miljoenen jacht te water

algemene discussies

Re: miljoenen jacht te water

Berichtdoor philip » 06 Apr 2012, 22:36

Die boot is heel extreem met zijn 44.000 pk en zal dat vermogen bijna nooit gebruiken. Doorgaans loopt die ook op zijn gewone zuiger motoren en staat de turbine uit. Met een tank van 250.000 liter kan ie ook niet héél ver varen met vol vermogen.

De meeste boten van die lengte die niet voor snelheid zijn gebouwd hebben twee motoren van ongeveer 2000Kw, soms 4. En met een tankinhoud van 150.000 a 200.000 liter hebben ze dan op kruissnelheid een range van zo'n 4 a 6 duizend zeemijl. Vast ook de Ecstasea als ie alleen twee normale motoren heeft lopen. Cijfers even uit mijn hoofd, meer heb ik thuis niet bij de hand dus pin me niet vast op de precieze getallen. Ben bang dat ik de grafiekjes met snelheden vs. brandstofverbruik niet kan posten.

Nog steeds een dure hobby natuurlijk.
philip
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 Jan 2012, 12:02
ligplaats:
info:

Re: miljoenen jacht te water

Berichtdoor vuuren1 » 06 Apr 2012, 23:41

philip schreef:Het bootje waar je het over hebt (Esctasea) is 86 meter, geen 70. Tot nu toe het grootste jacht gemaakt door Van Lent. Nog even dan. Met even googlen heb je trouwens zo door wie de oorspronkelijke besteller was. Was, want hij is alweer door verkocht meen ik.


86 meter zou zomaar kunnen, ik heb niet alle getallen onthouden die er toen werden verteld..
In dit geval ben ik over het neerzetten van de afmetingen nog bescheiden gebleven..
44000 pk weet ik wel zeker en ook dat 30 (of zelfs 35) mijl snelheid de minimale voorwaarde was om het scheepje af te nemen.
Ik heb het schip verder niet gevolgd en benoemde het hier als -vrij extreem-, kennelijk was het dat ook voor de begrippen van Van Lent.


Brandstofkosten?
Die mensen varen weinig of niet, brandstofkosten houden ze zich niet mee bezig en is dat ook geen onderwerp van gesprek in die kringen.
Over besparen praten is in die kringen hetzelfde als jezelf financieel zwak neerzetten.

Dit zou hem moeten zijn:
http://www.kupoprodaja.com/roman-abramo ... /index.htm

Geld speelt geen rol:
http://www.xead.nl/de-top-10-van-duurst ... ter-wereld
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: miljoenen jacht te water

Berichtdoor quichot » 07 Apr 2012, 08:51

Arthur schreef:Rare vuistregel, ik heb een 27pk isuzu 3cyl in mijn kaik, verbruikt bij 1700 toeren nog geen liter per uur.


Nog geen liter, zeg je? Dus ongeveer 950 cc, zo'n 800 g?
Vuistregels zijn altijd te grofmazig, maar een moderne 4-takt scheepsdieselmotor verbruikt tussen de 140 en 180 g brandstof per pk per uur. Laten we van het gunstigste uitgaan met 140 g. Dat betekent dat je motortje het trekt op een pk-tje of 6. Niet ondenkbaar met zo'n rank, mooi geveegd scheepje.

Maar ok, laat ik er nou eens een factor 1,5 naastzitten. Onwaarschijnlijk, maar goed, huppekee, even om het voordeel van de twijfel te schetsen. Dan zou je dus bij dat gebruik 9 pk genereren. Extreem zuinig. Maar dat je er met een liter 27 pk uitperst is zelfs in Griekenland onmogelijk! :D

Jaja, off topic, ik weet het. ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: miljoenen jacht te water

Berichtdoor Arthur » 07 Apr 2012, 17:05

Mijn kaik is 6.20 x2.60x0.60 ben dus wat ik er nu mee doe (beetje rondvaren, genieten en visjes vangen) ruim overgemotoriseerd, gebruik misschien 3/5 van die 27 (als ze er nog zijn) 5 jaar geleden had de vorige eigenaar nog rollen voor en achter om de netten op te halen, toen waren die pk's wel nodig, mijn kaik weegt zo tussen de 2,5 en 3 ton, met de regel 5 pk per ton hoef ik het motortje niet op toeren te jagen, is ook niet nodig ik haal mijn rompsnelheid bij die 1700 tpm dat is net 10 kmh, wat ik wel doe is elke dag even tegen de begrenzer aanhangen ( even de pijp schoon te blazen om het roet eruit krijgen) dat lukt aardig.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: miljoenen jacht te water

Berichtdoor vuuren1 » 07 Apr 2012, 23:06

Interessant onderwerp maar het past hier absoluut niet.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: miljoenen jacht te water

Berichtdoor Rob Art » 09 Apr 2012, 11:27

vuuren1 schreef:86 meter zou zomaar kunnen, ik heb niet alle getallen onthouden die er toen werden verteld..
In dit geval ben ik over het neerzetten van de afmetingen nog bescheiden gebleven..
44000 pk weet ik wel zeker en ook dat 30 (of zelfs 35) mijl snelheid de minimale voorwaarde was om het scheepje af te nemen.

Met 44000PK kan je ook deze voort stuwen loop je evengoed nog 24,5 Kn :) .
Ben ik toch altijd weer benieuwd hoe je zo'n motor in een m.k. op een 86mtr jacht kwijt kan :roll: . Dat zal dan waarschijnlijk wel weer met een schoenlepel gaan.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: miljoenen jacht te water

Berichtdoor vuuren1 » 10 Apr 2012, 22:00

Rob,

De 44000 pk motor in het koopvaardijschip van de foto is een langzaamlopende dieselmotor en erg groot.
In zo'n schip staat dit bijvoorbeeld: http://www.wartsila.com/en/engines/low- ... RT-flex84T

Maximum toerental 76 omw/min.
Boring x slag: 0.84m x 3.15m
En slechts 14,5 m hoog.

In dat jacht met 44000 pk was de voortstuwing samengesteld uit 16000 pk snellopende dieselmotoren en de rest met een gasturbine.
Daar kan je geen 14 meter hoge motor in kwijt van ook nog eens een enorm gewicht ;)

Het koopvaardij schip moet met een zo hoog mogelijk rendement werken en daarom past men die enorme Low-Speed machines toe die op (goedkope) zware olie draaien.
Een gasturbine is een zuipert.
De Stena Discovery is om die reden uit de vaart genomen en verkocht.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten