Weer een gasexplosie

algemene discussies

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor kajoe » 22 Apr 2018, 08:37

een voorbeeld van een in brand staande spitsen woning heeft niets met een gas explosie te maken .
een brand kan door heel veel zaken ontstaan ,kan in de woning kan eronder in de machine kamer sluiting in de electra ,kan door gas te laten branden.ergens een peukje neer gelegt enz.
of zelfs door een vandaal die het leuk vond .
ook jachtjes kunnen gewoon ergens door in de fik vliegen .en niets met gas te maken te hebben .
ook op jachtjes word gerookt even vergeten dat de peuk nog brand toen je van boord ging en ja het kan gebeuren ,
de oorzaak is vaak niet zomaar te zeggen bij een explosie gaat men van gas uit maar kan net zo goed komen door het gas van benziene dat zich stapeld ?
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor quichot » 22 Apr 2018, 09:14

Nou ja, mijn installatie is weer goedgekeurd naar de normen als vastgelegd in hoofdstuk 14 EU-richtlijn 2006/87/EG en regelement Onderzoek Schepen op de Rijn 1995.
Kosten vielen mee: 102 euro. Uiteraard is mijn installatie in orde, maar ik geef toe dat verlenging CVO/CBB wel een stok achter de deur is om de boel tijdig te laten inspecteren.

Overigens komen dergelijke explosies verhoudingsgewijs eigenlijk zeer weinig voor. En als het gebeurt meestal bij het begin van het seizoen. Wat veel recreanten zich niet realiseren is dat juist kleine lekken gevaarlijk zijn. De kritische massa gas nodig voor een explosie ligt rond de 15% van de luchtsamenstelling. Gekgenoeg gebeurt er weinig tot niks als de helft van de lucht in het schip uit gas bestaat.

@Noordvaarder, ik denk dat je 5,07 mtr bedoelt bij de breedte van die spits. Met 5,70 mtr kom je echt de Franse kanaaltjes niet door! ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor Marie Christina » 22 Apr 2018, 09:49

Dan is er simpelweg teveel gas in de lucht, quichot. Of liever gezegd te weinig lucht.
En bij te weinig lucht krijg je geen explosie/ brand.
Maar vergis je niet: even een deur of raampje open en het gas-lucht mengsel is perféct.
Boem!
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor Klaver vier » 22 Apr 2018, 09:55

Noordvaarder met wat voor metertje heb je het nu gecontroleerd als ik vragen mag.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor kajoe » 22 Apr 2018, 10:03

zojuist melde de politie dat de brand op de spits aan de Juno kade is aangestoken .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor quichot » 22 Apr 2018, 10:54

Marie Christina schreef: Maar vergis je niet: even een deur of raampje open en het gas-lucht mengsel is perféct.
Boem!

Klopt uiteraard, maar grote gaslekken ruik je meteen, en zijn daardoor eigenlijk minder gevaarlijk.
Het sluipende gevaar van kleine lekken is nou juist dat je die niet zo gauw opmerkt. Ook worden die gedurende je verblijf aan boord zelden gevaarlijk doordat je -al dan niet bewust- voldoende ventileert. Juist in de periodes dat je niet aan boord bent kunnen die kleine lekken zorgen voor die kritische massa. Vandaar dat dit soort explosies zich vaak voordoen aan het begin van het seizoen of na langdurige afwezigheid.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor R.C.Grootveld » 22 Apr 2018, 11:17

Noordvaarder schreef:In huis is de druk hoger,maar de HISWA stelt eisen.

Nooit geweten dat de eisen die aan pleziervaartuigen gestelde worden, door de HISWA worden gesteld.
En ik heb ook grote twijfels of dit ook echt zo is, dus ik houd me aanbevolen voor verwijzing naar waar dat is vastgelegd.

Normen op dit vlak worden volgens mij vastgelegd door instituten als KIWA, Lloyd (vroeger stoomwezen), DIN, NEN en last but not least CE

Los daarvan is keuren vaak een belachelijk dure zaak.
Informeerde laatste eens naar de kosten om een brandblusser te laten keuren.
Een nieuwe bij de Praxis is goedkoper ...
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor quichot » 22 Apr 2018, 13:54

R.C.Grootveld schreef: Los daarvan is keuren vaak een belachelijk dure zaak.
Informeerde laatste eens naar de kosten om een brandblusser te laten keuren.
Een nieuwe bij de Praxis is goedkoper ...


Geen reclame, ook geen aandelen, maar keuringscontractje voor jaarlijkse keuring bij Ansul Lelystad kost voor 1 blusser 26 euro per jaar, geen voorrijkosten.
Komt de controleur voor aan boord na telefonische afspraak. Ik vind dat net netjes.
(En bij de praxis verkopen ze geen blussers die goedgekeurd zijn voor de scheepvaart)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor Arthur » 22 Apr 2018, 14:23

Ik vind alleen de aansluiting (een aanfluiting) niet meer van deze tijd, wartel gummetje slang klemmen enz, waarom geen snelkoppeling zoals bij het vullen van LPG in het klein en daaraan een kort flexibel stukje en verder een vaste leiding naar de kajuit met kraan.
Als ik 10 duizenden euro,s uitgeef aan een boot mag er wel wat extra,s uitgetrokken worden voor de veiligheid en niet alleen voor gas.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor Noordvaarder » 22 Apr 2018, 15:43

quichot schreef:@Noordvaarder, ik denk dat je 5,07 mtr bedoelt bij de breedte van die spits. Met 5,70 mtr kom je echt de Franse kanaaltjes niet door! ;)

Ja dat klopt Quichot.Zag het ook pas zonet,dat de nul verkeerd stond.
Ik zou niet weten,hoe breed zo'n sluis is,maar praktisch alle spitsen zijn 5,07 breed.
Breder i.i.g. niet.
Ik volg via Vesselfinder de toeren van de "Traveler" (Pescargot) regelmatig namelijk.
Zo te zien lagen ze vandaag bij Lyon,onderweg naar Sete.


Roelof schreef:Ik denk dat dergelijke wettelijke verplichtingen zeker zouden bijdragen aan de veiligheid.

Groet,
Roelof

Dat is een schijnveiligheid.
Een bewijs dat je iets hebt gevolgd,is geen garantie dat je het nadien ook goed doet.
De zwakste schakel is de mens.
Er zijn chauffeurs die na jaren gepakt worden tijdens een controle,waaruit dan blijkt dat ze zonder rijbewijs rijden.
Maar een ongeluk? Die hebben ze nog nooit gehad.
Maar er zijn ook jongeren bij de vleet,die pas(soms 14 dagen) hun rijbewijs hebben,en dan bezopen achter het stuur plaatsnemen,en een ongeluk veroorzaken.
Een vaarbewijs zegt niets over je vaarkwaliteiten.
Het zegt enkel iets,dat je de theoretische cursus met een goede eindscore hebt afgelegd.
Of je dan kunt varen staat er niet in.
In een rijbewijs zou je meer vertrouwen mogen hebben,want de cursist heeft i.i.g. ook een praktische gedeelte met succes afgelegd.
Maar iemand die een vaarbewijs haalt,heeft helemaal géén praktijk ervaring.
Het is namelijk een theoretische cursus,waar een hoop ballast geleerd moet worden,waar je naderhand niks meer aan hebt of mee doet.
Het zou beter zijn,deze onzin weg te laten,en daarvoor in de plaats praktijkles te gaan volgen.
Maar nee,een theoriecursus is voldoende schijnbaar.
Er komt notabene nog geen vaarsymulator aan te pas.
Vanuit jou ogen gezien,kan iemand dus varen als hij dat papiertje heeft.
Waar haal je die conclusie vandaan?

Autorijbewijs cursus bestaat uit theorie en praktijk.
Vrachtwagen, idem dito.
Zelfs voor een Brommerrijbewijs, ook theorie en praktijk.
Maar een vaarbewijs heb je al,als je de theorie met goed gevolg het afgelegd.
Of de vaarder überhaupt het schip in het gareel kan houden is nooit aangetoond.
Want nee, hij of zij heeft een vaarbewijs,en wordt geacht te kunnen varen.
De grootste onzin die er bestaat.
Het wil niet zeggen,dat wanneer je een kinderwagen kunt vullen,dat je dan ook kunt varen? :lol: :lol:
Maar als je wilt varen,heb je genoeg aan theorie.
Dat is dus helemaal van de zotte toch?
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten