Zolang identificatie middels een camera niet als wettig bewijs kan worden opgevoerd, zal de proef beperkt blijven tot een test of zoiets in de toekomst zou kunnen bijdragen aan handhaving.
Dan zal toch eerst de wet moeten worden aangepast.
Als je op dat thema doordenkt, kom je al gauw op simpeler methodes, die bovendien waterdichter zijn als bewijslast. Eigenlijk is bootjes bekijken met een camera om daaruit af te leiden wie de boosdoener was een nodeloze en peperdure omweg.
Rust bootjes verplicht uit met een simpele identificatiechip met een zendertje, en zet sensoren langs het water die alle unieke gegevens van die chip uitlezen. Op schepen >20 meter zit die optie nu al in de verplichte AIS, dus bezwaren betreffende privacy kunnen makkelijk worden weggewimpeld.
Leuker wordt het er niet op, big brother en zo, maar kennelijk zijn 'we' (jullie uiteraard uitgezonderd!
) niet in staat ons te gedragen.
edit*
Ik voer gisteren op het Binnenspaarne richting Cruquius, en daar geldt een maximumsnelheid van 6 km/h. Dus ik deed het daar rustig aan. Maar mij viel op dat ik kennelijk de enige was die die borden had gezien. Ik werd letterlijk aan alle kanten voorbijgestoven door jachten.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido