Pagina 3 van 5

Re: miljoenen jacht te water

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2012, 23:47
door vuuren1
Ja, zoiets maar dan nog -erger- omdat er in de tijd van Bram van Leeuwen nog geen buitensporige snelheidseisen werden gesteld en ook geen 2 heli' s die onderdeks kunnen verdwijnen.

Hij ging ver, maar in dat wereldje blijft men naar de overtreffende trap op zoek.

Re: miljoenen jacht te water

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2012, 07:56
door quichot
Een luxejacht is zooooo 20e eeuw! (Gaaaaaap)
Boeing heeft al enkele dreamliners in de ordeportefeuille die worden ingericht als flying mobile home, met alle denkbare (zeer letterlijk nemen) luxe voorzieningen. Daarmee tel je pas echt mee, want dat tikt per m3 een keertje of 4 meer af dan een bootje.

Re: miljoenen jacht te water

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2012, 10:02
door MaartenKlop
sigdock schreef:Nou, ik zou me kapotschamen als ik zoveel geld zou uitgeven aan dergelijke nutteloze hebbedingen. En al helemaal als je beseft hoeveel mensen je kan helpen met dit soort bedragen.


Ik ben het met je eens dat zulke uitgaven niet strikt noodzakelijk zijn ;). Maar het zorgt hier weer voor werkgelegenheid, en wie zegt dat de betreffende eigenaar naast al deze uitgaven aan luxe ook niet een potje heeft voor minderbedeelden?

Re: miljoenen jacht te water

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2012, 14:41
door sigdock
Potje of geen potje, -ik- zou het voor mezelf moreel niet kunnen verantwoorden om een dergelijke uitgave te doen. Op zich speelt het ook geen rol, ik kan het ook voor mezelf ook niet verantwoorden om zoveel bij elkaar te harken dat ik zoiets aan kan schaffen ;)

Re: miljoenen jacht te water

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2012, 22:38
door vuuren1
In NL doet de superjacht sector het goed.
Of het nu ouderwets is of niet, het brengt geld binnen.

Re: miljoenen jacht te water

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2012, 22:51
door BB motor
Het is ook de enige sector in de scheepsnieuwbouw waar nog een geheel Nederlands tintje aanzit, in de rest van de sectoren is het eigenlijk droevig gesteld, nieuwbouw visserij is inmiddels 0,0 kusters komen nauwelijks nog uit eigen land, hier en daar wordt een werkbootje gebouwd en een verdwaald binnenvaartschip, het eens trotse scheepsbouw land heeft erg veel moeten inleveren.

Dan is het opmerkelijk dat een stukje luxe gecombineerd met kwaliteit hier nog stand kan houden, kennelijk is kwaliteit in deze sector gelukkig belangrijker dan de prijs.

Re: miljoenen jacht te water

BerichtGeplaatst: 30 Mrt 2012, 08:29
door quichot
Het is een specialisme dat we moeten koesteren. Het is ook een niche: de scheepsbouwreuzen die casco's 10 hoog opgestapeld naar Nederland slepen hebben daar geen tijd voor. Hun bouwdokken zijn zo'n jaartje of 5 op een dagdeel af volgepland.
Het mooie eraan is dat voor de opdrachtgevers geld letterlijk geen rol speelt. We praten over lieden die de volledige bouwsom in een weekje terugverdienen. (Nou ja, verdienen, verdienen, binnenkrijgen! :D )

Re: miljoenen jacht te water

BerichtGeplaatst: 30 Mrt 2012, 08:48
door sigdock
Dan is het opmerkelijk dat een stukje luxe gecombineerd met kwaliteit hier nog stand kan houden, kennelijk is kwaliteit in deze sector gelukkig belangrijker dan de prijs.


Ik dnek niet dat de twee sectoren met elkaar te vergelijken zijn, een jacht wordt gebouwd op luxe waar een 'beroepsschip' wordt gebouwd op winstmaximalisering. Een jacht is enkel bedoeld om geld aan uit te geven waar een beroepsschip zijn eigen kosten plus een zekere winst moet opleveren. En in deze categorie jachten zijn maat en prijs dan ook nog eens bedoeld om de buren jaloers te maken en is het dus alleen maar prettig als de prijs van je net aangeschafte bootje wat hoger ligt omdat jet het diir dure Nederlands werknemers hebt laten bouwen. Ook bij de beroepsschepen wordt wel degelijk naar kwaliteit gekeken maar ook naar een economische levensduur. En waarom zou je iets laten bouwen wat 30 jaar meegaat als je het toch na 10 jaar vervangt?

Re: miljoenen jacht te water

BerichtGeplaatst: 30 Mrt 2012, 20:16
door BB motor
Die 10 jaar zullen nu wel weer veel langer worden, de grote hausse is voorbij, zoveel wordt er nu niet meer verdient en dat zal z'n weer slag wel weer hebben in de economische leeftijd. Die 10 jaar komt ook voort uit prachtige belegingprojecten de scheeps CV constructie, ik denk dat hiermee heel veel mensen letterlijk de boot mee in zijn gegaan.

Re: miljoenen jacht te water

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2012, 15:22
door sigdock
Economische leeftijd hangt ook (goeddeels) af van fiscaal toegestane afschrijving. Zo mogen laptops en computers in 3 jaar worden afgeschreven en daarna vedwijnen de doorgaans ook uit de boeken. Daarmee is een economische levenduur gesteld hoewel ze bij een sommieg bedrijven langer in gebruik blijven. Wat de scheepvaart betfetf hebben we de laatste tien jaar het containervervoer op de binnenwateren zien opkomen en zijn de bootje ook een heul stuk groter geworden. Waar een Dortmunder 10 jaar geleden nog heel wat voorstelde valt 'ie nu weg in de schaduw van de rest. Het is volgens mij ook niet een echte hausse die voorbij is, de markt komt een beetje op een verzadiging. Maar als je een schip in 10 jaar mag, en kunt, afschrijven en daarna een nieuwere, grotere en snellere koopt dan verdient dat zich doorgaans wel terug. Het lijkt wat dat bereft wel op de oude visserij. De vissers die goed planden kochten bijtijds nieuwe zeilen, konden daardoor sneller zeilen en brachten hun lading eerder aan wal. De vissers die het niet zo goed deden kochten de gebruikte zeilen van de betere vissers, taanden ze en bleven daar mee varen. Ze brachten hun lading later aan wal, verdienden daardoor minder en konden geen nieuwe zeilen kopen. Op tijd investeren in vernieuwing loont dus wel degelijk. En om de zaak weer even terug te buigen naar jachten: sommige mensen vinden het mooi om met bruine zeilen te varen terwijl dat m.i. toch echt een teken van armoede is.... :P