milieu hetze tegen diesels

algemene discussies

Re: milieu hetze tegen diesels

Berichtdoor Davidos » 21 Mrt 2018, 10:24

Ik zei ook niet dat het de motor in gaat, goed lezen!

In tegenstelling tot wat je zegt wordt AdBlue niet in de einddemper ingespoten, maar na de oxidatie katalysator en voor de SCR katalysator. Een voldoende hoge temperatuur is van belang, dus ik zie het systeem niet snel toegepast worden in bootjes, waarbij tegenwoordig vooral waterinjectie wordt gedaan na het watergekoelde uitlaatspruitstuk.

Bij de meeste personen auto's ligt het onderhouds interval (oliewissel) ergens tussen de 15 en 30k. Niet zoals bij vrachtwagens 80 of 100k.

EGR is bij personen auto's een hele makkelijke en vooral compacte manier om de uitstoot van NOx sterk te reduceren.

Compact hoeft bij de meeste vrachtwagens niet, dus daar kan een ander systeem in, want er zijn andere manieren voor om die uitstoot te reduceren, zoals AdBlue.

Overigens is een EGR klep nog haalbaar bij een boot; het liefst koel je het uitlaatgas voor je het terugvoert om het rendement niet te verlagen. Dat watergekoelde uitlaatspruitstuk is dus meteen 'bingo'.

Het vervuilen speelt bij bootjes misschien wel, de motoren in boten zijn vaak gruwelijk overbemeten, 80pk waar 30 volstaat (etc) en door nooit eens te hoeven werken 'blaast' het ook niet schoon. In dergelijke situaties is EGR wel een motorvervuiler. Maar dan niet omdat het EGR is maar omdat de motor verkeerd (niet) wordt gebruikt.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: milieu hetze tegen diesels

Berichtdoor Bobbob » 04 Nov 2018, 19:45

"Ze" hebben het ons vroeger zo geleerd , lage toeren , zo vlug als mogelijk opschakelen , ik kan er van meespreken : Opel zafira TDI , 2 egr kleppen en twee turbo's om zeep bij 110 000km :o .Mijn Omega 2300 heeft 475000km gedaan en was verre van versleten :P , Voor mij geen diesel meer zolang al die toeters en bellen verplicht blijven :evil: . ik heb nu terug een zafira maar tourer 1600cc 150pk CNG , een van de beste auto's(9) voor mij tot nu toe 8-) . Moest ik nu een boot kopen dan zal het zeker op gas zijn , CNG , LPG , LNG , noem het maar . Heb je ook het voordeel dat je er meteen kan op koken ook .CNG en LNG zijn dan ook nog lichter dan lucht , bij een eventueel lek gaat alles spontaan naar boven/buiten .In Be. mag het al , ik hoop dat Nl. volgt. :?:
Mijn levensmoto is een Honda Gold Wing super bike 1800cc 6flat .
Bobbob
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 22 Feb 2017, 05:11
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten