Elektrisch varen

algemene discussies

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor Marie Christina » 13 Jul 2018, 21:07

Ik durf te garanderen dat we ons over 10 - 20 jaar echt niet meer kunnen voorstellen dat we op gas gestookt hebben. Of op een diesel(benzine)motor gevaren hebben.
In mijn jeugd mocht ik als klein ventje de beste kooltjes uitzoeken in het kolenhok voor de kachel.
Duurde uren voor het eindelijk behaaglijk werd in de kamer.
Nooit gedacht dat het ooit anders zou worden.

Nu hebben we in hooguit een half uurtje een op zijn minst redelijk uit te houden temperatuurtje in het vertrek.
Dankzij gas.
Binnenkort is dat te gek voor woorden: een half uur??
"Hoe hielden jullie dat vol?"

Misschien hebben we over XX jaar wel een oplossing gevonden voor het kernafvalprobleem.
OF kunnen we kernfusie zodanig toepassen dat het meer energie oplevert dan het kost.

Vaar jij rond met je kernpit buitenboordmotor. :D

Onbekend maakt onbemind.
Maar ik weet 100% zeker dat de huidige energievoorziening zijn langste tijd echt wel gehad heeft.
Ik denk niet dat een e-motor DE oplossing is.
Voor nu, wellicht.
Maar er liggen zeker weten betere opties op ons te wachten. (Welke weet ik ook niet. Als ik dat wist werkte ik bij de TU ipv de zeevaartschool)
Je afsluiten voor nieuwe inzichten is mijns inziens je afsluiten voor de toekomst.

Ik merkte dat toen ik in dienst kwam van de zeevaartschool.
Ik was nog van de schoolbord- en krijtjes generatie.
Gebruikte dat ook.
"Het werkte altijd prima, dus het werkt nu ook prima".

En dat deed het ook.
Totdat ik merkte dat ik niet even een YouTube filmpje op dat schoolbord kon laten zien.
Tot ik merkte dat een student op dat smartboard kon inloggen en zijn huiswerk of presentatie via zijn mobieltje kon laten zien.

Nieuw is altijd moeilijk, want we kennen het niet.
Dat vinden we eng.
Vertrouwd is veilig.

Stel je open en je zult versteld staan wat voor wereld er voor je open ligt.

Misschien niet een e-motor, maar wie weet wat we voorgeschoteld krijgen?
Ik persoonlijk verheug me er op.
Wat het stoomtijdperk voorheen was is dit tijdperk nu.

[Edits: allerlei "oeps dat het ik verkeerd getypt" foutjes.]
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor quichot » 14 Jul 2018, 12:04

@Erik, als al eerder opgemerkt: in mijn pleidooi voor E-voortstuwing spelen milieu-aspecten een ondergeschikte rol.
Ik denk gewoon dat het beter kan dan met verbrandingsmotoren. In wezen verschillen die niet van stoommachines in die zin, dat je gassen heet maakt die door expansie een zuiger naar beneden duwen, en een krukas in beweging zetten. Bij stoom geschiedt dat heetmaken in een externe boiler, bij de verbrandingsmotor in de cilinder zelf, maar beide principes berusten op dezelfde omweg van verhitting en expansie, waarna we alle mogelijke moeite doen om weer van die hitte af te komen. Die lozen we dan maar in de atmosfeer of in het vaarwater.
Bij turbines is het weinig anders. Geen zuigers weliswaar, maar ook die draaien op expansie door hitte.

Waar de energie vandaan gaat komen blijft gissen, maar dat een schroefas zal worden rondgedraaid door een electromotor lijkt me wel vast te staan. Het gaat dus echt neerkomen op productie en opslag van stroom.
Veilige opslag van kernafval kent z'n grenzen. In Finland wordt dat nu diep onder de grond opgeslagen in granietgrotten, waar het 100.000 jaar moet liggen voor het weer veilig is. Taalkundigen zijn dan ook al bezig met het ontwikkelen van beveiligingspictogrammen omdat men geen idee heeft of de taal waarin de instructies nu worden geschreven nog wel wordt begrepen.
Kernfusie wil maar niet van de grond komen. Alle nu bestaande testreactoren vreten meer stroom dan ze opleveren. Thorium wordt ineens door jan en alleman gezien als de panacee, maar daarvan is het nog maar de vraag of de strategisch winbare voorraden toereikend zullen zijn voor de wereldwijde energiebehoefte.
En vergeet niet dat kernenergie, in welke vorm ook, grote hoeveelheden fossiele brandstof heeft opgeslorpt voordat de splijtstof in de reactor zit.

Stroomproductie kan grote geopolitieke gevolgen hebben. Gebieden als de Sahel en de zuidelijke Sahara lenen zich perfect voor gigantische zonneparken, waarmee electrolyse van water op industriële schaal kan plaatsvinden, en het Victoriameer is een van de grootste zoetwaterreservoiren ter wereld.
Afrikaanse staten, nu hofleverancier van economische vluchtelingen, kunnen daardoor zeer welvarend worden.

Enfin, de sky is the limit, en ik schat dat zelfs de grijze golf daar nog wel wat van gaan merken.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor Marie Christina » 14 Jul 2018, 12:47

Binnenkort gebruiken we plastic als brandstof:
https://worldmaritimenews.com/archives/ ... rdam-port/
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor bas » 14 Jul 2018, 12:56

waarna we alle mogelijke moeite doen om weer van die hitte af te komen. Die lozen we dan maar in de atmosfeer of in het vaarwater.


Dit is bij E-power niet veel anders.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor pascall » 15 Jul 2018, 06:50

Toch schijnt de in aanbouw zijnde kernfusie (reactor) 30 maal meer stroom te genereren dan dat hij verbruikt, Google maar eens op, kernfusie Frankrijk.
Het zou de oplossing zijn voor het energie probleem.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor Marie Christina » 15 Jul 2018, 09:33

Dan kom ik op een artikel over ITER.
Waaruit mijns inziens blijkt dat er nog een aantal hobbels te nemen zijn.
Alleen al de enorme grootte van de testopstelling.
Hoe groot wordt een centrale dan wel niet?

Afvoer van de warmte.
Zelfde vraag.

Een magnetisch veld opwekken dat een miljoen keer sterker is dan het aardmagnetisch veld.
Dat kon nog wel eens lachen worden op "centrale grootte "
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor quichot » 16 Jul 2018, 09:21

bas schreef: Dit is bij E-power niet veel anders.

Dat is fundamenteel heel anders. E-motoren wekken niet eerst enorm veel hitte op om daarvan maar een deel nuttig te gebruiken. Die worden warm doordat de veldwikkelingen die magnetisme opwekken weerstand veroorzaken. Ook lekker warm, maar bij lange na niet die hitte die een verbrandingsmotor genereert.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor bas » 16 Jul 2018, 10:50

Ja okee. Het werkingsprincipe wekt uiteraard veel meer warmte op, daar hoeven we niet lang over te discuseren.

Het ging mij meer hierom:
waarna we alle mogelijke moeite doen om weer van die hitte af te komen. Die lozen we dan maar in de atmosfeer of in het vaarwater.


En dat zal voor kleine toepassingen in mindere mate van toepassing zijn maar voor grotere installaties ga je toch ook naar watergekoelde schakelkasten en/of geconditioneerde ruimtes om de temperatuur in het gareel te houden. Die warmte is ook verloren energie die naar de atmosfeer of vaarwater zal moeten worden afgevoerd.

Als je nu kijkt wat grootverbruikers zijn qua elektriciteit? Dan staan de serverruimtes van een Google vrij hoog in het lijstje. Enerzijds voor de servers zelf maar een behoorlijk deel aan koel installaties om diezelfde servers een beetje koel te houden.
Dus ook bij elektrisch gaat er nogal wat warmte verloren en die zal ook uit je accupack moeten komen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor quichot » 16 Jul 2018, 18:36

Die accupacks gaan het op de langere termijn ook niet worden denk ik. Dat is een overgangsfase, tot we in staat zijn op doelmatige, veilige en betaalbare wijze aan boord zelf elektriciteit te maken uit waterstof. Technisch kan dat nu striktgenomen ook al, vandaar de toevoeging doelmatig, veilig en betaalbaar.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten