bas schreef:Bovendien kan onwetendheid een reden zijn maar nooit een excuus als je het mij vraagt.
Nee, maar dat heb je mij ook niet horen beweren.
De vraag is niet: hoe krijg je hufters die lak hebben aan snelheidslimieten in het gareel? Want dat gaat toch niet lukken. Het zou natuurlijk karma zijn als er ineens een rib van de politie opduikt, maar de kans daarop is verwaarloosbaar klein. En dat weten hufters.
De vraag is: hoe krijg je op bepaalde trajecten een veiliger samengaan van vaarweggebruikers. En het gros van de vaarweggebruikers zijn welwillende mensen als jij en ik (toch?).
Een bekeuring leert dát het niet mag, voorlichting leert waaróm het niet mag. Dat laatste beklijft beter.
Bovendien worden boetes door betrapten nooit als leermoment gezien, maar altijd (in hun geval!) als onterecht en oneerlijk.
Als je op het PM-kanaal overtreders wilt pakken moet je daar handhaven. Als politie en rws zichtbaar aanwezig zijn. Flitspalen zijn doekjes voor het bloeden. Schijnhandhaving. Want daar komt nog iets bij: het corrigerende effect van een boete op iemands gedrag verdampt naarmate er meer tijd verstrijkt tussen overtreding en die brief thuis. Lik op stuk, dat werkt.
Als ik op de Vecht bij Maarssen langs het politiestation vaar liggen er steevast twee boten werkeloos tegen de kant, terwijl ik binnen mensen zie rondlopen. Het ontbreekt lang niet altijd aan materieel en mensen.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido