Re: milieu hetze tegen diesels
Geplaatst: 21 Mrt 2018, 10:24
Ik zei ook niet dat het de motor in gaat, goed lezen!
In tegenstelling tot wat je zegt wordt AdBlue niet in de einddemper ingespoten, maar na de oxidatie katalysator en voor de SCR katalysator. Een voldoende hoge temperatuur is van belang, dus ik zie het systeem niet snel toegepast worden in bootjes, waarbij tegenwoordig vooral waterinjectie wordt gedaan na het watergekoelde uitlaatspruitstuk.
Bij de meeste personen auto's ligt het onderhouds interval (oliewissel) ergens tussen de 15 en 30k. Niet zoals bij vrachtwagens 80 of 100k.
EGR is bij personen auto's een hele makkelijke en vooral compacte manier om de uitstoot van NOx sterk te reduceren.
Compact hoeft bij de meeste vrachtwagens niet, dus daar kan een ander systeem in, want er zijn andere manieren voor om die uitstoot te reduceren, zoals AdBlue.
Overigens is een EGR klep nog haalbaar bij een boot; het liefst koel je het uitlaatgas voor je het terugvoert om het rendement niet te verlagen. Dat watergekoelde uitlaatspruitstuk is dus meteen 'bingo'.
Het vervuilen speelt bij bootjes misschien wel, de motoren in boten zijn vaak gruwelijk overbemeten, 80pk waar 30 volstaat (etc) en door nooit eens te hoeven werken 'blaast' het ook niet schoon. In dergelijke situaties is EGR wel een motorvervuiler. Maar dan niet omdat het EGR is maar omdat de motor verkeerd (niet) wordt gebruikt.
In tegenstelling tot wat je zegt wordt AdBlue niet in de einddemper ingespoten, maar na de oxidatie katalysator en voor de SCR katalysator. Een voldoende hoge temperatuur is van belang, dus ik zie het systeem niet snel toegepast worden in bootjes, waarbij tegenwoordig vooral waterinjectie wordt gedaan na het watergekoelde uitlaatspruitstuk.
Bij de meeste personen auto's ligt het onderhouds interval (oliewissel) ergens tussen de 15 en 30k. Niet zoals bij vrachtwagens 80 of 100k.
EGR is bij personen auto's een hele makkelijke en vooral compacte manier om de uitstoot van NOx sterk te reduceren.
Compact hoeft bij de meeste vrachtwagens niet, dus daar kan een ander systeem in, want er zijn andere manieren voor om die uitstoot te reduceren, zoals AdBlue.
Overigens is een EGR klep nog haalbaar bij een boot; het liefst koel je het uitlaatgas voor je het terugvoert om het rendement niet te verlagen. Dat watergekoelde uitlaatspruitstuk is dus meteen 'bingo'.
Het vervuilen speelt bij bootjes misschien wel, de motoren in boten zijn vaak gruwelijk overbemeten, 80pk waar 30 volstaat (etc) en door nooit eens te hoeven werken 'blaast' het ook niet schoon. In dergelijke situaties is EGR wel een motorvervuiler. Maar dan niet omdat het EGR is maar omdat de motor verkeerd (niet) wordt gebruikt.