Pagina 4 van 11

Re: Poeder- of schuimblusser?

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2018, 21:35
door Gruttepier
Waarom excusses, je beledigd mij nergens.
Maar als je denkt dit zelf te lezen...prima!

Re: Poeder- of schuimblusser?

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2018, 21:42
door R.C.Grootveld
Marie Christina schreef:2 kg is om te beginnen leuk om een brandende prullenbak te blussen.
Een grotere brand dan dat en hij is leeg voor je ook maar iets hebt gedaan.
Dus ja: hij kan de vuilnisbak in.

Samenvatting van de vele brandblusserdiscussies alhier:
Schuimblussers, minstens 6kg, liefst vorstvrij. (Anders bij vorst mee naar huis nemen. )

Mijn ervaring bij BHV training is dat je met 2 kg Schuim een heel eind komt.
Wij werken daar met 6Kg blussers en als je een beetje ervaring hebt, kun je daar 6 cursisten hun oefenbrandje mee laten blussen.

Op het moment dat een brand dermate vormen aan heeft genomen dat je als amateur met een 6kg aan de bak moet, dien je je ernstig af te vragen of je daar uberhaupt aan moet beginnen.

Re: Poeder- of schuimblusser?

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2018, 21:48
door R.C.Grootveld
Marie Christina schreef:De professionele brandweer heeft geen poederblussers meer aan boord.

De E-One craschtenders van Schiphol en Defensie hebben anders een paar honderd kg aan boord.
Ook de reguliere brandweer heeft ze nog steeds, wellicht niet meer op de autospuit, maar wel als aanhanger met 250kg en of in haakarmbakken met bijzondere blusmiddelen.
Het is nl het enige middel waarmee je een gasbrand kunt blussen.

Re: Poeder- of schuimblusser?

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2018, 21:51
door R.C.Grootveld
Marie Christina schreef:De gemiddelde bootjesschipper heeft geen cursus (waar je je met dat gepraat geleerd wordt) gehad en ga er dan maar van uit dat je geen juist gebruik toepast.

In dat geval, zal hij het zelfs met een 20kg blusser niet uitkrijgen.

Ken ook van die cursisten, dames (sorry, maar het is zo) die 'gestuurd worden door hun werkgever'.
Trekken met trillende handen de borgpen los, lopen op het vuurtje af en beginnen op 5m afstand al te spuiten.
Krijgen het zelfs met die 6kg dingen niet voor elkaar, terwijl anderen met z'n 4en één blusser nodig hebben.

Als je een beginnende brand aan boord met 2kg schuim (of poeder) niet uit krijgt, is er voor een ongeoefende (en daarmee doel ik op iemand die nog nooit zo'n ding gebruikt heeft om een brandje te blussen) heel simpel: Wegwezen

Re: Poeder- of schuimblusser?

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2018, 21:54
door R.C.Grootveld
Gruttepier schreef:En idd bij elke simpele BHV cursus laat men de nutteloosheid zien van een schuimblusser.(bij een C brand)

Ik weet niet waar jij je BHV cursus volgt, maar die bij die van mij wordt altijd geleerd: C-Branden (Gas dus) NOOIT BLUSSEN maar gastoevoer afsluiten.

Re: Poeder- of schuimblusser?

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2018, 22:07
door Noordvaarder
Ik vraag me soms wel eens af wat dit voor een forum is.
Want er zijn heel veel zaken,waar men het bedrijfsleven bij betrekt,en wat ze mensen op school bijbrengen.
Logisch dat MC op de zeevaartschool zijn pupillen onderwijst in moderne zaken,en opleid voor een toekomst in de zeevaart,en daar de beginselen van bandbestrijding a grote vaart bijbrengt.
Aalle lof daarvoor.
Maarrrrrrrrrrrrrr , is dat relevant voor die pleziervaarder die af en toe met zijn boot,soms 3 weken ,soms 4 weken,af en toe een weekend, i.i.g. voor degene die nog in het arbeidsproces werkzaam zijn,die dus geen weken de tijd hebben op weg te gaan.
Nee zeker is dit niet het geval.
Dus alle opleidingen ten spijt,kun je je beter richten op prioriteit één,en dat is zorgen dat de aanwezige personen een veilig heenkomen kunnen krijgen,dan dat je eerst moet gaan nadenken of je boot nog niet economisch totalloss wordt omdat poeder een grote nevenschade veroorzaakt.
En laten we wel wezen,hoeveel "yachts" van "de gewone man/vrouw" varen er heden ten dage nu rond met een hoop elektronica?
Want als zo'n boot brand,dan brand deze al snel als een fakkel.
En met poeder,hoe slecht de nevenwerking ook is,is dat snel te blussen.
En in één ding heeft Gruttepier gelijk.
Eerst zorgen voor de veiligheid van de mensen,en dan pas materiele zaken.
En je boot mag dan hoge tot zeer hoge emotionele waarde hebben voor je,maar de economische waarde telt alleen voor de verzekering.

En moet dan de discussie gaan over poeder danwel schuimblussers?
Ik denk dat je het beter kunt promoten om alle gas van boord te zien te krijgen,zodat men zich daar geen zorgen meer over hoeft te maken.
Koken op spiritus,zonnepaneeltje op het dak t.b.v. de koelkast,en een verwarming( mocht dat nodig zijn) op een dieselheather.
Dat scheelt je ook in het soort blusser,want dan hoef je geen ABC blusser meer te hebben,en kun je volstaan met een AB blusser,en dan komt dus de schuimblusser duidelijker in beeld.

Want waar gas kan weglekken naar onderen in een camper of caravan,kan dat in een boot niet.
We moeten dus niet in de woningen van het gas af,maar in de plezierboten van het gas af. :mrgreen: :mrgreen:

Re: Poeder- of schuimblusser?

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2018, 22:14
door Noordvaarder
R.C.Grootveld schreef: C-Branden (Gas dus) NOOIT BLUSSEN maar gastoevoer afsluiten.


Dan moet je wel bij de afsluiter kunnen komen.

Maar daar gaan we weer.
BHV cursussen,hier wordt geleerd, daar wordt geleerd.
En wat heeft die pleziervaarder daaraan? Geen hol,geen moer,want die zit niet op die cursus,en zal er waarschijlijk ook nooit komen.

Re: Poeder- of schuimblusser?

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2018, 22:18
door Marie Christina
R.C.Grootveld schreef:De E-One craschtenders van Schiphol en Defensie hebben anders een paar honderd kg aan boord.
.

Dat zou kunnen.
Ik heb alleen ervaring met boten. Die zie je niet zoveel op schiphol. :D
En met de vrijwillige brandweer hier in het dorp waar mijn dochter bij zit.

Re: Poeder- of schuimblusser?

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2018, 22:19
door Marie Christina
R.C.Grootveld schreef: C-Branden (Gas dus) NOOIT BLUSSEN maar gastoevoer afsluiten.

Klopt.

Re: Poeder- of schuimblusser?

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2018, 22:20
door Marie Christina
R.C.Grootveld schreef:Als je een beginnende brand aan boord met 2kg schuim (of poeder) niet uit krijgt, is er voor een ongeoefende (en daarmee doel ik op iemand die nog nooit zo'n ding gebruikt heeft om een brandje te blussen) heel simpel: Wegwezen

Daar ben ik het wel mee eens.