Even terugkomend op die flitspalen: ik denk dat die proef een stille dood gaat sterven.
Wat je ook bedenkt aan camera's, registraties, chips, kentekens; als je daar even wat dieper over nadenkt, zie je een tsunami op je afkomen aan praktische en juridische bezwaren, en technische onvolkomenheden.
Los van de kosten voor de benodigde hardware, levert het een enorme, peperdure berg administratieve rompslomp op. En dat om per dag misschien een handvol boetes uit te kunnen delen.
Je moet je -ook als overheid- serieus afvragen of zo'n moloch nog wel in verhouding staat tot het beoogde doel. Dan denk ik eerlijk gezegd dat betere voorlichting doelmatiger is. Als je bijvoorbeeld uitlegt waaróm er op een bepaald traject snelheidslimieten zijn. Om bij het PM-kanaal te blijven: deel infoblaadjes uit op de PM- en Gaarkeukensluis. Als je mensen daar één op één op aanspreekt, dan ontstaat er veel grotere bereidheid om er gehoor aan te geven, dan wanneer je anoniem dreigt met een boete. Zeker bij die onwaarschijnlijk lage pakkansen.
Natuurlijk zullen altijd hufters blijven die zich daarvan (dus van de medemens) niks aantrekken, daar is geen kruid tegen gewassen. Dat zit tussen de oren van die types. Dat krijg je er met geen boete uit. Wees blij dat je er zelf niet een bent.