inpakken

algemene discussies

Re: inpakken

Berichtdoor Marie Christina » 03 Dec 2017, 07:24

Ik denk dat niet alleen de luchttemperatuur van belang is, maar ook de temperatuur van het materiaal.
Als dat een lekkere condensatietemperatuur heeft zal het aan de binnenkant vaak net even idealere omstandigheden voor condensatie zijn dan buiten.

Omdat het nét effe warmer is.
Het vocht nét effe wat lekkerder blijft hangen.
Het nét effe wat minder waait.
Heeft het doek dan de juiste temperatuur, dan zal het gaan condenseren.

Denk ik.
Gebruikers-avatar
Marie Christina

ligplaats: Noord Drenthe

Berichtdoor Popeye » 03 Dec 2017, 08:06

varg schreef:Hallo Jack,
maar bij een open tentvormig gespannen zeil in de buitenlucht kan je er vanuit gaan dat er onder en boven het zeil dezelfde temperatuur heerst. Bij windstil weer is er dan ook weinig condens in die situatie. Gaat het nu een beetje waaien en is de lucht redelijk verzadigd dan merk je opeens dat er onder het zeil in no time ontzettend veel condens wordt gevormd.

Dat is een bewering van jouw. Ik heb het tot nog toe nooit in de praktijk kunnen testen, daarom moet ik me nu behelpen met de heersende natuurkundewetten.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikers-avatar
Popeye

ligplaats:

Berichtdoor Klaver vier » 03 Dec 2017, 10:05

Best wel intressant,ik denk dat de manier van hoe het zeil er opgespannen is ook heel veel uitmaakt
Het valt mij namelijk op dat het boven op de achterkajuit het vochtigst wordt,daar heb ik het zeil over de reling naar beneden getrokken,terwijl ik voor op de kajuit bijna horizontaal eindig
Wel is het aan alle kanten ruim open,ik kan bijv, over het gangboord naar achter kruipen.
Condens was vroeger ook vaak heel duidelijk op een toilet reservoir te zien,maar dat gebeurde dan ook vaak als het erg miste of inderdaad heel warm was buiten.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier

ligplaats: Loosdrecht

Vorige

Terug naar Steigerpraat