Poeder- of schuimblusser?

algemene discussies

Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Hooveld960 » 19 Mei 2018, 20:20

Ik zag vandaag dat de aanwezige brandblusser uit 2008 was. Dus die kan de vuilnisbak in. Dat was een poederblusser.

Maar koop ik weer een poederblusser? Of misschien een schuimblusser? Wat is de beste keus? Gaat om een 2 kg blusser.

Groeten Jan (Hooveld 960)
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Yep » 19 Mei 2018, 20:38

Ik denk dat eerst zoeken een berg informatie oplevert...…..
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 19 Mei 2018, 21:32

De brandweerman die ik dit ooit (in de aanloop naar de oplevering van onze boot) vroeg, hoefde daar niet lang over na te denken: Schuim
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Marie Christina » 19 Mei 2018, 21:36

2 kg is om te beginnen leuk om een brandende prullenbak te blussen.
Een grotere brand dan dat en hij is leeg voor je ook maar iets hebt gedaan.
Dus ja: hij kan de vuilnisbak in.

Samenvatting van de vele brandblusserdiscussies alhier:
Schuimblussers, minstens 6kg, liefst vorstvrij. (Anders bij vorst mee naar huis nemen. )
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Gruttepier » 19 Mei 2018, 23:10

Een vraag die vaak op verschillende forums terug keert.
Vanuit het oogpunt van redt je boot bij een brand zoveel mogelijk en daarbij je eigen leven en die van opvarenden inclusief. 100% schuim.
Nadeel, duurder in aanschaf, meer onderhoudt en beperkt in capaciteit.


Poeder, tis goedkoop en rotspul. Verneukt alles aan boord en bij inasemen kan je vaak naar de wc.
Echter zeer goede blussende cq vertragende eigenschappen, weinig onderhoudt en goedkoop te vervangen.

Tja een brand verwoest sowieso, kan je dit beperken dmv een schuimblusser zodat je apparatuur veilig de brand heeft overleefd moet je die nemen.

Mijn keuze is, veiligheid voor degene die me dierbaar zijn op het moment supreme. Dat ik daarna moet balen dat mijn boot incl apparatuur weggegooid kan worden kan me niks schelen als ik mijn gezin nog lekker kan knuffelen.

Dat is het verschil!
Gruttepier
 

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Davidos » 20 Mei 2018, 00:42

Schuimblusser is op waterbasis, en dat bevriest als het koud is en dan kun je niet blussen.

Poederblusser is daarom de betere optie (ook voor in de auto).

De moderne poederblusser heeft 'beschermd poeder' wat niet zoveel vocht aan trekt als traditioneel poeder (wat gewoon een soort zout is dat vocht aan trekt en daarom op den duur elektronica sloopt).

Poeder is dus de betere optie als je ook in vrieskou wilt kunnen blussen.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Marie Christina » 20 Mei 2018, 08:27

Er is ook schuim dat tegen de vorst kan.
Er is bio-afbreekbare schuim.
Je kan met schuim elektra blussen.
Schuim is doorontwikkeld.

In elke cursus waar ik kom wordt poeder ten strengste afgeraden.
In al het materiaal dat ik gebruikt heb om "mijn" cursus op de zeevaartschool te kunnen geven wordt poeder ten strengste afgeraden.
Op zeeschepen wordt het zelfs al in het geheel niet meer gebruikt.
De professionele brandweer heeft geen poederblussers meer aan boord.
Ook auto's worden geblust met schuim.

Poeder heeft echt zijn tijd gehad.
Niet eens zijn beste tijd, gewoon zijn tijd.
(Hoe goed het blusmiddel ook is, want dat is wel waar)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Gruttepier » 20 Mei 2018, 08:57

Sorry MC maar dat gepraat op cursussen ken ik zo langzamerhand wel.
Ik noem electronica op grote zeeschepen, en daar zit het knel punt.
Idd kan je met schuim elektronica branden blussen, maar dat is niet de grootste reden.
Dat is namelijk geld en verzekering, want een poederblussertje gebruiken op in deze omgeving is het garanderen van vernietigen van deze elektronica.
Een verzekeraar heeft het echt wel in de polis staan dat dit niet verzekerd is omdat de nevenschade enorm zal zijn.
Daarbij is de investering op zulke schepen (maar ook in bedrijfsobjecten) extreem hoog, puur om aan alle wettelijke eisen te voldoen.

Maar terug naar je plezierbootje en even niet denken aan je cursussen gericht op het grote.
Welke extreme elektronica brand verwacht je.?
Wat kannjou je marifoon, fishfinder, senseo etc schelen als dat kleine bootje in de brand staat.?
Een poederblusser heeft een andere belangrijke eigenschap, namelijk zuurstofverdringend en dus een belangrijke extra onderbreker in de branddriehoek. Dit heeft schuim alleen als deze juist wordt aangebracht en ononderbroken, een beetje onkunde en je hebt een lege blusser en een oplaaiend vuur.

En ook de brandweer is geen vergelijk, die zijn namelijk volledig en altijd voorbereid en gespitst op brand. Hun hele arsenaal is profesioneel en bestaat uit wat meer equipment dan een 10 liter schuimblusser.
Wat zij onder jouw motorkap spuiten is x100 aan liters.

Op een boot of in je auto, maar ook thuis is maar 1 ding belangrijk en dat is de veiligheid van mens en dier, daarna 112 en dan pas het materiële.
Blussen is belangrijk om een weg naar buiten te verkrijgen, of te vertragen zodat de hulpdiensten jouw zsm kunnen redden.
Dan is de beste keus de blusser met meeste capaciteit en die het meest vertraagd.
Met een schuimblusser heb je een slecht alternatief, neem dan liever een blusdeken die beschermd iig nog tegen vlammen bij tijdens het ontsnappen.

En met een 2 kg poederblusser bij juist gebruik blus je een motorcompartimentbrand in no time als je maar zorgt dat het een comartiment blijft!
Gruttepier
 

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Marie Christina » 20 Mei 2018, 09:05

Gruttepier schreef:Sorry MC maar dat gepraat op cursussen ken ik zo langzamerhand wel.

Dank je.
Ik geef er eentje. :lol:
Advanced Fire Fighting. (AFF)

3 weken geleden net geaccrediteerd door IL&T, gebaseerd op de IMO modelcourse.
Mijn informatie komt uit die modelcourse.

je hebt gelijk dt poeder goed blust.
En dat je bij juist gebruik een beginnende motorbrand uit kan krijgen met een 2 kg poederblusser.
Maar de crux zit hem hier in twee begrippen:
-Juist gebruik
-Beginnende brand.

De gemiddelde bootjesschipper heeft geen cursus (waar je je met dat gepraat geleerd wordt) gehad en ga er dan maar van uit dat je geen juist gebruik toepast.
Je spuit op goed geluk dat poeder op de brand en hoopt op het beste, laten we eerlijk zijn.
En dan die beginnende brand.
Dat is hij al heel gauw niet meer.
En die grens is heel moeilijk te bepalen voor een leek.

Daarom worden die 2kg poederblussertjes ten zeerste afgeraden.

En ik verwacht helemaal geen grote branden waar elektra bij betrokken kan zijn op een jacht.
Ik geef alleen aan dat je ze tegenwoordig veilig met schuim kunt blussen.

Blusdeken is een zeer goed blusmiddel, maar alleen als je met behulp van die deken de brand echt kan afsluiten van zuurstof.
Helemaal kan inpakken.
Een emmer brandende verf, ik noem maar wat.
Het volledig afsluiten van een brand met een branddeken zal op een bootje al gauw onmogelijk blijken.
Het kan inderdaad wel heel goed dienen voor het creëren van een vluchtweg.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op 20 Mei 2018, 09:27, in totaal 3 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor PARO » 20 Mei 2018, 09:08

Een blusapparaat aan boord van een plezierjacht is zoals in een auto, dient om anderen te helpen. Ik opteer voor schuim maar als het op mijn boot brand ben ik weg.
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten