Met de billen bloot!

algemene discussies

Re: Met de billen bloot!

Berichtdoor Popeye » 16 Jan 2018, 15:44

Marie Christina schreef:
Tja. Je roer niet midscheeps.
Denk dààr maar eens om.


Het roer van de Aimee zakt altijd naar bakboord of stuurboord. Dat komt doordat de scharnierpunten in een schuine lijn achterover staan en het roer van hout is. Vaak blijkt het water in de sluis van achteren te komen, vooral wanneer je achterin ligt denk ik. Ik moet dan altijd zorgen dat het roerblad richting sluismuur staat waar ik aan lig. Dan wordt de achterkant naar de sluismuur gedrukt.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Met de billen bloot!

Berichtdoor Yep » 16 Jan 2018, 15:51

Klopt.
Dat deed ik ook maar blijkbaar was de aanstroming achter net wat anders.
Ik moest derhalve wel de motor gebruiken.
En in dat geval moet het blad net de andere kant op ;-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Met de billen bloot!

Berichtdoor Wolf1 » 16 Jan 2018, 16:09

Bij veel sluizen keert de stromingsrichting tijdens het schutten !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Met de billen bloot!

Berichtdoor Popeye » 18 Jan 2018, 12:23

Wolf1 schreef:Bij veel sluizen keert de stromingsrichting tijdens het schutten !
Gr. Wolf1

Op dat thema kan ik ook met de billen bloot.

Ik dacht dat ik inmiddels wat betreft schutten "door de wol geverfd was" na de duizenden sluizen die ik inmiddels - voornamelijk in Frankrijk - gepasseerd ben sinds ik "zeebenen" heb.

Het was eind september. Ruiten-Aakanaal. Ik had net ontdekt dat ik mijn startmotor naar de eeuwige jachtvelden had geholpen en was na de Sellingersluis gekeerd om zo snel mogelijk terug te gaan voor reparatie. Na Sellingersluis, en Zuidveldsluis kwam ik bij de Ter Apelersluis. Net zo relaxt als in de andere sluizen zet ik het schutproces in werking, maar bij het opschutten merk ik dat de boot los van de kant komt, en ik hem niet kan houden op het touwtje op de "middenbolder". Geen probleem, ik gooi het touw los en laat hem wel los in de sluis drijven, net zoals ik doe in de sluizen in Frankrijk. Schroef in de achteruit, maar de Aimée gaat naar voren. Vol gas achteruit! De Aimée blijft naar voren drijven, en stopt pas wanneer zij met de botteloef tegen de brug stuit, schuin in de sluis, met achterkant en voorkant tegen de sluismuur. Ik stap achter op de kant, en houd de boot zoveel mogelijk vrij van de sluismuur, maar pas wanneer de sluis helemaal vol gelopen is kan ik haar weer terug duwen en vastmaken aan een boldertje op de sluismuur, zodat ik de brug kan bedienen.

Ik had deze sluis/sluizen al verschillende keren gedaan en dit nog nooit meegemaakt, en ging er vanuit dat er in het schutproces iets veranderd was waardoor dit ontstond. Heb daar ook melding van gemaakt bij het waterschap Hunze en Aa's waar de sluizen onder vallen, maar dacht later dat er ook een andere oorzaak kan zijn geweest. Het Ruiten-Aakanaal stond namelijk al op winterstand na de Ter Apelersluis, en de waterstand was dan ook aanmerkelijk lager dan normaal. De rinket in de sluisdeur aan de hoge kant stond dus veel minder ver onder de waterspiegel aan de lage kant dan normaal.
Wie het weet mag het zeggen!

En forumleden; wees gewaarschuwd!

Een groot wonder hoe de schade uiteindelijk nog meeviel!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Met de billen bloot!

Berichtdoor Wolf1 » 20 Jan 2018, 19:23

Popeye schreef:Een groot wonder hoe de schade uiteindelijk nog meeviel!
Jack.

Je verhaal, kan ik niet overal brood van bakken !
Je ervaring in Frankrijk is ook al vaak niet relevant (verval meestal niet meer dan 3m)
Het stroom richting verhaal gaat pas spelen bij verval van meer dan 5m.
Bij dit soort sluizen is het zaak om tijdens het invaren te kijken hoe de sluis werkt !
Tijdens het afschutten zal je weinig problemen ervaren
Bij het opschutten is het zaak te weten waar komt het water vandaan.
Er zijn diverse mogelijkheden maar de meest gebruikte uitvoering met rinket’s in de deuren en is het verraderlijkst.
Het water komt met geweld naar binnen, maar naar mate dat je stijgt gaat het water onder je schip door, de stroom wordt gekeerd door de deuren achter je en komt in tegengestelde richting terug.
Een voorsring en een tros op de zijbolder op 1 haalkom gaat in eerste instantie met een korte voorspring goed, maar brengt je waanneer je niets onderneemt met de stroom van achter in de problemen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten