Weer een gasexplosie

algemene discussies

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor Noordvaarder » 22 Apr 2018, 16:30

Arthur schreef:Ik vind alleen de aansluiting (een aanfluiting) niet meer van deze tijd, wartel gummetje slang klemmen enz.

Dat vond ik dus ook van deze tijd,mede vanwege het feit,dat dezerubberen slang dan onder het gastoestel zat,waar pannen op staan tijdens het koken,en de warmte deels naar onderen kan gaan.
Om te voorkomen dat dan de rubber slang zou smelten of iets anders,heb ik bij gaswinkel.nl een flexibele stalen besteld,en die ertusseen gemaakt.
Zie foto.
Afbeelding
Tonnetjes in de koper en alu leiding gedaan,en met knelkoppelingen de boel aangesloten.
Heb geen lekkage kunnen constateren.
Noordvaarder
 

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor Klaver vier » 22 Apr 2018, 16:41

Wiebren ik vraag hetnog een keertje met welke metertje heb je de gasleiding afgeperst want daar ben ik wel erg benieuwd naar,overigens vindt ik je kookplaat keurig aangesloten zoals het hoort.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor Arthur » 22 Apr 2018, 17:01

Wiebren hoe heb je dan de aansluiting op de fles en waar zitten de kranen?
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor R.C.Grootveld » 22 Apr 2018, 18:18

quichot schreef:En bij de praxis verkopen ze geen blussers die goedgekeurd zijn voor de scheepvaart

Dank voor de tip, valt mee maar vind het nog steeds een hoop geld voor even wegen, op het metertje kijken en er een nieuwe sticker op plakken.

En wat is het verschil tussen een scheepvaartblusser en een niet-scheepvaartblusser?
Spuit de eerste water-blauw en de tweede land-bruin of zo?

Ik heb ondanks dat ik jaren BHVer ben, nog nooit gehoord van specifieke blussers voor specifieke doelgroepen, afgezien van m'n eigen vakgebied waarvoor een uitzondering is gemaakt mbt het gebruik van Halon.
Brandblussers worden ingedeeld in brandklassen en moeten voldoen aan CE normering dus ben benieuwd naar waar staat dat er specifieke blussers voor de scheepvaart zijn.
2L AFFF is 2L AFFF en ik zou niet weten waarom dat voor de scheepvaart anders zou zijn dan voor ander gebruik.

Maar ik houd me aanbevolen voor verwijzing naar wetgeving op dat vlak.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor R.C.Grootveld » 22 Apr 2018, 18:31

Noordvaarder schreef:Dat is een schijnveiligheid

En dat vind ik dus een non-argument

Als er regels zijn, kun je iemand die zich niet aan die regels houdt, aansprakelijk stellen voor de consequenties van zijn gedrag/handelen.
Dat is dus een stok achter de deur om je aan de regels te houden, immers doe je dat niet, dan kun je een probleem hebben.

Als er geen regels zijn kun je dat niet, want je kunt hem nergens op aanspreken en krijg je Amerikaanse toestanden met ellenlange juridische procedures.

Iemand die weet dat hij niks fout kan doen (er zijn nl geen regels die stellen wat goed/fout is) kan dus gewoon zijn gang gaan, je kunt hem immers toch niet pakken.
En helaas is er een significant deel van de bevolking met een mentaliteit "er staat nergens dat het niet mag, dus mag het" or "er staat nergens dat het moet, dus doe ik het niet".

Kijk maar naar de financiele crisis, iedereen weet wat de consequenties zijn en dat er een paar lui verkeerd bezig zijn geweest.
Wat hebben ze verkeerd gedaan dan? In welke wet/regelgeving is dat vastgelegd?

Geen regels > Geen handhavingsmogelijkheden > Iedereen doet maar wat > Zootje
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor kajoe » 22 Apr 2018, 18:52

wel even terzijde.
geachte noordvaarder ik hoop dat je niet alle vaarbewijzen over een kand. scheert ,wand voor het grote vaarbewijs 2 of patenten heb je wel degelijk lange vaartijd nodig die je ook moet aantonen met je vaartijden boekje en er is dus ook een langere studie nodig zo nodig op de binnenvaart school ,en dan ontkom je vaak ook niet aan de radar school en gevaarlijke stoffen cursus voor of droge lading of vloeibare stoffen .
en je volgt dan dus ook de B.H.V .en moet kennis hebben van de binnenscheepvaart wet ,ga je de rijn op moet je eerst een bepaalt aantal reizen hebben gemaakt in berg en daalvaart tot de plaats vanaf jij je rijn patent wil hebben ,
en dan ben je 55 jaar en moet je om de 2 jaar je ogen en oren laten keuren ,ander weg groot vaar bewijs ,ongeldig .
maar wat ik op de foto zie prima voorelkaar .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor Marie Christina » 22 Apr 2018, 19:01

@Rob: Het klopt dat AFFF AFFF is, of het nou in de ene blusser zit of in de andere.
Maar de Europese versie van de IMO, MaRED, heeft nu eenmaal aan blusser merk x, y en z een goedkeurstempel ( een stuurwieltje) gegeven omdat x, y, z getest zijn.
Er is van bewezen dat ze het op schepen onder alle omstandigheden doen.

Andere merken zijn niet getest.
Ze zullen het ongetwijfeld net zo goed doen, maar hebben dus geen stempel.
Schepen onder klasse moeten daarom blussers hebben die zo'n stempel hebben.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor bas » 22 Apr 2018, 19:17

Brandblussers worden ingedeeld in brandklassen en moeten voldoen aan CE normering dus ben benieuwd naar waar staat dat er specifieke blussers voor de scheepvaart zijn.
2L AFFF is 2L AFFF en ik zou niet weten waarom dat voor de scheepvaart anders zou zijn dan voor ander gebruik.

Maar ik houd me aanbevolen voor verwijzing naar wetgeving op dat vlak.


Staat beschreven in de scheepvaartwetgevingen aan welke normen een blusser moet voldoen.
CE normering zegt iets over het product an sich of het veilig is voor mens en milieu etc, maar verder weinig tot niets over de werking van een product. Minimale spuitafstand, tijdsduur dat de klusser moet werken, dat soort zaken zijn omschreven in eisen als NEN, DIN, etc etc etc.
Het lijkt me eerlijk gezegd ook stug dat blussers in een bedrijfspand wat gewoon jaarlijks gekeurd moet worden enkel over een CE keur beschikken, vermoed dat er ergens nog wel een vermelding op staat naar een andere keuring.
Dat zijn wss niet de praxis blussers die daar hangen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor R.C.Grootveld » 22 Apr 2018, 20:24

bas schreef:Het lijkt me eerlijk gezegd ook stug dat blussers in een bedrijfspand wat gewoon jaarlijks gekeurd moet worden enkel over een CE keur beschikken, vermoed dat er ergens nog wel een vermelding op staat naar een andere keuring.
Dat zijn wss niet de praxis blussers die daar hangen.

Daar is anders nooit over gesproken, we hebben het alleen over de brandklasse en CE.
Het enige wat ik me voor kan stellen, is dat de omstandigheden waarin een blusser gebruikt kan worden, de omvang/inhoud en worplengte bepalen.
Spuitduur is voor alle blussers in principe het zelfde, behalve degene die door "proffesionals" gebruikt worden.
Argument: Als je het met één blusser niet redt: Wegwezen
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Weer een gasexplosie

Berichtdoor bas » 22 Apr 2018, 21:18

Daar is anders nooit over gesproken, we hebben het alleen over de brandklasse en CE.


Klopt, daar was ik gemakshalve vanuit gegaan omdat je het over BHV had.
Professionals gebruiken precies dezelfde blussers als jij en Ik, echter wel die types die ook daadwerkelijk gekeurd zijn op hun werking en dat zijn ook diegene die de scheepvaart ( en waarschijnlijk elke andere bedrijfstak) moet hebben. Niet voor je jachtje, wel als je bijvoorbeeld CvO hebt.
Dat de spuitduur in principe voor alle blussers gelijk is is een aanname. De gekeurde types zoals voor de scheepvaart zijn hierop getest. De praxis varianten met enkel CE keur wellicht niet, daarvoor doet het weinig ter zake of je er überhaupt iets mee kunt blussen. Daar gaat het er meer om of het ding niet ontploft als hij 2 tellen in de zon hangt of dat je geen kanker krijgt van het Rode verfje wat erop is gesmeerd.
Winkels vol met troep wat niet werkt, maar wel keurig een CE markering.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Robby2 en 19 gasten