Elektrisch varen

algemene discussies

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor Arthur » 11 Jul 2018, 13:45

Ik zou best een elektro motor in mijn kaik willen hebben, kan die rechtstreeks op de schroefas worden aangesloten of moet er nog een kk tussen.
Weten de elektro specialisten hier op het forum wat ik nodig heb voor mijn kaik met de maten 6.50 x 2.50. 10 km per uur te laten varen, harder kan niet vanwege de rompsnelheid, en natuurlijk het gewicht van de motor samen met de accu's.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Jul 2018, 17:17

Quichot:
Inderdaad, de voordelen van E-Tractie zijn legio.

En inderdaad, veel verzet tegen vernieuwing en dat hebben we vaker gezien.
Want hoewel ik me jaren heb ingezet voor stoom, wisten we allemaal dat het z'n tijd gehad heeft.

En zo zal het ook met de Otto en Diesel motor gaan .... die hebben hun tijd gehad; het is tijd voor iets nieuws.

Hoewel? Nieuw? Zo nieuw is E-Tractie nu ook weer niet; zelfs de 3~ versie.

Siemens wist begin 1900 al dat de 3~ E-Motor dè aandrijving voor treinen was, alleen was de praktische implementatie een grote belemmering.
Een 2- of zelfs 3-voudige bovenleiding is nu eenmaal geen makkelijk te bouwen en onderhouden infrastructuur.
Met de huidige elektronica is dat geen enkel probleem meer, en kunnen treinen door heel Europa rijden.

Het wachten is op een praktische oplossing voor de energie voorziening in de vorm van accu's of brandstofcel.
Reed eergisteren in Noorwegen nog achter een (als ik het goed heb) Toyota met achterop de aanduiding: Fuel Cell
Of het waar is, heb ik nog niet kunnen verifieren, maar volgens Noorse vrienden van ons is bijna 50% van de nieuw verkochte auto's in Noorwegen op dit moment elektrisch!

Een veel gehoord argument is de actieradius; maar hoeveel Nederlanders rijden er nu meer dan 200km /dag? Ik denk dat dat de 1% niet haalt.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Jul 2018, 17:20

Arthur schreef:Ik zou best een elektro motor in mijn kaik willen hebben, kan die rechtstreeks op de schroefas worden aangesloten of moet er nog een kk tussen.
Weten de elektro specialisten hier op het forum wat ik nodig heb voor mijn kaik met de maten 6.50 x 2.50. 10 km per uur te laten varen, harder kan niet vanwege de rompsnelheid, en natuurlijk het gewicht van de motor samen met de accu's.

1: Een E-Motor is bi-directioneel, dus: Nee, je hebt geen KK nodig.
2: Een Kw is een Kw, of die nu uit een Otto-, een Diesel- of een E-Motor komt; dus de 5Kw/T regel geldt ook voor E-Motoren
3: Agv het rendement kan ik mee voorstellen, dat je bij een E-Motor kunt volstaan met een kleinere motor (qua Kw) dan bij een Otto- of Diesel-
Maar dat is voor voor de echte techneuten
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor henkvd » 11 Jul 2018, 19:03

Max koppel over zo ongeveer het hele toerenbereik

Klinkt interessant alleen heb je er niets aan, die slagroom klopper achteruit bepaalt, we staan niet op het asfalt.
Max koppel bij lage toeren heb je dus totaal geen voordeel van.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor ErikH » 11 Jul 2018, 19:05

Zoals vaak zijn er voor- en nadelen, uiteraard bij jullie ook bekend. Ik zal toch de voor een toervaarder specifieke nadelen toch op een rijtje zetten;
- Grote en zware accu's nodig
- Beperkte actieradius
- Lange laadtijd (zie bericht van Yep)
- Beperkte/geen oplaadmogelijkheden
- Dure investering die niet of nauwelijks is terug te verdienen
- Voor de opwekking van electriciteit is (nu nog) fossiele brandstof nodig, dus er is een groot rendementsverlies.
- Beperkte levensduur accu's (€€€!)

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor Arthur » 12 Jul 2018, 12:05

Kan toch voor mij interessant zijn, ik vaar nooit meer dan 20 km per dag, heb genoeg aan 5 tot 10Kw en heb een stroom oplaadpunt bij de ligplaats waar ik elke avond terug kom, in NL adverteert een firma met de prijs van €5.500 voor een 5 Kw motor, er staat niet bij of het met een accu pakket is en een oplader.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor ErikH » 12 Jul 2018, 20:03

Ben geen deskundige op dit gebied, dus zal wat proberen te rekenen;

- 5 kW motor, 2 uur per dag betekend 10kWh bijladen. Marge + verliezen meegerekend rekenen we met 20 kWh. Met het in Nl geldende tarief is dat € 5,- aan electriciteit.
- Een walstroompaaltje 16A afgezekerd kan dat vermogen in 3 - 4 uurtjes leveren. Geen idee hoe lang een moderne acculader en een modern accupakket erover doen om dat vermogen te laden.
- Aangenomen dat de accu's niet meer dan 50% ontladen mogen worden en je nog wat marge over wilt houden heb je al gauw een accupakket nodig van 30 kWh, bij 48V is dat 625Ah. Met ouderwetse 12V loodaccu's zijn dat 12 stuks 200Ah accu. Met de eerste/beste klik zag ik € 260,- per stuk = € 3120,- voor het accupakket. Levensduur van de accu's schat ik op 8 jaar, dan ben je weer aan de beurt, of reken anders € 400,- per jaar accuslijtage. Geen idee hoe de berekening eruit ziet bij een ander type accu.

Wat nu als je een keer 4 uur per dag wilt gaan varen?

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor quichot » 13 Jul 2018, 09:01

@Henk, dat voordeel van het koppel bij lage toerentallen vervalt inderdaad voor schepen, de overige voordelen niet.
@Erik, die nadelen bestaan nu nog stuk voor stuk. Valt niet te ontkennen. Maar we staan nog maar aan het prille begin van de E-voortstuwing, zeg maar het stadium van de mechanische koets van vroeger, waar een man met een rode vlag voor moest lopen. Dus daar gaan nog grote slagen gemaakt worden.

Ik heb een paar postings terug die vol-elektrische vrachtschepen (niks hybride!) aangestipt via een linkje. Dat is dus al realiteit. Ik wees daarbij op het omruilingsprincipe. Heel simpel gezegd, zoals je nu je gasfles niet laat vullen, maar omruilt voor een volle. Uiteraard is daar ook een transitie voor nodig, want je kunt moeilijk om de vaardag een paar uur met accu's lopen sjouwen. Dus zullen de eerste echte E-jachten anders zijn ingedeeld. En dat kan ook makkelijk, want je hebt in feite geen motorkamer en tanks meer nodig. Bij een omruilstation (de nieuwe bunkerboot!) til je aan een hijsoog, waar nu je vuldop zit, het hele accupakket aan de wal en laat je er een volle inzakken. Als die accu's niet langer je eigendom zijn, vervalt ook het bezwaar van slijtage en veroudering. Die komen ten laste van de exploitant.
Uiteraard komen die kosten terug in de Ah-prijs (de nieuwe literprijs!) die je betaalt om exploitatie economisch mogelijk te maken, maar jij bent van die investering en van die kopzorg af.

Overigens blijf ik zelf meer zien in waterstoftanks en energiecellen. Met moderne kunststoffen kun je vrijwel onverwoestbare tanks maken. Juist aan boord van schepen is het risico van scheuren in zo'n tank ingevolge botsingen veel kleiner dan in auto's. Ook verzamelt waterstof bij eventuele kleine aansluitlekken zich niet onder in het schip.
Voor wie niet terugdeinst voor een stukje tekst: https://www.volkskrant.nl/economie/inee ... bd2acf2c4/

Meer algemeen: stop nou eens met alleen maar tegenwerpingen te bedenken, met 'ja maar' roepen. We doen er verstandiger aan in ons hoofd een knopje om te zetten en te denken in mogelijkheden. Want nogmaals: de verbrandingsmotor voor mobiliteit heeft z'n langste tijd gehad.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor ErikH » 13 Jul 2018, 19:07

Guido,

De link die je aanhaalde is inderdaad een mooi initiatief. Waarschijnlijk een bedrijf die overzichtelijk op vaste routes vaart, dat werd me niet helemaal duidelijk.

Ik probeerde nu eens constructief mee te denken door een globale berekening te maken voor Arthur.

Die omruilstations zijn ook al voor auto's bedacht. Daarvoor moet er door verschillende partijen worden samengewerkt, dat is nu net iets waar we in de Westerse vrije markt economie niet zo goed in zijn.
- Er moet een universeel accusysteem komen waar autobouwers, acculaadstations en acculeveranciers mee overweg kunnen en er wat aan moeten kunnen verdienen. Niemand neemt hierin het voortouw incl. de regering die een vrije markt filosofie heeft.
- Als dit voor elkaar is zal er een infrastructuur van omruilstations moeten komen waar de eerste jaren niets aan verdient kan worden.
- Auto's kunnen niet rijden omdat er geen stations zijn, stations kunnen niet overleven zonder auto's. Opstartproblemen, kip-ei verhaal. Niemand wil hierin pionier zijn omdat hem dat veel geld gaat kosten.
- Eerst zien of een dergelijk omruilsysteem voor auto's kan functioneren, daarna is eventueel de veel kleinschaligere toervaart aan de beurt.

Op dit moment overstappen op elektrisch vanuit milieuoverwegingen is volstrekte larie. 6% van onze electriciteit word momenteel groen opgewekt. Laten we eerst eens dit getal gaan verhogen naar 90% voordat we gaan nadenken over elektrisch autorijden of elektrisch bootje varen.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor bas » 13 Jul 2018, 20:33

Meer algemeen: stop nou eens met alleen maar tegenwerpingen te bedenken, met 'ja maar' roepen. We doen er verstandiger aan in ons hoofd een knopje om te zetten en te denken in mogelijkheden. Want nogmaals: de verbrandingsmotor voor mobiliteit heeft z'n langste tijd gehad.


Is dat niet logisch? Is toch de aard van het beestje om huiverig te zijn voor vernieuwing?
Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat fossiele brandstof in de huidige vorm zij langste tijd wel gehad heeft, over wat de vervanger gaat worden is niemand het eens en is het voorlopig meer paniekvoetbal met ieder voor zich experimenten op kleine schaal.
LNG/ biomassa/ Methaan/ enz enz enz......noem alle experimenten maar op. Werkt allemaal, maar nog niet op de schaal waarin wij energie verlangen.
E-Power .... prachtig iets, voordelen zijn al benoemd en vallen niet te ontkennen maar is eigenlijk niks nieuws, het bestaat al sinds de jaren 30-40. Toch is het nooit gemeengoed geworden door de "ja maar" argumenten. Argumenten die evenals de grote voordelen ook wel degelijk hout snijden.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten