Pagina 4 van 5

Re: Rijkswaterstaat start proef met flitspalen voor schepen

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2018, 08:38
door Byl54
Als veiligheidsmiddel zou het goed zijn als dit niet bij een proef zou blijven op drukke punten. P.M kanaal tussen Grou en Terherne is een druk kanaal plezier en beroeps. De sluis bij Terherne is niet bedoeld om met hoge snelheid te nemen door zowel beroeps- als pleziervaart. En snelheid ervaren wij allemaal verschillend, het wordt anders als er een ernstig ongeluk aan te grondslag ligt, dan kan 2 of 3 kilometer verschil uitmaken, zeker voor de beroepsvaart.
Voorlichting is zinvol, maar pakkans werkt beter, bij flitspalen remt men af en geef men gas, bij traject controle rijdt men het zelfde tempo uitgezonderd de uitzonderingen.
Maar of het allemaal leuker wordt ?

Re: Rijkswaterstaat start proef met flitspalen voor schepen

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2018, 09:51
door bas
Wat ik alleen niet helemaal begrijp: de eerste test is gehouden op de kruising Hollands Diep/Dordtse Kil. Hieruit bleek dat er nog e.e.a. te verbeteren viel aan de kwaliteit van het beeldmateriaal en het herkennen van type vaartuigen.

Als dat nu verbeterd zou zijn, waarom doen ze deze test dan niet op dezelfde plek? Is qua formaat nogal een verschil in vaarwater.

Re: Rijkswaterstaat start proef met flitspalen voor schepen

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2018, 10:29
door Dave1975
Lijkt me heel moeilijk om een boot te flitsen, ze hebben overal ergens anders het registratie nummer staan en bij snelheid vliegt er op zijn minst water langs.

AIS een oplossing misschien ;)

Re: Rijkswaterstaat start proef met flitspalen voor schepen

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2018, 10:36
door quichot
Byl54 schreef: Voorlichting is zinvol, maar pakkans werkt beter.

Dat lijkt me een onbewezen aanname. Temeer daar de pakkans uiterst gering blijft. Als de boosdoener bijvoorbeeld net half achter een ander vaartuig schuilgaat is de foto als bewijslast al onbruikbaar.
Je legt hierboven uit waaróm 3 km/h een wereld van verschil kan maken. Daarmee pleit je hier feitelijk zelf voor voorlichting.
Ik denk ook dat sommige overtreders domweg niet op de hoogte zijn van heersende snelheidslimieten (hoezeer dat ook hun verantwoordelijkheid is dat wél te weten). Nou, vertel het ze dan even. Dikke kans dat ze zich er dan aan houden.
byl54 schreef: Maar of het allemaal leuker wordt ?

Nee!

Re: Rijkswaterstaat start proef met flitspalen voor schepen

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2018, 23:34
door R.C.Grootveld
quichot schreef:Ik denk ook dat sommige overtreders domweg niet op de hoogte zijn van heersende snelheidslimieten (hoezeer dat ook hun verantwoordelijkheid is dat wél te weten). Nou, vertel het ze dan even. Dikke kans dat ze zich er dan aan houden.

Ik ben bang dat je dan toch iets te veel vertrouwen in dat soort types hebt ...

Re: Rijkswaterstaat start proef met flitspalen voor schepen

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2018, 07:01
door bas
Vrees ook dat dat iets te hoopgevend is.
Bovendien kan onwetendheid een reden zijn maar nooit een excuus als je het mij vraagt.

In het begin van dit decennium deed ik nog wel is niet volgens de regels waterskieeen e.d., stond elke dag wel ergens een kwartiertje ingepland voor een belerend praatje van een handhaver en dan na 20 van dat soort gesprekken waren ze het zat en kreeg je een boete........10 of 15 euro.
Die mannen werden gewoon uitgelachen voor dat soort bedragen. Je groette vriendelijk, stak in gedachte je middelvinger omhoog en ging vrolijk verder waar je mee bezig was.
Dat beleid is van het ene op het andere seizoen omgegooid met prenten in iets andere orde van grootte en iets minder waarschuwen en toen was de lol er wel in 1 x vanaf.

Re: Rijkswaterstaat start proef met flitspalen voor schepen

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2018, 08:51
door quichot
bas schreef:Bovendien kan onwetendheid een reden zijn maar nooit een excuus als je het mij vraagt.

Nee, maar dat heb je mij ook niet horen beweren.

De vraag is niet: hoe krijg je hufters die lak hebben aan snelheidslimieten in het gareel? Want dat gaat toch niet lukken. Het zou natuurlijk karma zijn als er ineens een rib van de politie opduikt, maar de kans daarop is verwaarloosbaar klein. En dat weten hufters.

De vraag is: hoe krijg je op bepaalde trajecten een veiliger samengaan van vaarweggebruikers. En het gros van de vaarweggebruikers zijn welwillende mensen als jij en ik (toch?).
Een bekeuring leert dát het niet mag, voorlichting leert waaróm het niet mag. Dat laatste beklijft beter.
Bovendien worden boetes door betrapten nooit als leermoment gezien, maar altijd (in hun geval!) als onterecht en oneerlijk.

Als je op het PM-kanaal overtreders wilt pakken moet je daar handhaven. Als politie en rws zichtbaar aanwezig zijn. Flitspalen zijn doekjes voor het bloeden. Schijnhandhaving. Want daar komt nog iets bij: het corrigerende effect van een boete op iemands gedrag verdampt naarmate er meer tijd verstrijkt tussen overtreding en die brief thuis. Lik op stuk, dat werkt.
Als ik op de Vecht bij Maarssen langs het politiestation vaar liggen er steevast twee boten werkeloos tegen de kant, terwijl ik binnen mensen zie rondlopen. Het ontbreekt lang niet altijd aan materieel en mensen.

Re: Rijkswaterstaat start proef met flitspalen voor schepen

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2018, 09:29
door Marie Christina
quichot schreef: het corrigerende effect van een boete op iemands gedrag verdampt naarmate er meer tijd verstrijkt tussen overtreding en die brief thuis.

Ik kan natuurlijk een uitzondering zijn, maar jaren geleden alweer bracht ik mijn zoontje naar judo.
Er is een stukje weg in ons dorp waar je 50 mag.
Het loopt tussen een bos en een weiland in en gaat over in een N-weg waar je 80 mag.
Geen fietser/voetgangers/bromfietsen toegestaan.
Voor de veiligheid is daar al 80 rijden dus geen probleem.
Maar het mag niet.
Daar kwam ik achter omdat ik een weekje of twee later twee bekeuringen voor 27 km, na correctie, te hard op de deurmat kreeg.
Eentje van de heenweg en eentje van de terugweg.

Het is misschien al wel tien jaar geleden, maar ik rijd nog steeds geen 80 meer op dat stukje.
Dus, althans voor mij, werken bekeuringen wel.

Re: Rijkswaterstaat start proef met flitspalen voor schepen

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2018, 10:14
door quichot
Uitzonderingen bevestigen de regel. Zoiets gaat nooit altijd en voor iedereen op. Dus ik had het beter wat minder stellig kunnen formuleren.

Marie Christina schreef: Voor de veiligheid is daar al 80 rijden dus geen probleem.
Maar het mag niet.


Jij reageert daar heel beheerst op, maar je stipt wel een ander probleem aan: regelgeving moet geloofwaardig en uitlegbaar zijn, anders lok je burgerlijke ongehoorzaamheid, dus overtredingen uit. De ergernis over bewuste snelheidsvallen op dergelijke weggedeeltes, iedereen kent ze, is te begrijpen.

Re: Rijkswaterstaat start proef met flitspalen voor schepen

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2018, 11:06
door Popeye
quichot schreef:Als ik op de Vecht bij Maarssen langs het politiestation vaar liggen er steevast twee boten werkeloos tegen de kant, terwijl ik binnen mensen zie rondlopen. Het ontbreekt lang niet altijd aan materieel en mensen.

Een zonnetje er bij is ook niet onbelangrijk! ;)

Groet, Jack.