Met de billen bloot!

algemene discussies

Met de billen bloot!

Berichtdoor pascall » 13 Jan 2018, 08:03

Ik dacht, dit onderwerp hebben we hier nog niet, kan hilarisch zijn, leerzaam, informatief, en vooral, imagoschade herstellend, of net niet.

Zal ik dan maar?!

Ooit gingen wij naar Ameland, je weet wel, een van de waddeneilanden waar het zo lekker druk kan zijn,
Zo ook nu, en we werkte als een magneet, want er plakte binnen no time 4 van die platten schuiten aan ons vast, met van die schilden op zij, ken je ze?
Allemaal niet erg, was het niet dat die scheepjes er een horde kinderen uit kraamde, ook niet erg natuurlijk, alleen willen die allemaal de benen strekken.
Toen werd het minder aangenaam, we zagen van alles voorbij komen, emmers, scheppen, vliegers, fietsen, en nog veeeeel meer, en als laatste, een grote hond, zo een van dat Duitse merk.
Maar, nog steeds niets aan de hand, het begon pas toen heel het circus als golven op en neer gingen, er af en weer terug en vieze versa........
Toen hadden we het gehad, we besloten om voor de haven droog te vallen, in alle rust, met de nadruk op rust!
Nou dat was me wat, toen begon het pas!
Wij een mooi plekje uitzoeken,de dieptemeter in de gaten houdend, ja dit moet het wezen!
Anker uit en wachten dat het water gaat vallen, we wilde niet te vroeg droogvallen want de volgende dag wilden we op tijd weg kunnen, er zat een namelijk een wantij in ons vaarprograma.
Het water viel, wij zakten, alleen wij bleven zakken, terwijl rond ons er al boten droog begonnen te vallen, dat is vreemd.
Wat was het geval, we lage precies in een geul, echt goed van mij, hoe kan je het zo mikken!
Alleen was dat niet de bedoeling, en het werd steeds rumoeriger in dat geultje, het leek de Colorado rivier wel, zo stromen!
Daar zat ik dan op het voordek, angstvallig ons anker in de gaten houdend, het ankertouw stond als een snaar, al het water van het droogvallende wad stroomde rond ons heen, en dat met het schitterde uitzicht van twee hogen slik wallen.
Het moet een prachtig zicht zijn geweest, vanaf die andere schepen, een mast die uit het slik steekt, misschien dat de schemer ons nog heeft gecamoufleerd, de nacht valt in.
En als je denkt dat het nu voorbij , echt niet!
Nu begon het pas, welleswaar was het al enige tijd minder hart gaan stromen, en was de rust weder gekeerd, maar dit was van korte duur, je moet weten dat dat water ook weer terug komt.
Toen begon de ellende, het tij keert , de boot draaide in de geul, nee, de boot probeerde te draaien in de geul, we zaten mooi klem tussen beide oevers terwijl het water onder de boot kolkte en dat in de nacht, pffffff.
Dat was nou niet zo'n prettige positie, zeker niet om naar bed te gaan, dus de motor gestart en vol gas vooruit!
Door het schroefwater spoelde er voldoende slik weg, een klapje achteruit en we draaide, en toen begon het weer opnieuw, wacht houden bij het anker, kijken of het houd.
Uiteindelijk vulde de geul zich met water en verminderde de druk op het anker, he he, eindelijk slapen.
En het moraal van het verhaal, we vielen in een diepe slaap en verspeelde zo ons tij, we waren te laat om nog over het wantij te komen.
We zijn toen buitenom, overzee dus, naar Terschelling gevaren, prachtig weer, een gladde zee, uit eindelijk een schitterende tocht, eind goed al goed!

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Wie volgt?

Mvg,

Pascal.

P.S. we vallen nog steeds droog hoor :D :D :D

Afbeelding
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Met de billen bloot!

Berichtdoor Popeye » 13 Jan 2018, 09:16

Ik was al lang "met de billen bloot gegaan". Lees daarvoor het vaarverslag van mijn tweede vaartocht.
Helaas geen foto's, want toestel was in Parijs, en mijn telefoon was nog niet zo slim.

Nog even een aanvulling.
Ik dacht dat echtgenote en dochter het leuk zouden vinden wanneer ik ze met de boot in Zwolle zou oppikken, op de terugweg vanuit Parijs. (Ik geloof dat het een busreis was vanaf Zwolle, en ik zou ze dan met al hun bagage vanaf Zwolle met de auto ophalen.) Dat was dus een misrekening, en mijn zoon heeft ze toen 's avonds nog opgehaald!

Groet, Jack.
Laatst gewijzigd door Popeye op 13 Jan 2018, 13:03, in totaal 1 keer gewijzigd.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Met de billen bloot!

Berichtdoor Arthur » 13 Jan 2018, 11:39

Bloter als zo kan ik bijna niet en droogvallen helemaal niet, we hebben geen getijden zoals in NL, is wel makkelijk om wat rotzooi van de schroef te halen. :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Met de billen bloot!

Berichtdoor Marie Christina » 13 Jan 2018, 12:43

Ik heb geen gênante verhalen.
Bij ons gaat alles altijd goed. :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Met de billen bloot!

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Jan 2018, 12:32

Een van onze eerste tochten met een gloednieuw schip.
Een windvlaag in de sluis, een losschietende lijn en voor we het weten liggen we dwars in de kolk en ..... boem .... de eerste deuk in de stootlijst.

En dan de relativerende woorden van een medewatersporter die onze beteuterde gezichten zag: Ach, mevrouw/meneer ... de eerste kras is altijd het moeilijkste
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Met de billen bloot!

Berichtdoor Marie Christina » 14 Jan 2018, 17:19

Ach ja , de stootrand.
Menigmaal wordt hij bij ons gebruikt waarvoor hij op de boot zit: klappen opvangen.
Soms hangt een fender net even verkeerd of heb je het net even te druk met andere zaken.
Dan doet de stootrand zijn werk.

Na aanleggen even met een schuurpapiertje aaien om te egaliseren en een likje verf er over.
Staat altijd klaar in een jampotje met een klein kwastje.
10 minuutjes werk (àls het al zo lang duurt) en het is weer klaar.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Met de billen bloot!

Berichtdoor Roelof » 14 Jan 2018, 18:12

Ja, als het krassen zijn ben ik het met je eens maar Rob heeft het over een deuk in z'n nieuwe boot :shock: (en misschien ook in z'n ego :oops:) , terwijl je er vaak niks aan kunt doen, "shit happens".....
Zo zou ik er in elk geval wel over denken. Hoe meer toeschouwers en goed bedoelde commentaren van de zijlijn komen als het een keer fout gaat, des te slechter voel ik mij.

Een echt voorval op zo'n manier heb ik nog niet meegemaakt, zeker niet met commentaar / medeleven van omstanders (behalve van mijn wederhelft natuurlijk 8-) ) maar dat zal beslist nog wel gebeuren.
Mijzelf kennende zal ik doorvaren tot ik zeker ben dat er geen getuigen 's avonds naast mij afmeren, mijn vriendin laat ik duidelijk blijken dat er geen reden is om te praten over het voorval om daarna in m'n eentje eens goed de schade te bekijken en mijn ego een goede was en polijst beurt te geven :mrgreen:

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Met de billen bloot!

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Jan 2018, 19:24

Marie Christina schreef:Na aanleggen even met een schuurpapiertje aaien om te egaliseren en een likje verf er over.
Staat altijd klaar in een jampotje met een klein kwastje.
10 minuutjes werk (àls het al zo lang duurt) en het is weer klaar.

Een deuk in een RVS stootlijst werk je niet even weg met een schuurpapiertje en een likje verf :(
Daarbij was het schip letterlijk gloed nieuw, de verf was bij wijze van spreken nog nat en de urenteller moest z'n 1e 10-tal nog krijgen
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Met de billen bloot!

Berichtdoor Marie Christina » 14 Jan 2018, 19:34

Weet ik allemaal.
Heb ik gelezen.
Ik zeg ook niet dat iedereen er zo over moet denken.
Ik zeg alleen wat mijn visie is van de stootrand op mijn boot.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Met de billen bloot!

Berichtdoor Arthur » 14 Jan 2018, 20:02

Waar jullie je al niet druk over maken, een deukje, als mijn boot een deuk oploopt heb ik een probleem zeker onder de waterspiegel.
Nu weer verder met al dan niet blote billen.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten