Met de billen bloot!

algemene discussies

Re: Met de billen bloot!

Berichtdoor Marie Christina » 14 Jan 2018, 20:15

Jij gaat toch ook niet met je billen bloot?
Je hebt gewoon een zwembroek aan. :P
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Met de billen bloot!

Berichtdoor Roelof » 14 Jan 2018, 20:46

Nu sluis passages worden vermeld, hierbij mijn bijdrage.
Ik zie het nog steeds niet als een eenzijdige fout van mijn kant maar een "evenement" door omstandigheden waarbij ik zeker fouten heb gemaakt.

2016, bijna thuis na een fijne vakantie in Friesland en Groningen.
Vanaf Wildervank gingen we via het Kielsterdiep naar het Zuidlaardermeer om dezelfde dag Hoogezand te bereiken.
In de eerste sluis (vanaf Bareveld) ging het fout, tijdens het afschutten bleek dat er een schuif aan de hoge kant volledig open bleef staan wat een enorme stroming in de kolk veroorzaakte.
De motor was gestopt (wat ik nu dus niet meer automatisch doe in een sluis) en ik had vergeten het roer midscheeps te zetten. Omdat de boot geen middenbolder had hield ik, zoals altijd, de boot vast met een meertouw in de hand vanuit de ingang.
Door de enorme stroming met het roer op maximale uitslag kon ik de boot niet houden en een bolder om de landvast slippend te beleggen was er dus niet. Voorop vochten mijn partner en één van de brugwachters om de kop bij te houden.

Tot overmaat van ramp besloot de sluismeester om de druk op de openstaande schuif (hoge kant) de verlichten door de deuren aan de lage kant een klein stukje te openen, dit veroorzaakte een immense stroming door de sluis (ik heb tot nu toe de redenatie niet begrepen).
Omdat ik de kont niet kon houden was ik als de dood om met de enorme stroming dwars in de sluis te komen te liggen.

Ik heb nog nooit zo snel de motor gestart :shock: , Met één sprong vanaf de ingang naar de stuurstand, sleutel omgedraaid en tegelijkertijd de startknop ingedrukt, letterlijk in een "split second" !
Onze honden moeten gevoeld hebben dat er iets fout ging want normaal staan ze tot vervelends toe in de weg tijdens het manoeuvreren, nu lagen ze bij de dinnette op de grond!

Roer midscheeps gezeten, vol achteruit en de boegschroef vol naar wal zijde....... en proberen de boot tegen de stroming in achteruit te manoeuvreren en bij de kant te houden.
De sluiswachter probeerde de deur tegen de stroming in weer te sluiten maar dat ging niet.

Uiteindelijk lukte het om de schuif aan de hoge kant te sluiten en naar mate de sluis verder leeg liep kwam het water in de sluis tot bedaring.
Geschrokken als we waren kwam mijn partner binnen, liep naar de koelkast en kwam met een pilsje naar me toe, ik heb alleen gezegd: Dankje, sterke koffie, daarna zien we wel :? .
De eerste gelegenheid na de sluis hebben we aangelegd en samen met de brugwachters de (veel te sterke :shock: ) koffie gedronken en alles besproken.

Thuis zijn we die dag niet gekomen, na de laatste brug hebben we op een steenworp afstand van ons huis overnacht, we waren allebei aangeslagen door wat er een paar uur eerder was gebeurd.

Nadien zijn we deze sluis nog een aantal keren gepasseerd, zowel op- als af schuttend. Alles ging goed maar ik blijf bij deze sluis gemengde gevoelens houden en de motor blijft draaien met de schroef in de vrijloop stand.
Ook heb ik een roerstand-aanwijzer ingebouwd en staat het roer zeker midscheeps in een sluis.
De landvasten worden nu standaard slippend op een bolder belegt als we schutten en onze "nieuwe" boot heeft een bolder naast de stuurstand :mrgreen: .

Gewoonte maakt blind, tot dit evenement hadden we de touwen gewoon in de hand en ging alles altijd zoals iedereen verwacht :roll:

(gelukkig geen toekijkers gehad :lol: )
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Met de billen bloot!

Berichtdoor Marie Christina » 14 Jan 2018, 20:59

Wow!
Hier neem ik toch een paar tips van mee!

Maar dit vind ik geen"billen bloot" verhaal, hoor.
Bij een billen bloot verhaal bega je een blunder.
En jou treft in dezen geen enkele blaam.

Tja. Je roer niet midscheeps.
Denk dààr maar eens om.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Met de billen bloot!

Berichtdoor Mea Vota » 15 Jan 2018, 08:13

Tijdens de eerste vaart met de boot vanaf de plaats waar we haar gekocht hadden onderweg van friesland naar groningen.
Nog nooit eerder met een kruiser gevaren, dus onderweg op wat stille plekken oefenen met keren en aanmeren.
Uiteindelijk kwamen we bij de Oostersluis in Groningen. De eerste sluis ooit voor ons.
Ik had keurig de beroepsvaart eerst in laten varen. Het waren 3 schepen van 86m, twee hadden afgemeerd aan stuurboordzijde in de sluiskolk en 1 aan bakboord.
Daar moest ik dus aan bakboordzijde achter.
Ik had van een beroepsschipper 1 regel meegekregen: geen vaart= geen schade.
Dus heel kalm het sluispand in.
Net toen ik links achter het achterste schip aan stuurboord voer, zette hij zijn schroef in werking om de kont tegen de sluiswand te houden.
Zijn schip lag alleen voor vast.
Ik verloor de controle en we werden precies met de kop van ons schip op zijn kont gezogen, een enorme dreun waarbij de kop van ons schip zeker een meter omhoog schuurde.
Daarna viel de boot terug in het water.
Mijn vrouw probeerde nog, onnozel als we toen waren, met de bootshaak ons af te houden, maar ik zag de houten stok krom staan als een hoepel.
We lagen met bibberende benen snel vast en de schipper kwam onder luid sorry, sorry geroep in zn stuurhuis. Ik kreeg er zelfs niets van mee, want ik zat op de kop in de voorkajuit om te kijken of we geen water maakten.
Het kostte ons een paar uur om deze ellende te verwerken.
Overigens twee jaar later kwamen we in dezelfde sluis in de dezelfde situatie, echter zette ik nu in het sluispand het gas erop en was er helemaal niks loos.
Blijkbaar eigen schuld, dikke bult. Weer wat geleerd.

Erik
Gebruikers-avatar
Mea Vota
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:53
ligplaats:
info:

Re: Met de billen bloot!

Berichtdoor quichot » 15 Jan 2018, 11:50

Beginnersfouten. Wie beweert ze nooit te hebben gemaakt jokt. Uitsluitend stuurlui aan wal schijnen die nooit te maken, heb ik van horen zeggen. :lol:
Aan de andere kant, het is ook een feit dat het nooit helemaal alleen jouw schuld is. Er doet zich altijd iets onverwachts voor waardoor je, in combinatie met onervarenheid, ineens in een lastig parket komt te verkeren. Al is dat is een schrale troost achteraf.

Pas als het je een keer is overkomen zie je soortgelijke problemen voortaan tijdig genoeg op je afkomen om er op te kunnen anticiperen. Dit lijkt me trouwens een prima omschrijving van het begrip ervaring. Verder wat Roelof zegt: de grootste schade is de kras op je ego.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Met de billen bloot!

Berichtdoor jaccomiranda » 15 Jan 2018, 12:03

oh leuk, sluizen.

Lang geleden toen wij nog een zeilboot hadden.
Sluis Bruinisse, zon en geen wind. Toen er nog 1 brug was.
We ging het naar het Grevelingen meer en met invaren maakte we vast langszij een boot.
Het werd wat drukker en de megafoon riep 'NAAR VOREN!!!'.
We zagen nog een motorboot voor ons liggen aan de kant en besloten los te maken en een rij naar voren te gaan. Met een slakkengang naar voren.
Maar na een meter of wat wil de boot niet meer naar voren ondanks de schroef er nog op stond.
Riep de brug of we wel wisten hoe hoog onze mast was....
De motorboot waar we wilde aanleggen lag onder de brug.

Gelukkig geen schade aan brug of boot, heb me even zitten schamen in de kuip.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Met de billen bloot!

Berichtdoor pascall » 15 Jan 2018, 18:28

Gaat goed hier, dacht even dat ik alleen was :D :D :D
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Met de billen bloot!

Berichtdoor Yep » 15 Jan 2018, 18:49

Waren van de zomer naar Berlijn.
Tegen de 50 sluizen heen en terug.
49 Stuks geen probleem maar dat ding bij Minden (Schachtschleuse)......

Na anderhalf uur wachten werden we achter een lokaal passagiersschip gepropt.
We gingen van beneden naar boven, een metertje of 15 en konden alleen een (1) lijntje leggen vanaf de middenbolder op het schip.

Op zich geen probleem maar.....
Het water werd met geweld de sluis ingestuurd en de schroef van dat passagiersschip (die overigens best nog een stuk voorwaarts had gekund) bleef draaien.
Een vriendelijk verzoek via de marifoon bracht ook geen soelaas.

Je raad het al.
Vrouwtje moest elke 2 meter overpakken op een nieuwe bolder (ik had er bewust voor gekozen aan het roer te blijven hetgeen een goede keuze bleek want bijna 30 ton houd je op een gegeven moment niet meer).
En dat luktje steeds minder, de boot dreef van de sluiswand af.
En om en om de boeg- en hekschroef gebruiken (tegelijkertijd werkt minder) hielp uiteindelijk ook niet.
De schippers op het bootje naast mij werden al behoorlijk zenuwachtig.

Uiteindelijk het gered met achteenvolgens en weer opnieuw beginnen:
1. Boegschroef vol naar de sluiswand
2. Motor vooruit en roer om waardoor de kont naar sluiswand keert
3. Motor achteruit
1. Boegschroef vol naar de sluiswand
2. Etc.

Les: Ik laat me niet meer als laatste achter zo'n schip in een sluis proppen.
En rustig blijven bleek handig om de laatste truc te bedenken terwijl het falikant mis dreigde te gaan.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Met de billen bloot!

Berichtdoor Mopolcamper » 16 Jan 2018, 12:37

Ik begrijp dat jouw echtgenote van jullie tweeën de sterkste is, en dat ondanks haar postuur!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Met de billen bloot!

Berichtdoor Yep » 16 Jan 2018, 12:44

Mopolcamper schreef:Ik begrijp dat jouw echtgenote van jullie tweeën de sterkste is, en dat ondanks haar postuur!


Dat je dat weet ;-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten