Boot afgebrand,opvarende overleden.

algemene discussies

Boot afgebrand,opvarende overleden.

Berichtdoor Noordvaarder » 30 Sep 2017, 18:27

In de jachthaven van Capelle a/d IJssel is afgelopen nacht weer een pleziervaartuig afgebrand.
De opvarende is schijnbaar nog in het water gesprongen,maar is later aan zijn verwondingen in ziekenhuis overleden.
http://www.mediatv.nl/nieuws/20824/Zwaa ... Jssel.html
Op de foto zo te zien,heeft het bootje de naam Pronk Je Wail?
Een Noordeling misschien die daar zijn bootje had liggen?
Wat de oorzaak is ,daarover tast men nog in het duister.
Helaas heeft iemand het weer met de dood moeten bekopen.

Eventjes hierop inhakende,en misschien is het speculatief.
Moet je koperen en/of leidingen van een andere legering t.b.v. gas na een x aantal jaren ook vervangen?
Of kunnen deze leidingen oneindig lang tegen stoffen die gas zitten?
Of is het beter dat je deze na bv 30 jaar toch vervangt.
Op der rubberen leidingen staat een jaartal waarop staat wanneer je ze vervangen moet,maar over koperen leidingen lees ik dat eigenlijk nooit.

In ieder geval gaat het gasvoorziening wat betreft de koelkast en verwarming bij mij er zo spoedig mogelijk uit.
Voor het koken durf ik het nog wel aan,want dan kan s'avonds de kraan dicht op de fles.
Noordvaarder
 

Re: Boot afgebrand,opvarende overleden.

Berichtdoor Wolf1 » 30 Sep 2017, 18:51

Koperen leidingen slijten niet met het transport van gas !
Maaaar het moet wel gebeugeld als voorgeschreven, beweging/trilling maakt roodkoper hard.
Kan weer opgelost worden door de leiding uit te gloeien, iets wat vroeger met het veelvuldig gebruik van roodkoper (zoutkoelwater leidingen) ook regelmatig op gezette tijden moest gebeuren.
Gr.Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Boot afgebrand,opvarende overleden.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Sep 2017, 19:00

Sowieso een triest verhaal.

En in inderdaad een beetje speculatief .....

Veel oorzaken vergen gedegen onderzoek, gas hoort daar meestal niet bij, gas als oorzaak is meestal vrij snel duidelijk omdat die meestal beginnen met een explosie met vervolgens een vrij felle steekvlam die niet geblust wordt (als er al brand uitbreekt).
En hier wordt met geen woord over gerept.....
Ik denk dat het dus een andere oorzaak zal hebben, dus om je gasinstallatie nu direct te ontmantelen ....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Boot afgebrand,opvarende overleden.

Berichtdoor kajoe » 30 Sep 2017, 19:45

om er even op in te haken het ligt meestal niet aan de koperen leidingen mits goed gemonteerd ,maar vaak dat er tussen het apparaat en de leiding aansluiting de zaak niet goed vast gezet word ,
bij een van onze schepen gas geïnstalleerd in 1982 mankeert er nog niets aan de leidingen ondanks al die jaren varen en trillen ,maar de verbinding naar de toestellen moeten op de slangen geperste koppelingen zitten en iedere 2 -4 jaar vervangen worden .en daar zit de kneep vaak gewoon met een slangklem en word de slang nooit vervangen ,en dat gebeurd ook vaak met de hoge druk slang
en dan nog er zijn er die keen normale kachel in de boot hebben en een goedkoop gas kacheltje gebruiken .
maar niet op gas uitlopen het kan heel wat anders geweest zijn .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Boot afgebrand,opvarende overleden.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Sep 2017, 20:32

kajoe schreef:maar niet op gas uitlopen het kan heel wat anders geweest zijn .

Zie eerdere poost, "gas" als oorzaak is iha direct herkenbaar.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Boot afgebrand,opvarende overleden.

Berichtdoor Roelof » 30 Sep 2017, 21:21

Zeer triest.
Volgens het AD kom het slachtoffer uit Amsterdam hoewel de naam van de boot idd verwijst naar Groningen.
Over de oorzaak kunnen we alleen over speculeren.

Het lijkt mij een boot met OK & AK.
Ik ken de boot natuurlijk niet maar bij het zien van de foto dacht ik na over vluchtwegen omdat het een vergelijkbaar model is als onze vorige boot. Deze had geen vluchtluik in de slaaphut.
Als er om welke reden dan ook een uitslaande brand in het voorschip of in de OK zou ontstaan, zouden de kansen om te ontsnappen bij voorbaat klein zijn als je vanuit de slaaphut via de OK weg zou moet komen.
Wel alles van hout natuurlijk.........

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Boot afgebrand,opvarende overleden.

Berichtdoor Noordvaarder » 01 Okt 2017, 00:00

kajoe schreef:maar niet op gas uitlopen het kan heel wat anders geweest zijn .

Ik heb nog even mijn postings nagelezen,maar ik schrijf nergens dat het door het gas aan boord komt.
Dat "gas" heeft puur betrekking op mijn boot,en dat meer vanwege de (oude) koperen leidingen.

Ook hier op dit forum kom je soms ook vreemde berichten tegen inzake verwarming.
Wat ik me zo kan herinneren,schreef laatst ook iemand dat hij zo'n Zibro Kamin achtige petroleum dingetje aan boord had,waarmee hij de boel verwarmde.
Als er iets niet deugd,is het zo'n imitatie ding wel.
Men doet er vaak petroleum in,en geen gezuiverde paraffine.
En dan in een boot?
Waar die petroleum dampen in blijven hangen?
Ik vind het thuis al niks,laat staan in een boot.

@Roelof.
Jij schrijft over vluchtluiken.
Maar hoeveel oudere boten hebben een vluchtluik?
Ik heb ook maar 1 uitgang in de AK, daar brand geen kachel trouwens.
Roken doen we al 14 jaar niet meer,dus van een sigaret of sigaar zullen we nooit geen brand krijgen.
Voorin zitten 2 ramen die open gezet kunnen worden,maar of ik daar door kan met mijn postuur,waag ik te betwijfelen.
Ik vraag me trouwens ook af,waar ik in de voorkajuit een vluchtluik zou moeten maken,want dan moet er direct ook een noodladder bij.
En dan kan ik er wel uit gaan,want waar laat je dan die ladder?
Dat is geen optie dus.
Noordvaarder
 

Re: Boot afgebrand,opvarende overleden.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 01 Okt 2017, 00:11

Noordvaarder schreef:Maar hoeveel oudere boten hebben een vluchtluik?
Ik heb ook maar 1 uitgang in de AK, daar brand geen kachel trouwens.
Roken doen we al 14 jaar niet meer,dus van een sigaret of sigaar zullen we nooit geen brand krijgen.
Voorin zitten 2 ramen die open gezet kunnen worden,maar of ik daar door kan met mijn postuur,waag ik te betwijfelen.
Ik vraag me trouwens ook af,waar ik in de voorkajuit een vluchtluik zou moeten maken,want dan moet er direct ook een noodladder bij.
En dan kan ik er wel uit gaan,want waar laat je dan die ladder?
Dat is geen optie dus.

Klopt, daarom worden er tegenwoordig wat strengere eisen aan schepen gesteld in de vorm van CE normering.
Alleen vinden sommigen dat weer onzin en zien het nut ervan niet in. En die sommigen zitten ook op forums als deze.

Mbt dat vluchtluik:
Ik weet niet wat jij voor schip en inrichting ervan hebt, maar als ik op m'n bed ga staan steek ik al aardig door het vluchtluik.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Boot afgebrand,opvarende overleden.

Berichtdoor Noordvaarder » 01 Okt 2017, 01:05

R.C.Grootveld schreef: Ik weet niet wat jij voor schip en inrichting ervan hebt, maar als ik op m'n bed ga staan steek ik al aardig door het vluchtluik.
Ik heb een Doerak 850AK bj 1978
Zie de doorsnede:
Afbeelding

Bij de Doerak LX800 AK loopt de AK tot aan achteren toe door,en zit er in de achterwand een vluchtluik.
De Doerakken die gebouwd zijn in Nederhemert,hebben dat niet.
Mijn stuurhut heeft trouwens een gedeeltelijke tent,het dak is nu nog van polyester.
Het plan is ,om daar weer een tentdak op te zetten,zodat ik mijn ramen weer kan omklappen,zodat ik onder lagere bruggen door kan.
Als ik rechtop sta in de AK,kom ik ook ruim boven de ingang uit.
Echter die zit in het midden aan de voorkant van de AK.
Noordvaarder
 

Re: Boot afgebrand,opvarende overleden.

Berichtdoor Roelof » 01 Okt 2017, 02:00

Hoewel niet te zien is waar de brand begonnen is, laat de foto van dat uitgebrande schip zien dat afhankelijk van de aanwezigheid van vluchtluiken, de mogelijkheid bestaat om opgesloten te worden door vuur.
Dat lijk mij toch één van de meest beangstigende dingen die iemand kan overkomen.

Brand kan verschillende oorzaken hebben, roken is er maar één van. Kortsluiting, een citronella kaars of een niet goed gedoofde BBQ van de buren kunnen een boot ook in lichterlaaie zetten.
Je kunt natuurlijk niet altijd overal rekening mee houden maar af en toe eens nadenken over zulke zaken kan geen kwaad denk ik.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten