milieu hetze tegen diesels

algemene discussies

milieu hetze tegen diesels

Berichtdoor Roelof » 19 Mrt 2018, 23:58

Zoals in de media regelmatig besproken, worden dieselmotoren steeds meer aangeduid als de veroorzaker van fijn-stof en milieu vervuiling. Ik wil dit niet ontkennen maar zeker ook niet bevestigen. Ik weet het gewoon niet.
Als ik lees welke maatregelen er mbt auto's genomen worden in binnen en buitenland ben ik er niet gerust op wat dit op termijn voor onze hobby gaat betekenen.

Moeten we over 20 jaar allemaal hybride of elektrisch varen of is GTL (mits verkrijgbaar) voor onze boten voldoende ?
Ik denk dat het op het milieu terrein voor de pleziervaart langzamer gaat dan met de auto's maar het zit er aan te komen....... :(
Het gaat vergelijkbaar worden als met de overgang destijds van rode diesel naar btw belaste diesel voor onze plezierboten destijds.

Ik ben erg nieuwsgierig naar alle ideeën en verwachtingen van iedereen op het forum.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: milieu hetze tegen diesels

Berichtdoor Davidos » 20 Mrt 2018, 00:16

Ik heb net een nieuwe motor in de boot. Volgens de fabrikant is 't ding goedgekeurd voor gebruik op de Bodensee.... maar er zit geen EGR klep in en het buitenwater is het roetfilter.

Niks euro 6.

Hoe zouden ze handhaven of je wel voldoende "milieu vriendelijk" bent?
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: milieu hetze tegen diesels

Berichtdoor Noordvaarder » 20 Mrt 2018, 02:31

Davidos schreef:.... maar er zit geen EGR klep in ..........

Prijs je gelukkig.
Zou je je paard ook een gedeelte van zijn eigen stront te vreten geven?
Nee toch? Waarom dan wel een gedeelte van de uitlaatgassen weer door de motor?
Hoe zouden ze handhaven of je wel voldoende "milieu vriendelijk" bent?

Ik denk dat er op termijn iets komt in de vorm van AdBlue.
En als het de staat echt menens is,laten ze dan alle vaargerelateerde brandstofpompstations verplichten,om geen gewone diesel meer toe te staan om te verkopen,maar GTL.Dan is het gezeul met kanisters ook verleden tijd, en totaal overbodig.
De beroepsvaart tankt toch niet aan die pompen,want die worden bevoorraad onderweg of liggen bij grotere service plekken,zoals o.a. Slurink.
Prijs gelijkhouden aan gewone diesel,en de beroepsvaart is dan ook niet duurder uit.
Ik zie het nog niet gebeuren,dat de pleziervaart overstapt op LNG of CNG.
Noordvaarder
 

Re: milieu hetze tegen diesels

Berichtdoor quichot » 20 Mrt 2018, 10:17

Dat er beleid op dat vlak onze kant op komt staat vast. Welk beleid precies, en wanneer, dat is nog onduidelijk.
We kunnen dus weinig anders doen dan afwachten. Ik heb mijn plannen voor een nieuwe motor in elk geval in de ijskast gezet. De ouwe trouwe 575 loopt nog als een zonnetje, en ik wil niet het risico lopen nu 10k te investeren in een moderne motor die straks misschien niet aan de normen voldoet.

In welke mate dat allemaal bijdraagt aan schonere lucht, of dat er sprake zou zijn van een hetze, is in dit verband niet zo relevant. Links- of rechtsom, we zullen in de toekomst aan bepaalde regels moeten voldoen, of we het daar nu mee eens zijn of niet.

Woensdag mogen we stemmen. De gevestigde partijen zetten allemaal in op vermindering van fijnstof. Niet omdat ze zo begaan zijn met onze gezondheid, maar om de ons opgelegde doelstellingen te halen. Het staat iedereen vrij om te stemmen op een partij die daar vraagtekens bij zet, al lijkt het mij een gepasseerd station.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: milieu hetze tegen diesels

Berichtdoor peter jansen » 20 Mrt 2018, 10:55

Verstandige keuze Guido. Laat die dag nog maar lekker pruttelen. Ik persoonlijk denk dat het niet zo'n vaart zal lopen.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: milieu hetze tegen diesels

Berichtdoor Davidos » 20 Mrt 2018, 18:39

Noordvaarder schreef:Zou je je paard ook een gedeelte van zijn eigen stront te vreten geven?
Nee toch? Waarom dan wel een gedeelte van de uitlaatgassen weer door de motor?


Deze vergelijking gaat niet op. Diesel werkt met een luchtoverschot, dus ook met een beetje uitlaatgas terug de motor in, heb je nog steeds volledige verbranding.

Het voordeel van EGR is dat de piek temperatuur tijdens de ontbranding beperkt blijft wat de vorming van het zeer schadelijke NOx zeer sterk reduceert.

Daarom dus.

Noordvaarder schreef:Ik denk dat er op termijn iets komt in de vorm van AdBlue.


Adblue = ureum in water. Dat is pas stront!
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: milieu hetze tegen diesels

Berichtdoor Rene » 20 Mrt 2018, 19:01

Nadeel van EGR, je motor vervuild als een wilde.....

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: milieu hetze tegen diesels

Berichtdoor Davidos » 20 Mrt 2018, 19:12

Rene schreef:Nadeel van EGR, je motor vervuild als een wilde.....

René


Eén groot misverstand! Op mijn vorige diesel auto zat een EGR systeem, we hebben de motor bekeken met een camera'tje aan een stokkie, via een uitgedraaide verstuiver. Brandschoon. En dat met 250.000km op de teller.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: milieu hetze tegen diesels

Berichtdoor Rene » 20 Mrt 2018, 19:28

Heb je ook in het inlaat traject gekeken ?? :(

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: milieu hetze tegen diesels

Berichtdoor Davidos » 20 Mrt 2018, 20:10

Jup, vrijwel geen aanslag in de EGR klep en in het inlaatspruitstuk. Een minimaal zwart laagje.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten