Rijkswaterstaat start proef met flitspalen voor schepen

algemene discussies

Rijkswaterstaat start proef met flitspalen voor schepen

Berichtdoor henkvd » 13 Jun 2018, 22:52

Rijkswaterstaat start proef met flitspalen voor schepen

Gepubliceerd: 13 juni 2018 17:27 Laatste update: 13 juni 2018 17:55

Slimme camera's gaan de komende weken de schepen op het Prinses Margrietkanaal in Friesland controleren. Het is een proef van Rijkswaterstaat.

Rijkswaterstaat wil weten of de camera's in staat zijn bestuurders van (speed)boten te betrappen als zij harder varen dan de maximumsnelheid van 12,5 kilometer per uur.

https://www.nu.nl/binnenland/5311652/ri ... hepen.html



:!: Geen idee wat ze met de foto's moeten, maar dat zullen we nog maar even niet vertellen, het is maar een proef :!:
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Rijkswaterstaat start proef met flitspalen voor schepen

Berichtdoor Gruttepier » 13 Jun 2018, 23:05

Dat is alleen controleerbaar met kenteken, en dus alleen gericht op de smb.
12.5 km is een snelheid waar je niet kentekenplichtig bent, dus al het andere vaarverkeer kan doortrekken naar de 19 kmph zonder bang te zijn voor identificatie.

Op het PMK vaart op een mooie dag zo enorm veel botenspul die boven de snelheid zitten maar onder de Smb eisen.
Gruttepier
 

Re: Rijkswaterstaat start proef met flitspalen voor schepen

Berichtdoor Hooveld960 » 14 Jun 2018, 08:21

@henkvd: Beetje off topic, maar ik heb je een paar dagen geleden een pb gestuurd. Heb je die gelezen?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Rijkswaterstaat start proef met flitspalen voor schepen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Jun 2018, 10:16

1: Er is ook nog zo iets als staande houding
2: Er staat me bij dat de registratie van snelle motorboten niet voor verbalisering gebruikt mag worden omdat het systeem an sich verre van waterdicht is.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Rijkswaterstaat start proef met flitspalen voor schepen

Berichtdoor Byl54 » 14 Jun 2018, 13:45

Daarom is het ook een proef / test.
Test met slimme camera’s langs PM-kanaal
GROU - Rijkswaterstaat test van vrijdag 15 juni t/m maandag 16 juli slimme camera’s langs het Prinses Margrietkanaal tussen Grou en Terherne. Men test of de software die is aangesloten op de camera’s, afwijkende situaties kan detecteren, zoals te snel varende (speed)boten. In eerste instantie wil Rijkswaterstaat met de tests de slimme camera’s verbeteren om in de toekomst gericht met de camera’s te handhaven of problemen op het PM-kanaal sneller te herkennen.
De camera’s meten de snelheid van een langsvarend schip. Naast het water wordt een LED-bord geplaatst, waardoor schippers direct kunnen zien hoe snel ze varen. In de toekomst wil Rijkswaterstaat de metingen ook gebruiken om de snelheid van het schip en het bedienen van bruggen en sluizen op elkaar af te stemmen. Het Prinses Margrietkanaal is onderdeel van de drukbevaren hoofdvaarweg tussen Lemmer en Delfzijl. Er vaart zowel beroepsvaart als recreatievaart, hetgeen zich uitstekend leent voor een test. >>
In 2017 heeft Rijkswaterstaat een eerste experiment gedaan met een camerawagen met een slimme camera voor digitaal toezicht. Daarbij werd gekeken naar twee elementen: te snel varen en het varen in verboden gebieden. Die test vond plaats op de kruising van het Hollandsch Diep en de Dordtsche Kil. Daaruit bleek dat RWS de software verder moest ontwikkelen om bijvoorbeeld scheepstypes te herkennen. Ook concludeerde men dat de kwaliteit van de camerabeelden beter moest. Die leerpunten hebben zijn nu verwerkt in deze test langs het Prinses Margrietkanaal.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: Rijkswaterstaat start proef met flitspalen voor schepen

Berichtdoor quichot » 15 Jun 2018, 08:37

Zolang identificatie middels een camera niet als wettig bewijs kan worden opgevoerd, zal de proef beperkt blijven tot een test of zoiets in de toekomst zou kunnen bijdragen aan handhaving.
Dan zal toch eerst de wet moeten worden aangepast.
Als je op dat thema doordenkt, kom je al gauw op simpeler methodes, die bovendien waterdichter zijn als bewijslast. Eigenlijk is bootjes bekijken met een camera om daaruit af te leiden wie de boosdoener was een nodeloze en peperdure omweg.
Rust bootjes verplicht uit met een simpele identificatiechip met een zendertje, en zet sensoren langs het water die alle unieke gegevens van die chip uitlezen. Op schepen >20 meter zit die optie nu al in de verplichte AIS, dus bezwaren betreffende privacy kunnen makkelijk worden weggewimpeld.
Leuker wordt het er niet op, big brother en zo, maar kennelijk zijn 'we' (jullie uiteraard uitgezonderd! ;) ) niet in staat ons te gedragen.

edit*
Ik voer gisteren op het Binnenspaarne richting Cruquius, en daar geldt een maximumsnelheid van 6 km/h. Dus ik deed het daar rustig aan. Maar mij viel op dat ik kennelijk de enige was die die borden had gezien. Ik werd letterlijk aan alle kanten voorbijgestoven door jachten.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Rijkswaterstaat start proef met flitspalen voor schepen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Jun 2018, 09:30

Ik vraag me af of AIS als juridisch bewijs gebruikt mag worden .....


Tja, de privacy en alles wat er om heen hangt....
Ik ben er geen voorstander van dat je op elk moment gevolgd kan worden, maar ben het wel met je eens: "We" vragen er zelf om .....

Net als op de weg ..... Regels worden gezien als goedbedoelde richtlijnen .... voor anderen

Daarom zie ik de bekende enveloppen van het CJIB ook niet als een boete, maar als een donatie (dus vrijwillige) bijdrage aan de staatskas :D
En ja, ook bij mij ligt er wel eens één op de deurmat ... en denk denk ik alleen maar "oeps, foutje, zonde, had er ook voor uit eten kunnen gaan".

Daarbij begint die doorgeschoten privacy paranoia (zowel van bovenaf, als van onderaf) inmiddels tegen ons te werken.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Rijkswaterstaat start proef met flitspalen voor schepen

Berichtdoor quichot » 15 Jun 2018, 10:44

R.C.Grootveld schreef:Ik vraag me af of AIS als juridisch bewijs gebruikt mag worden .....

Sterker nog, de overheid heeft bij invoering van de AIS-plicht moeten beloven de gegevens nooit te zullen misbruiken voor handhaving.

Ik gaf de AIS als voorbeeld om aan te geven dat die technologie in wezen al bestaat. De identificatiechip zou dan ook uitsluitend moeten dienen als kentekenplaat. Dus je kan met die chip schip en eigenaar achterhalen, meer niet.
Verdere vaarinformatie (bijvoorbeeld de snelheid) staat daar niet op. Een verdachte hoeft in Nederland immers niet mee te werken aan zijn eigen veroordeling. De chip bewijst uitsluitend de aanwezigheid van het vaartuig op zeker tijdstip en locatie. De snelheidsovertreding zal de verbaliserende instantie vervolgens echt zelf moeten vaststellen én bewijzen, dmv trajectopstelling van de sensoren.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Rijkswaterstaat start proef met flitspalen voor schepen

Berichtdoor aquanaut » 15 Jun 2018, 11:35

Het probleem blijft mijns inziens dat snelheid niet zaligmakend is....

Het is een fors verschil of Guido met 10 km/u langs je komt gevaren of Pietje Pet met zijn 2,5Mtr rubberboot met 6PK
Als het gaat om overlast en oeverschade zouden beide bij een verordening van 9 kM/u op de bon gaan.
Echter bij Guido zie je niet eens golven en kan Piet vanwege de door hemzelf gecreëerde golf niet eens over zijn eigen boeg kijken.

Daarbij nodigen borden met hierop je snelheid juist uit om te proberen wie de hoogste score kan halen.

Ook valt mij bij dergelijke overtredingen ook altijd op dat het vaak de "locals" zijn die zich schuldig maken aan overlast.
Een goed voorbeeld is de Vecht, als je bijvoorbeeld in Maarssen ligt komen er 's avonds hordes sloepen langs met golven waar de kopjes van uit de kast komen.
Vaar je een dag later Utrecht binnen zie je diezelfde sloepen daar gemeerd aan de woonboten met grote borden dat er zacht gevaren moet worden.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Rijkswaterstaat start proef met flitspalen voor schepen

Berichtdoor Gruttepier » 15 Jun 2018, 17:29

Net als in het verkeer zijn dit vingerwijs discussies, de ene groep doet het en vica versa etc.

In het verkeer kan je elke weggebruiker traceren, buiten de valse gebruikers om, in de watersport niet. En als Pietje 13 vaart is hij net zo in overtreding als Guido, ongeacht golfslag.
Gruttepier
 

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten