
- Veel beter aan te sturen, zeker de 3~ AC motoren
- Veel minder slijtage

Kortom: Een wachtlijst van voordelen, het enige probleem wat nog op moeten lossen: Waar halen we de elektra vandaan.

Ooit een trein met versnellingsbak gezien?
Zelfs schepen worden tegenwoordig steeds vaker elektrisch aangedreven.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor quichot » 11 Jul 2018, 10:18

Rob, een rijtje dat er niet om liegt!

Hier en daar bespeur ik ook een beetje verzet tegen het nieuwe. Dat is door de eeuwen heen nooit anders geweest.
Stoomaandrijving, nu gezien als hét nostalgische non plus ultra, de goeie ouwe tijd, werd aan het eind van de zeiltijd door zeelui afgedaan als luchtfietserij; levensgevaarlijk en gedoemd te mislukken. Toen de eerste oliemotoren kwamen waren het de stoommannen die vooraan stonden om die ontwikkeling te overladen met kritiek: dat was geen varen meer, dat was verkapte ambtenarij!

Zo was het, en zo zal het altijd zijn. Maar links- of rechtsom, de verbrandingsmotor heeft z'n langste tijd gehad. Dat heeft niet zozeer te maken met milieufreaks die onze lol willen bederven, maar simpelweg met het feit dat er iets beters voor in de plaats komt. Ik zie dat met vertrouwen tegemoet.

Één ding uit het verleden verdient een nieuwe kans: vrachtzeilschepen op zee. Als je ziet dat een simpele monohull tijdens de Volvo Ocean Race een etmaalgemiddelde heeft gehaald van 46 km/h (gemiddelde hè, dus pieken van tegen de 60 km/h!), dan moet het met al onze technologie ook mogelijk zijn om zeeschepen weer onder zeil te brengen. Of beter, met windkracht voort te stuwen.

En nou niet weer meteen het feestje verpesten met economische bijzaken hè! :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten