miljoenen jacht te water

algemene discussies

Re: miljoenen jacht te water

Berichtdoor vuuren1 » 02 Apr 2012, 22:01

In super jachten heeft NL een naam, ik denk dat de opdrachtgevers graag geld uitgeven aan een schip wat in NL wordt gebouwd.
In hun kringen is het not-done om een jacht te laten bouwen waarvan het casco uit China komt.

M.b.t. de beroepsvaart is het anders, toch worden er nog steeds complete schepen in NL gebouwd.
Peters in Kampen bouwt schepen die voorheen onder de noemer kleine handelsvaart vielen.
Het loodswezen heeft in Groningen een nieuwe loodsboot in aanbouw.
(terwijl de laatste serie Loodstenders weer uit de USA kwamen)

Damen is ook nog druk met afbouw, de casco's en/of modules komen van verre.

Cijfers:
http://www.vnsi.nl/Feiten_Cijfers
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: miljoenen jacht te water

Berichtdoor laserdevil » 03 Apr 2012, 19:08

http://www.nufoto.nl/fotos/274107/transportschip-blue-marlin-ligt-in-rotterdam.html
Zag hem maandag liggen toen ik de tunnel in reed met de vrachtwagen.
Massaproductie :)
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: miljoenen jacht te water

Berichtdoor philip » 04 Apr 2012, 21:13

Leuk topic. Ik ben zelf werkzaam bij de ontwerp afdeling van zo'n jachten boer. En kom dus best bizarre dingen tegen. Met uiteraard bizarre prijskaartjes :D

Afgunst heb ik niet, zeker niet als je ziet wat het runnen van zo'n bootje kost. Al zou ik wel eens een weekje willen vertoeven op zo'n bootje. Sommigen van onze producten zijn ook te charteren maar ook daar schrok ik me dood bij het zien van een week prijs.

Maar ik ben wel trots op wat we hier in Nederland bereiken op dit gebied. Met onder andere Huisman, Vitters, Amels, Oceanco, Heessen, Jongert en de Feadship werven (Van Lent en beide werven van De Vries) maken we toch mooie spullen die de rijksten der aarde graag willen hebben met minstens de begeerlijkheid van menig sportwagen fabrikant. En dat allemaal hier in huis, daar waar vele industrieën Nederland al hebben verlaten. En als (bijna) puur export product, de laatste Nederlandse klant was bij ons toch alweer een tijdje terug. Dat betekend dus pure winst voor het Nederlandse bedrijfsleven waarvan heel wat salarissen worden betaald, waaronder het mijne. En daarvan kan ik met mijn bescheiden bootje lekker rondvaren zonder 15 man personeel :)

Het enige waar ik wel een beetje mee zit is de duurzaamheid. Ik heb mijn best gedaan om mijn houten boot teak-vrij te houden bij de restauratie. Maar wel vanmorgen een dek getekend waarop zo'n 800 vierkante meter van dat spul op gaat komen. :oops: maar ja, klant is koning. Soms zelfs letterlijk.
philip
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 Jan 2012, 12:02
ligplaats:
info:

Re: miljoenen jacht te water

Berichtdoor vuuren1 » 04 Apr 2012, 21:56

Philip,

Ik denk dat je als werknemer in die sector goed zit omdat de opdrachtgevers niet naar de prijs kijken en een schip eisen wat in NL wordt gebouwd.
Daarmee is vluchten naar goedkope landen uitgesloten.

Ik ben bij Heessen, Van Lent en Oceanco uitgebreid rondgeleid en het is te gek voor woorden wat de wensen cq. eisen van de opdrachtgevers zijn.

Duurzaamheid o.i.d. komt naar mijn idee niet ter sprake.
Van Lent vertelde dat de inkoop van teakhout een proces op zich is, hij liet een schip zien met een teakhouten potdeksel op de verschansing wat zoveel als mogelijk uit grote stukken moet bestaan (vooral in de neus).
Daaruit volgt dat er ook veel afval zal zijn bij de productie, maar dat maakt niet uit omdat geld geen rol speelt.

Zoiets als afgunst is in mij niet opgekomen omdat het voor mij volkomen onvoorstelbaar is dat 1 mens zoiets als bezit kan hebben en wat zo iemand er mee moet.
Het doel is kennelijk puur uitstraling van een vorm van status.

Wat moet iemand met 44.000 PK? Varen doen ze er maar erg weinig mee.
Of een helicopter die deels -opvouwbaar- is en in het dek verdwijnt?
Als er 1 een heli heeft moet de rest het ook hebben en daarbij een tweede helidek om elkaar te kunnen bezoeken.

Dit alles is wel goed voor de exportsector van ons landje.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: miljoenen jacht te water

Berichtdoor philip » 04 Apr 2012, 22:41

Ja dat zijn de aparte eisen. Zo is er nu een jacht in de pijpleiding die tov het oorspronkelijke plan ruim 10 meter langer is geworden. Voornaamste reden: een andere boot voer zijn huidige boot zo hard voorbij dat zijn nieuwe boot ook zo hard zou moeten kunnen. Meer waterlijn lengte dus... (en uiteraard 4 dikke motoren). Leuk grapje voor de engineering om dergelijke verandering nog 'even' er door heen te krijgen. Want qua oplevering datum zijn de afnemers wat minder flexibel :) Zo stond er ook afgelopen maand een verhaal van bij Amels in een tijdschrift van zo'n (weliswaar minder grote) last minute change die 5000 ontwerpuren extra kostte terwijl de platen staal van het oorspronkelijk plan al gesneden waren. Rare wereld.

De eerste boot in deze klasse met nep-teak vaart ook al. Waarvoor hulde want de eigenaar zal vast wel wat uit te leggen hebben in Monaco. Inzinkbaar heli platform is trouwens nog niet de standaard maar dat komt vast nog wel :) Dat vreet uiteraard binnenruimte want hoe groot ook, nog steeds wordt elke ruimte benut. Wat dat betreft niet veel anders dan mijn 10 meter bootje :) Al is het om nog wat extra crew of toch die sauna kwijt te kunnen. Van de week ontwerpje dat in productie is zien langskomen met plek voor 32 man crew. :shock:
philip
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 Jan 2012, 12:02
ligplaats:
info:

Re: miljoenen jacht te water

Berichtdoor vuuren1 » 04 Apr 2012, 23:14

Het bootje met 44.000PK moest ook boven de 30 mijl presteren anders werd het niet afgenomen.
Het geïnstalleerde vermogen bestond uit 16.000 diesel PK's en de rest kwam van gasturbines.
Het middenschip werd gemaakt uit speciaal staal én een aangepaste constructie om al die -paarden- te kunnen huisvesten.

De heli-hangaar was niet zo groot; de bijgeleverde heli werd uitgevoerd met een rotor die ingeklapt kon worden (dat bespaart in de breedte).
Dit was een 70m bootje.
Ook was er een beveiligingsteam aan boord met een aparte ruimte en een aantal beeldschermen die de diverse dekken lieten zien.
Dat is o.a. nuttig om een verdwaalde gast met teveel drank op van het dek te plukken.

Als nep teak net zo mooi of mooier is kan deze opdrachtgever zijn vrinden in Monaco toch de loef afsteken door te melden dat zijn schip een fraaier dek heeft en hij duurzaamheid belangrijk vindt.
Als hij dat met een beetje overtuiging weet te brengen komen de schepen uit Monaco hierheen om het dek te vervangen...

Geld speelt immers geen enkele rol.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: miljoenen jacht te water

Berichtdoor philip » 06 Apr 2012, 16:27

Het bootje waar je het over hebt (Esctasea) is 86 meter, geen 70. Tot nu toe het grootste jacht gemaakt door Van Lent. Nog even dan. Met even googlen heb je trouwens zo door wie de oorspronkelijke besteller was. Was, want hij is alweer door verkocht meen ik.
philip
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 Jan 2012, 12:02
ligplaats:
info:

Re: miljoenen jacht te water

Berichtdoor quichot » 06 Apr 2012, 17:49

Als je uitgaat van de vuistregel 1 liter gasolie per 5 pk, dan slobbert het schuitje met 44.000 pk dus zo'n slordige 8 ton brandstop per uur op. Een weekendje weg? Gooi er maar 200 ton in, want er zullen ook nog wel een paar generatoren draaien. Zo bezien snap ik die 44.000 pk wel: hij moet met een tankboot op sleeptouw ook de 30 knopen kunnen halen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: miljoenen jacht te water

Berichtdoor BB motor » 06 Apr 2012, 18:24

Die 30 mijl eis zou naar verluid en van horen zeggen zijn om achter te kunnen waterskiën, hoe je dat in de praktijk zou moeten doen is er niet bij vertelt.
BB motor
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 17:29
ligplaats:
info:

Re: miljoenen jacht te water

Berichtdoor Arthur » 06 Apr 2012, 19:41

quichot schreef:Als je uitgaat van de vuistregel 1 liter gasolie per 5 pk, dan slobbert het schuitje met 44.000 pk dus zo'n slordige 8 ton brandstop per uur op. Een weekendje weg? Gooi er maar 200 ton in, want er zullen ook nog wel een paar generatoren draaien. Zo bezien snap ik die 44.000 pk wel: hij moet met een tankboot op sleeptouw ook de 30 knopen kunnen halen.
Rare vuistregel, ik heb een 27pk isuzu 3cyl in mijn kaik, verbruikt bij 1700 toeren nog geen liter per uur.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten