Wolf1 schreef:Bij veel sluizen keert de stromingsrichting tijdens het schutten !
Gr. Wolf1
Op dat thema kan ik ook met de billen bloot.
Ik dacht dat ik inmiddels wat betreft schutten "door de wol geverfd was" na de duizenden sluizen die ik inmiddels - voornamelijk in Frankrijk - gepasseerd ben sinds ik "zeebenen" heb.
Het was eind september. Ruiten-Aakanaal. Ik had net ontdekt dat ik mijn startmotor naar de eeuwige jachtvelden had geholpen en was na de Sellingersluis gekeerd om zo snel mogelijk terug te gaan voor reparatie. Na Sellingersluis, en Zuidveldsluis kwam ik
bij de Ter Apelersluis. Net zo relaxt als in de andere sluizen zet ik het schutproces in werking, maar bij het opschutten merk ik dat de boot los van de kant komt, en ik hem niet kan houden op het touwtje op de "middenbolder". Geen probleem, ik gooi het touw los en laat hem wel los in de sluis drijven, net zoals ik doe in de sluizen in Frankrijk. Schroef in de achteruit, maar de Aimée gaat naar voren. Vol gas achteruit! De Aimée blijft naar voren drijven, en stopt pas wanneer zij met de botteloef tegen de brug stuit, schuin in de sluis, met achterkant en voorkant tegen de sluismuur. Ik stap achter op de kant, en houd de boot zoveel mogelijk vrij van de sluismuur, maar pas wanneer de sluis helemaal vol gelopen is kan ik haar weer terug duwen en vastmaken aan een boldertje op de sluismuur, zodat ik de brug kan bedienen.
Ik had deze sluis/sluizen al verschillende keren gedaan en dit nog nooit meegemaakt, en ging er vanuit dat er in het schutproces iets veranderd was waardoor dit ontstond. Heb daar ook melding van gemaakt bij het waterschap Hunze en Aa's waar de sluizen onder vallen, maar dacht later dat er ook een andere oorzaak kan zijn geweest. Het Ruiten-Aakanaal stond namelijk al op winterstand na de Ter Apelersluis, en de waterstand was dan ook aanmerkelijk lager dan normaal. De rinket in de sluisdeur aan de hoge kant stond dus veel minder ver onder de waterspiegel aan de lage kant dan normaal.
Wie het weet mag het zeggen!
En forumleden; wees gewaarschuwd!
Een groot wonder hoe de schade uiteindelijk nog meeviel!
Groet, Jack.