Poeder- of schuimblusser?

algemene discussies

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Gruttepier » 21 Mei 2018, 11:03

Beste RC, een situatie is nooit hoe je het voor ogen hebt, jij schetst de ideale situatie waarbij je gebruik maakt van je vluchtluik.
Maar jij kent de situatie van andere bootjes niet.
Jij weet de aard van de brand niet
Jij weet de oorzaak van de brand niet
Je bent aan boord geen BHV er, je blijft maar uitgaan van een bedrijfssituatie. Je zit al midden in de rook dus die cliché opmerking over rook en BHV kan op 2 fronten de prullenbak in.
De brandweer geeft goed advies, volg deze op en bespaar dan niet op de kosten. Maar dat is de hoofdvraag niet van TS
Een gasbrand aan boord komt van de gasflessen, wel of niet blussen maakt niet uit. Bij blussen zal er gas vrijkomen en ontsteken bij een vonk. Bij niet blussen zal deze ook exploderen vanwege de hitte als de boel in lichterlaaie staat.

In het eerste geval is het vuur uit, het gas heeft tijd nodig om op te hopen. Je geeft jezelf hierdoor de tijd om te ontsnappen of om de gaskraan dicht te draaien.

2e geval hoop ik dat degene van de boot is, de explosie zal deze iig, mocht hij nog aan boord zijn niet meer meemaken.
Gruttepier
 

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Mei 2018, 17:14

Gruttepier schreef:Een gasbrand aan boord komt van de gasflessen

Sinds wanneer branden gasflessen?
Gruttepier schreef:In het eerste geval is het vuur uit, het gas heeft tijd nodig om op te hopen. Je geeft jezelf hierdoor de tijd om te ontsnappen of om de gaskraan dicht te draaien.

Die gasfles explodeert pas als hij (1) is blootgesteld aan open vuur en (2) de hoeveelheid gas door het afblazen dermate is geslonken dat het de warmte niet meer kan absorberen.
Zolang er nog genoeg gas in die fles zit, dat het met die explosie wel meevallen.
Dit in tegenstelling tot gas wat zich ophoopt, dat is levensgevaarlijk.
Ik durf dan ook te stellen dat de tijd die je hebt om te vluchten langer wordt als je dat gaslek gewoon laat branden.

Ik heb nog nooit gehoord dat een boot verloren ging door een exploderende gasfles, wel doordat er zich gas had opgehoopt wat vervolgens explodeerde.

En verder hoef je niet in een bedrijfssituatie te zitten om hetgeen je geleerd hebt in te de praktijk toe te passen.
Sterker nog, het is één van de reden waarom ik mij als BHVer heb aangemeld, de kans dat er aan boord wat gebeurd is nl aanzienlijk groter dan in dat kantoorpand waarin ik zit.
En dan geeft het toch wat geruststelling als je weet hoe een blusser werkt en reageert en hoe het is om (letterlijk) eens dicht bij een echte vlam te staan.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor redmiller » 21 Mei 2018, 21:07

+1!
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Gruttepier » 22 Mei 2018, 00:47

Beste heer Grootveld, ondersteunend door plusgevende maar verder niks toevoegende members geef ik je toch ongelijk.

Je leest niet wat ik schrijf, vica versa doe ik dat wel.
Waar schrijf ik dat een gasfles brand??
Ik schrijf dat een gasbrand van de gasflessen komt, want waar anders kan gas vandaan komen?? Maar ik schrijf over een keukenblok, daar lopen leidingen, die hoeven niet de primaire oorzaak te zijn. Ik schrijf niet dat de gasflessen branden, ik schrijf dat er gas brand. ( is dit uit heb je alle tijd om de fles (sen) dicht te draaien, de beste optie toch?)
Geweldig dat je je hebt aangemeld als BHV er, maar dat is nog steeds specifiek bedrijfsgericht. En nogmaals je zit niet op een bedrijf en jouw veilige situatie is geen maatstaf.

Gasflessen zullen exploderen bij hitte, het natuurkundige proces boeit mij niet. Evenals het gegeven dat jij er nooit wat van hebt gehoord.
Waarom, het enige doel ..veiligheid.
Want wat heb je eraan in noodsituaties, want het gaat hier om gebruik van een poederblusser die je leven kan redden ( zelfs bij een gasbrand in je keukentje 4 meter bij je flessrn vandaan)
Gruttepier
 

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Roelof » 22 Mei 2018, 05:29

Ik ben van mening dat iemand die een BHV cursus heeft gevolgd (en up to date houdt) meer inzicht heeft in het blussen van een brand dan iemand zonder enige kennis of voorlichting. Het maakt niet uit dat een BHV cursus gericht is op bedrijfssituaties en we hier hobbymatig over onze plezierboten praten.

Preventie is en blijft natuurlijk altijd prioriteit nummer 1 !!!
De kennis van een cursus brandbestrijding kan helpen om een juiste inschatting te maken van de risico's en te beoordelen welke blusmiddelen nodig zijn. Een blussertje aan boord "omdat het moet" is denk ik geen goed uitgangspunt voor veiligheid.

Kennis mbt brandbestrijding kan een goede hulp zijn om een goede inschatting te maken welke preventieve maatregelen zin of onzin zijn.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Gruttepier » 22 Mei 2018, 07:35

Roelof, daar gaat de discussie toch niet over.
Tuurlijk is de kennis die je opdoet bij een BHV cursus waardevol, en de herhalingen idem.
Bij een calamiteit kan je deze kennis gebruiken, of dit nu op je werk of thuis is.
Maar een gespeelde situatie is altijd gunstig, hierin kun je gaskranen uitdraaien. Kan je een andere fles krijgen als je verkeerd hebt geblust en heb je lachende collega's.
Praktijk is iets heel anders, dan moet je handelen naar inzicht en moet je je opgedane kennis juist gebruiken. Een prive situatie is al helemaal niet te vergelijken.d an is de op elke BHV cursus horende opmerking, bij rook geen BHV er, niet meer van toepassing. Want dat is een opmerking gericht op een calamiteit op je werk, dat de BMC zijn werk al heeft gedaan, dat het BNP in werking is.
Of wil je zeggen dat je gezin lekker mag stikken in de rook omdat er op BHV dit wordt geroepen en jij als BHVer je uit de voeten maakt om rook.

Afgelopen 18 jaar elk half jaar cursussen gehad mbt brand, veiligheid, coordinatie reanimatie etc. En in die jaren ook meer dan genoeg praktijkervaring opgedaan waarbij geen situatie gelijk was en altijd anders dan geleerd en waarbij de paniek onderdrukt moest worden.

Bij mij thuis is het ThuisOntsnappingsplan van toepassing, hierbij zijn mijn prive bezittingen het minst belangrijk. Mijn gezin is belangrijk en die moet eruit al moet zelf naar de andere kant gaan.
Hier reageer ik niet als BHV er omdat die optiek gericht is op een heel andere situatie, ik gebruik mijn kennis die ik heb opgedaan op zowel het BHV gedeelte als mijn praktijkervaring.

Kern van de vraag blijft simpel, poeder of schuim.

Ik kies voor poeder omdat deze de grootste capaciteit heeft en er in de meeste gevallen gas aan boord is. De ruimtes zijn zeer klein en je bent in in enkele seconden kansloos.
Gruttepier
 

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor quichot » 22 Mei 2018, 09:36

Zoals zo vaak bij dit soort kwesties mondt het uit in een discussie over maakbare veiligheid. En waar die maakbaarheid ophoudt.

Welk blusmiddel we in onze wijsheid prefereren doet er niet toe als we niet weten wat ons te doen staat bij brand. Uiteraard kunnen we nooit vantevoren weten wat voor, noch waar precies er mogelijk brand gaat ontstaan. Want in dat geval zouden we zorgen dat het niet kon gebeuren. Iets wat we -als het goed is- sowieso zoveel mogelijk doen. Die broodnodige preventie.
Zo is het verstandig om opvarenden, meestal gezinsleden of vrienden, te laten zien waar aan dek zich de afsluiter van het gas bevindt, of, zoals verplicht is voor schepen >20mtr, aan dek de brandstoftoevoer naar de motor kan worden afgesloten.

Het enige wat wij verder nog kunnen doen is zorgen voor goedwerkende blusmiddelen en hopen dat in de paniek die gaat ontstaan we ons gezonde verstand blijven gebruiken. Met welk blusmiddel we dan uiteindelijk het gevaar weten af te wenden vind ik minder relevant.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 22 Mei 2018, 10:25

Gruttepier schreef:het natuurkundige proces boeit mij niet. Evenals het gegeven dat jij er nooit wat van hebt gehoord.

Hiermee leg je de vinger precies op de zere plek ..... :|
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Rene » 22 Mei 2018, 17:46

Tja, ik niet anders dan Rob gelijk geven met bovenstaand, succes met je poederblusser, deze zal je bij een gasbrand ook weinig hulp bieden of je moet zeer getraind zijn in het juist injecteren van het poeder in de gasuitstroom.
ik schrijf dat er gas brand. ( is dit uit heb je alle tijd om de fles (sen) dicht te draaien, de beste optie toch?)
Bij voorkeur eerst de fles dicht draaien, dit voorkomt herontsteking, kun je er niet bij vanwege de brand, dan vuur doven, en zo spoedig mogelijk het gas afsluiten, dus alle tijd om het gas af te sluiten, is levensgevaarlijk, ivm. eventuele herontsteking en ontploffingsgevaar.

(Bron: 15 jaar brandweer ervaring)

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor quichot » 22 Mei 2018, 18:02

Rene schreef: Bij voorkeur eerst de fles dicht draaien, dit voorkomt herontsteking, kun je er niet bij vanwege de brand, dan vuur doven

Daarom: fles én afsluiting gastoevoer altijd buiten aan dek. Er niet bij kunnen komen mag eigenlijk geen optie zijn.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten