Nieuwe aankoop schip

algemene discussies

Nieuwe aankoop schip

Berichtdoor Ronaldmuzie » 14 Sep 2017, 17:24

Hallo allemaal,

Wij zijn voornemens een groter schip te gaan kopen denkende aan minimaal 12m

De bedoeling is dat we hiermee in de toekomst via de kanalen naar frankrijk en duitsland kunnen varen

Nou weet ik wel wat ik wil zoals een ruim achterdek, ingebouwde generator etc. maar zijn er dingen waar ik op moet letten zoals hoogte diepgang etc om naar een land als frankrijk te varenen zouden jullie bv kiezen vooreen fly bridge of niet en wat zijn d vooren tegens voor enkele of dubbele motor onze interesse zover gaat naar een blauwe hand kruizer en een mms kruizer bijde rond de 4 meter breed hebben jullie nog sugesties

Vast bedankt voor de reacties

Gr ronald
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 Feb 2014, 13:15
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Re: Nieuwe aankoop schip

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Sep 2017, 21:37

Voor Frankrijk geldt Hmax 3.30 of zelfs 3.20 en volgens mij valt een Flybridge dan af.
Daarbij vind ik die sowieso niet mooi, zeker niet icm een open kuip, maar dat is persoonlijk.

Verder:
Flinke voorraden mbt drinkwater, brandstof, vuilwater en accu cap (het gebruik van een generator bestempel ik met de huidige omvormers als achterhaald, tenzij je elektrisch wilt koken).

2 Motoren voor op binnenwateren bestempel ik, zeker voor een waterverplaatser, als onzinnig; beter 1 no-nonsense Diesel dan 2 hi-tech uitvoeringen. Maar ook dat is persoonlijk.

Kijk uit met extra vermogen, wordt nog wel eens als argument gebruikt 'voor op de rivieren'.
Rompsnelheid is en blijft rompsnelheid en om die te halen heb je ca 4.5 Kw/Ton nodig; meer is zinloos.

Beslist niet te snel, vraag je zelf eerst af wat je met je boot wilt doen en ga pas dan op zoek naar modellen die aan je wensen voldoen.
Heeft bij ons 4 jaar geduurd ....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe aankoop schip

Berichtdoor stellamaris » 14 Sep 2017, 23:38

Ronald',
Met een schip met flybridge door Frankrijk en Duitsland is geen probleem . Ik heb rondje Moezel/Maas en Berlijn/ Muritz met een flybridge gedaan.
Theoretisch is 3.50 de maximale hoogte.In de praktijk is 3.40 prettiger want de waterstand wil nogal eens fluctueren. Voor de tunneld is het wel van belang dat de hoogte niet de volle breedte van het schip beslaat. Denk aan ronde (boogvormige) tunnels.
Of je een flybridge mooi vind is zeer persoonlijk. Voordelen;je ziet veel meer vooral in kanalen. Je hebt een beter overzicht met manoevreren. Je zit lekker met je hoofd in de wind .Buiten.! Ook levert het veel beschikbare dekruimte op, ook op je achterdek.
Nadelen zijn er ook: Bij wisselvalligweer van buiten naar binnen en weer terug. Meer traplopen. Minder contact met de mensen op het achterdek.
Je ziet het gaat zeker niet alleen over mooi!
Twee motoren zijn mits goed onderhouden en gescheiden brandstoftanks betrouwbaarder. In smalle kanalen zit je met 2 schroeven echter veel eerder in de stenen of aarden wal. Bovendien zijn veel schepen met 2 motoren overgemotoriseerd. 2 kleinere motoren is dan wellicht beter.
Te veel kracht is niet goed voor de motoren. Echter ,er zijn omstandigheden die in Nederland weinig voorkomen .waar iets overcapaciteit wel gunstig is . Zoals stroomsnelheden van 6 a 7 kilometer per uur. Dan gaat het niet over de rompsnelheid maar over het verval in de rivier. Het schip moet dan gewoon "de berg ".op.en dan kan het nodig zijn gedurende een paar uur meer vermogen te hebben. Niet voor niets is de eis in de binnenvaart dat een schip 13 km /u op stil water moeten kunnen halen en volhouden. Dat lukt niet met een te bescheiden motorisering.
Met een goede set zonnepanelen en goede omvormer enminimaalm je heel ver.
Wil je en wasmachine /afwasmachine en ook als je stilligd douchen d.m.v. een boiler,tja dan is een agregaat de oplossing.
Tot zover mijn ervaringen succes
stellamaris
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 05 Jan 2012, 11:08
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe aankoop schip

Berichtdoor quichot » 15 Sep 2017, 10:09

Ja, nu duizelt het bij Ronald.
Laten we het walletje bij het schuurtje laten. Het komt er in de praktijk op neer dat je over een betrouwbare voortstuwing moet beschikken. Een deugdelijk onderhouden dieselmotor waarvan het vermogen past bij de waterverplaatsing is echt voldoende.
Verder sluit ik me aan bij het advies de doorvaarthoogten, breedtes en dieptes (houdt er rekening mee dat niet al te vaste modder gewoon wordt meegeteld bij de diepgang) te bestuderen van het voorgenomen vaargebied. Ik heb jachten met een flying bridge meer dan eens in de problemen zien komen, dus daar moet je gewoon niet aan willen beginnen. Bedenk dat er maar één krap tunneltje in de route hoeft te zitten om je hele tocht onmogelijk te maken. Staar je ook niet blind op de opgegeven doorvaartmaten van halfronde tunnels, want zo werkt dat in de praktijk niet. In zo'n tunnel houdt je nooit overal exact het midden, en dan kom je met je theoretisch passende kruiphoogte met flying bridge bedrogen uit.
Een flinke brandstoftank is verstandig, of je moet er niet tegenop zien om met een steekwagentje met jerrycans naar een wegpomp te lopen. Bunkerstations zijn in Frankrijk dun gezaaid. Drinkwater daarentegen kun je op veel plaatsen innemen. Flessengas kun je, zeker in landelijke gebieden, bij vrijwel alle supermarkten krijgen. Zo'n kooi met flessen voor de deur is eerder regel dan uitzondering.

Verder wat Rob zegt: denk eerst terdege na over wat je met je schip wilt, en vul dán het plaatje in. Dus ga niet in eerste instantie af op wat je een mooi model vindt.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Nieuwe aankoop schip

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Sep 2017, 12:09

Inzake gas:
2 Flessen kwijt kunnen is geen overbodige luxe en een verloopnippel om CampingGaz aan te kunnen sluiten kan ook geen kwaad.

En hoewel het nog niet zover is:
Op onze verkenningstocht deze zomer met de auto langs het Canal de la Meuse hebben we "haventjes" met één watertappunt gezien.
Dus een flinke slang kan geen kwaad.
Idem voor elektra kabel, soms heb je maar één aansluitpunt op een steiger van 100m
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe aankoop schip

Berichtdoor Ronaldmuzie » 15 Sep 2017, 12:49

@ quichot het duizelt mij niet zo snel ben wat gewend :D

wat betreft een fly bridge ben ik ook niet er gecharmeerd van vind persoonlijk dat je wel erg ver van het water af zit maar wat mij opviel dat de boten met fly bridge over het algemeen wel iets goedkoper worden aangeboden.

verder wil ik de generator omdat ik geen gas meer aan board wil hebben dus elektrisch moet koken wat helaas geen optie is op solar buiten het koken zal het hele elektrische systeem door zonnepanelen worden gevoed is ook zo bij mijn huidige schip en daarmee kan weken weg zonder aan de walsstroom te hoeven. heb ook veel ervaring met boten dus weet wel wat ik niet wil en wel wil zo leven wij veel buiten dus wil een groot achterdek een stuurstand binnen vind ik niet meer nodig als er een tent over het achterdek staat

ik begrijp dat we onder een kruiphoogte van 3.4 meter moeten blijven vond dit wel een interessant schip http://www.wolfrat.nl/schepenbestand/110287/mms-kruiser-1285/ maar vindt voor de prijs die ze vragen wel dat er veel aan moet worden gedaan schilderwerk is achterstallig elektra is achterstallig en een aantal ramen hebben gelekt met lichte schade aan het houtwerk en alle kussens moeten worden vervangen moet dus ook voor mijzelf afvragen of ik dit werk nog eens wil gaan doen. begrijp na een beetje speurwerk dat het uitbesteden van het verwerk je al gouw 10000.- kwijt bent in het echt is dit schip in een slechtere staat dan de foto's doen vermoeden

heeft iemand ervaring met de mms kruizers qwa dikte van de romp.

gr ronald
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 Feb 2014, 13:15
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Re: Nieuwe aankoop schip

Berichtdoor Noordvaarder » 15 Sep 2017, 13:12

Qua hoogte zou ik eerder eens gaan kijken naar de "spitsenvaart".
Daaruit kun je wel herleiden wat de max hoogte kan zijn,wil je ook op de vaarten kunnen varen.
En bedenk daarbij,dat een spits ballast in kan nemen,als blijkt dat de brug te laag is,en jij dat niet kunt.

Verder wil ik toch even opmerken,da het bij jou misschien dan niet duizelt.
Maar jou postings zijn niet gemakkelijk om te lezen.
Plaats eens wat mee interpuncties,zodat je kan zien waar een zin,of een gedeelte daarvan ophoud.
Want nu is het uitvogelen waar een interpunctie moet staan.
Noordvaarder
 

Re: Nieuwe aankoop schip

Berichtdoor Ronaldmuzie » 15 Sep 2017, 13:53

@noordvaarder sorry voor de soms onduidelijke posts maar ben helaas woord en schrijf blind en kan dit lastig verbeteren.
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 Feb 2014, 13:15
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Re: Nieuwe aankoop schip

Berichtdoor quichot » 15 Sep 2017, 16:14

R.C.Grootveld schreef: Op onze verkenningstocht deze zomer met de auto langs het Canal de la Meuse hebben we "haventjes" met één watertappunt gezien.
Dus een flinke slang kan geen kwaad.
Idem voor elektra kabel, soms heb je maar één aansluitpunt op een steiger van 100m

Water is naar onze ervaring nooit een probleem gebleken. Behalve op 'officiële' overnachtingsplaatsen kun je ook op veel sluisjes water innemen, zeker daar waar controleposten zitten en waar je je afstandbediening krijgt. Maar ook op onbemande sluisjes is vaak wel een kraan. Soms zelfs met slang! :mrgreen: Al blijft het handig om even bij een tuincentrum een slangenwagentje te kopen. Een bakje met gangbare verlopen en wartels voor alle type kranen kan ook erg goed van pas komen. Tegenwoordig zie je veel kranen waar een Gardena-mannetje in moet. Handel van een paar kwartjes, maar als je er geen hebt kun je geen water tappen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Nieuwe aankoop schip

Berichtdoor Popeye » 15 Sep 2017, 21:47

quichot schreef:Tegenwoordig zie je veel kranen waar een Gardena-mannetje in moet. Handel van een paar kwartjes, maar als je er geen hebt kun je geen water tappen.

Dit dus!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten