Economische leeftijd hangt ook (goeddeels) af van fiscaal toegestane afschrijving. Zo mogen laptops en computers in 3 jaar worden afgeschreven en daarna vedwijnen de doorgaans ook uit de boeken. Daarmee is een economische levenduur gesteld hoewel ze bij een sommieg bedrijven langer in gebruik blijven. Wat de scheepvaart betfetf hebben we de laatste tien jaar het containervervoer op de binnenwateren zien opkomen en zijn de bootje ook een heul stuk groter geworden. Waar een Dortmunder 10 jaar geleden nog heel wat voorstelde valt 'ie nu weg in de schaduw van de rest. Het is volgens mij ook niet een echte hausse die voorbij is, de markt komt een beetje op een verzadiging. Maar als je een schip in 10 jaar mag, en kunt, afschrijven en daarna een nieuwere, grotere en snellere koopt dan verdient dat zich doorgaans wel terug. Het lijkt wat dat bereft wel op de oude visserij. De vissers die goed planden kochten bijtijds nieuwe zeilen, konden daardoor sneller zeilen en brachten hun lading eerder aan wal. De vissers die het niet zo goed deden kochten de gebruikte zeilen van de betere vissers, taanden ze en bleven daar mee varen. Ze brachten hun lading later aan wal, verdienden daardoor minder en konden geen nieuwe zeilen kopen. Op tijd investeren in vernieuwing loont dus wel degelijk. En om de zaak weer even terug te buigen naar jachten: sommige mensen vinden het mooi om met bruine zeilen te varen terwijl dat m.i. toch echt een teken van armoede is....