Toevallig iemand een Seamaster 813

algemene discussies

Re: Toevallig iemand een Seamaster 813

Berichtdoor Dave1975 » 24 Jun 2018, 19:21

Dat zijn goede tips. Nadeel is dat ik vanaf het stuur moeilijk aan de achter boiler kom als tent erop zit. En bij veel wind zit de tent erop haha

Maar het lukt wel, had 2 dagen echt veel wind maar alles ging eigenlijk prima, merkte alleen dat ik flink moest trekken om de boot terug aan de kant te krijgen tussen stil leggen en uitstappen. Dat met dat touw rond voorste en achterste bolder is wel een goed idee! Ga ik proberen, thanks !
Dave1975
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

Re: Toevallig iemand een Seamaster 813

Berichtdoor Arthur » 24 Jun 2018, 21:26

stefan schreef:Wegwaaien: in bv een sluis eerst de achterkant vastleggen door te zorgen dat je stiligt bij een bolder waar je vanuit de Kuip zo bij kan. Naar buiten, lijntje erom en op de achterbolder/kikker van de boot. Weer naar binnen, motor in vooruit, roer geven richting de kade, naar buiten,dan voorkant vastleggen.

Aanleggen aan hogerwal alleen: achteruit varend met de kont naar de kade, achterkant vastleggen, motor vooruit, roer naar de kade geven, boot draait naar de wal.

De ANWB heeft een handig boekje over dit soort manoeuvres. Het heet Manouvreren oid.

Veel oefenen, dan gaat het steeds makkelijker :-)

En zonder boeg en hekschroef, alleen een lijntje wat ook nog eens een stuk goedkoper is, zo leer je wel varen.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Toevallig iemand een Seamaster 813

Berichtdoor Dave1975 » 24 Jun 2018, 22:44

De boot heeft een boegschroef van Vetus maar deze heeft niet genoeg kracht om tegen wind of stroming in te duwen.

Vorig jaar had ik een stalen boot gehuurd, deze was echt veel koers vaster als deze polyester boot en een krachtigere boegschroef. Moet wel zeggen deze boegschroef hoor je amper tot bijna niet.
Dave1975
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten