Pagina 6 van 8

Re: Weer een gasexplosie

BerichtGeplaatst: 22 Apr 2018, 22:02
door Roelof
@ Noordvaarder

Een duidelijke foto.
Ik zie: RVS leiding / slang / koperen leiding. Ik neem aan dat de RVS leiding tussen de gasfles en het kooktoestel zit. Als de koperen leiding direct op het kooktoestel zit, is het volgens mij correct aangesloten. Indien er een een gaskraan gemonteerd is zou deze tussen de RVS leiding en de slang moeten zitten.
Ik heb altijd begrepen dat een gasleiding uit één geheel moet bestaan (zonder koppelingen, slangen ed in het midden).
Dat je een hoogwaardige gasslang gebruikt is lovenswaardig echter volgens mij wordt ten strengste geadviseerd om gasslangen aan boord zowiezo iedere 2 jaar te vervangen.
De Hiswa maakt geen regels of wetten in deze. De organisatie geeft alleen advies op div. watersport gebieden.
(correct me if I'm wrong :!: )

De vergelijking met een rijbewijs slaat de plank volledig mis.
Vergelijk het met het technische gedeelte van de APK voor een auto: Technisch is de auto goed maar het zegt niks over de vaardigheden van de bestuurder.
Zaken als vaarbewijs, registratie, enz haalde ik aan om aan te geven dat in NL helemaal niks geregeld is t/m de middelgrote pleziervaart, maar dit is verder niet relevant in dit topic.

Één van de forum leden gaf aan dat je zelf de zaken prima voor elkaar kunt hebben maar niet kunt weten wat de buurman in elkaar geprutst heeft. Hier ben ik het volledig mee eens dus daarom ben ik voorstander van een wettelijk verplichte keuring. Kost het iets dan moet dat maar.
Gasexplosies komen (gelukkig) weinig voor maar ik zou niet graag naast een boot liggen die zo'n klapper maakt.

Ik wil met bovenstaande zeker niet zeggen dat de slachtoffers van dit topic zelf schuldig zijn. Ook ik had een boot gekocht die er op gas gebied goed uitzag maar waar later bleek dat de gasleidingen in de boot met slangetjes en slangklemmen in elkaar zat. We hebben wel vakantie en weekenden met de boot gehad zonder te weten dat de gasleiding enorm slecht was aangelegd.
Het had ons ook kunnen overkomen..............

Groet,
Roelof

Re: Weer een gasexplosie

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2018, 09:10
door kajoe
het blijft een hete zaak .
het is jammer dat je met schuim blussers geen gas kan blussen ,maar poeder geeft wel een enorme omgevings drama , probleem op een schip of boot is bij poeder dat door het trillen van het schip dit inzakt en een harde koek kan worden ,tja en dan werkt het niet goed meer ,dus geregeld even flink schudden en dat helpt .
wij hadden vroeger op de tankvaart onder het bordes van het stuurhuis blussers hangen ,met een mooie hoes er over ,na een jaar of 5 hadden we er een nodig ,tja paniek hij was ernstig verroest bleek geen druk meer te hebben ,
dus moest ten er nieuwe komen nou ansul heeft daarna alle blussers gecontroleerd en allemaal naar de stort .daarna is men zoveel mogelijk overgegaan op andere soorten blussers .
daarna moesten dus direct alle blussers op alle schepen van de rederij nagekeken worden ergens had iemand er dus een puinhoop van gemaakt dat grote gevolgen had kunnen hebben .

nee dan bij de marine ,in de jaren dat ik daar werkte werden op alle inrichtingen en schepen vrijwel iedere 2 maanden alle blussers gecontroleerd ,en in die tijd hadden we nog vloeistof blussers waar in cilinders zaten met zwavelzuur die met de rommel in het water van de blussers de druk maakte ,tja en als je dat over je kleren kreeg rotte het zo van je af .
nee ik hou het op sproeischuim ondanks dat dat niet voor gas branden is ,maar het kan ook gevaarlijk zijn als je bv een vlam van een gasfles dooft en niet direct de afsluiter kan dicht krijgen of hem in het water flikkeren de boel toch naderhand kan exploderen wegens gas uitstroom .

Re: Weer een gasexplosie

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2018, 09:20
door R.C.Grootveld
kajoe schreef:het is jammer dat je met schuim blussers geen gas kan blussen

Vind je? Gas moet je niet (willen) blussen ..... moet je gewoon laten branden en de toevoer afsluiten, ander krijg je gasopeenhoping met alle risico's van dien.

Ik heb ik het verleden aardig wat branden gezien, ook waarbij gas vrijkwam.
Brandweer deed niet eens pogingen om te blussen, gewoon laten branden en wachten tot het (toen nog) GEB de toevoer had afgesloten.

Re: Weer een gasexplosie

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2018, 09:23
door Klaver vier
Als je een gasfles in het water gooid gebeurd er echt niks meer hoor,dat doet de brandweer zelf bij acetyleen flessen die heet zijn geweest.
Het is geen bom uit de tweede wereldoorlog.
Gr René ( klaver vier)

Re: Weer een gasexplosie

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2018, 09:55
door bas
Denk dat we een beetje off-topic gaan.

Bij een gasexplosie gaat de beste blusser van de wereld je nog niet helpen. Na de klap ben je door de drukgolf of rondvliegende rommel hoogstwaarschijnlijk toch niet meer in staat om een blusser te bedienen. Vaak blijft het ook bij een klap en komt er niet eens brand aan te pas, kijk maar naar het bootje uit dit topic. Nagenoeg geen brandschade

Re: Weer een gasexplosie

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2018, 10:38
door quichot
R.C.Grootveld schreef: Dank voor de tip, valt mee maar vind het nog steeds een hoop geld voor even wegen, op het metertje kijken en er een nieuwe sticker op plakken.
En wat is het verschil tussen een scheepvaartblusser en een niet-scheepvaartblusser?

Tja, wat doe je eraan. Het is voor mij verplicht, en dan vind ik 52 euro voor twee blussers netjes. Overigens schroefde de controleur zijn eigen manometer erop om ook dat metertje te checken. Volgens het keuringsrapport gaat het om NEN 2559.

Wat ik bedoel met scheepvaartblusser slaat inderdaad niet op de blusser zelf of op de kleur van de inhoud, maar op de grootte. Volgens mij verkoopt Praxis alleen die kleintjes, en die mogen niet voor het CVO/CBB. Ook moeten ze vorstbestendig zijn, en dat zijn die goedkopere vaak niet. Goed genoeg voor ons recreanten, want zomers vriest het zelden. Maarja, vertel dat de overheid maar eens!

Re: Weer een gasexplosie

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2018, 10:50
door kajoe
nee na en explosie als je zelf slachtoffer bent doe je niets maar de omstanders/Buuren kunnen nog wel wat proberen ,al slaat bij menigeen de paniek toe .
er zijn echt geen blussers apart voor de scheepvaart maar soms wel andere blus materialen ,maar daar gaat het niet om .
ik liet hier mijn blussers mee controleren als men op de sluis kwam om deze de controleren ,en dat ging goed bij de p6 en als hij ze niet goed meer vond verkocht hij mij een andere ,maar nu is dat teneinde en moet ik me maar zien te redden .
scheeps branden ,mijn eerste was de diamant bij Emmerik ,naderhand nog wat met benzine tankers ,de rottigste bij de brand op een schip van de rederij ketel in Keulen

Re: Weer een gasexplosie

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2018, 11:20
door R.C.Grootveld
bas schreef:Bij een gasexplosie gaat de beste blusser van de wereld je nog niet helpen. Na de klap ben je door de drukgolf of rondvliegende rommel hoogstwaarschijnlijk toch niet meer in staat om een blusser te bedienen. Vaak blijft het ook bij een klap en komt er niet eens brand aan te pas, kijk maar naar het bootje uit dit topic. Nagenoeg geen brandschade

Klopt, daaraan kun je meestal ook wel afleiden of de explosie veroorzaakt is door gas of door benzine.
Brand > Benzine (of vergelijkbaar)
Geen brand > Gas
Dit omdat de explosie van gas zo snel gaat dat materiaal er om heen nauwelijks de tijd krijgt om de ontbrandingstemperatuur te bereiken.
Het geeft alleen een enorme drukgolf

Re: Weer een gasexplosie

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2018, 11:34
door bas
Onder andere ja, ook is er tijdens de explosie vaak te weinig zuurstof voorhanden om tot ontbranding te komen.
Oliebronnen die in brand staan blussen ze juist hierom met een explosie.

Re: Weer een gasexplosie

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2018, 13:10
door kajoe
het belooft een explosief jaar te worden ,van ochtend weer in de haven van Leerdam hoorde ik ,,,gas of iets anders ???
we wachten maar af wat hier aan de hand was .