Welke digitale navigatie?

algemene discussies

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor RuudM » 30 Jul 2017, 14:13

Menno,

ik ga de uitdaging in ieder geval niet aan tijdens het varen ik weet zeker dat ik verlies. maar ik ben dan wel benieuwd hoe het werkelijk zit.

ik bedoel hier natuurlijk ook, wat waalschokker ook zegt, groot versus klein schip.

wie weet het of heeft er ervaringen mee???

gr
ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Noordvaarder » 30 Jul 2017, 16:14

Ik kan namelijk in het BPR ook niks terug vinden,dat het beroepsverkeer voorrang zou hebben op de pleziervaart.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0003628/2017-01-01
Zo is het mij namelijk wel geleerd.

Wat ik trouwens ook een interessant punt vind is,is het aanwezig hebben van AIS.
Er staat namelijk in,dat indien je AIS aan boord hebt,dat je dan over een de juiste papieren dient te beschikken,o.a. marifoon certificaat.

Ik vraag me dus nu even af,hoe ze dat gaan interpreteren.
Moet je dat ook hebben als je een laptop met een AIS volgsysteem ,waarmee je andere schepen kunt volgen hebben,maar zelf geen AIS transponder hebt,waarmee anderen je kunne traceren,omdat je niet over de gewenste papieren beschikt?
Dus wel ontvangen,maar niet zenden.
Of moet je ten allen tijde over een marifoonbewijs kunnen beschikken.
Hoe interpreteerd men deze regelgeving?
Ik kan me zo voorstellen,dat je wel uitluisteren mag met een toestel dat daarvoor geschikt is,maar hoe het dan met AIS zit,dat is voor mij nog adacadabra.
Het zou letterlijk betekenen,dat indien er geen certifiaat is,er geen AIS in welke vorm ook aan boord mag zijn.
Maar klopt mijn redenering wel?
Noordvaarder
 

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor RuudM » 30 Jul 2017, 16:26

Wiebren,

bij alleen ais ontvangen,zend je dus niks, ben je dus niet zichtbaar. heb je dus geen marifooncertificaat nodig.

Als je een ais transponder hebt dus zenden en ontvangen moet je een marifoon certificaat hebben en ook je hebben aangemeld bij agentschap telecom.

wel marifoon certificaat en niet aangemeld ben je volgens zeggen ook strafbaar. (???)

gr
ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Marie Christina » 30 Jul 2017, 16:40

RuudM schreef:Menno,

ik ga de uitdaging in ieder geval niet aan tijdens het varen ik weet zeker dat ik verlies. maar ik ben dan wel benieuwd hoe het werkelijk zit.

ik bedoel hier natuurlijk ook, wat waalschokker ook zegt, groot versus klein schip.

wie weet het of heeft er ervaringen mee???

gr
ruud

Ik geef beroepsvaart ook altijd voorrang.
Al was het maar vanwege het calimero effect: zij zijn groot en ik is klein.
Maar bij mijn weten is er geen één regel in de wetgeving die stelt dat beroeps voor recreatie gaat.

De wetgeving wil namelijk maar één ding: Duidelijk zijn.
Stel (stel) dat de wetgeving zegt: beroeps gaat voor recreatie.
Of klein wijkt voor groot.
Ook goed.
Nou knal ik met mijn Pikmeertje door het prinses Margriet Kanaal.
Vanuit Sneek komt een binnenvaarder.
Van Bb in, want ik kom uit de richting lemmer.
Wie heeft er dan voorrang?
Ik?
Omdat ik een hoofdvaarwater volg?
Of die binnenvaart omdat die groot is?
Beide denken we voorrang te hebben.
Resultaat: Knal.
En verder, waar ligt de grens klein/groot?

De regels op zee zijn wat dat betreft heel duidelijk.
De Berge Stahl of de Regina Maersk hebben maar gewoon uit te wijken voor dat jachtje van 15 meter dat van SB inkomt en dat oversteek van Dover naar Calais waagt.
Dat ze dat niet kunnen is een ander probleem.
Bij een eventuele aanvaring zijn zij schuld.

Totdat mij iemand de wijdverbreide (mijns inziens) foute regel " klein wijkt voor groot" kan bewijzen, houd ik me aan de beleefdheidsregel.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Noordvaarder » 30 Jul 2017, 17:00

RuudM schreef:wel marifoon certificaat en niet aangemeld ben je volgens zeggen ook strafbaar. (???)

Ja dat klopt,dat is strafbaar.
Het gaat de staat ook niet om het feit dat je een certificaat hebt,maar om het feit dat je moet betalen voor het zenden op de door hun toe geëigende frequentiekanalen.
Er zonder registratie met de daarbij behorende uitgaven,krijg je ook geen ATIS-code.
Waat?Zolang ze het geld niet op de rekening hebben staan,nemen ze de aanvraag niet eens in behadeling.
Hoe je aan je certificaat komt,zal hun een worst zijn,denk ik.

Nee,waar het mij om ging,dat stel je voor,je krijgt een keer controle,dus een preventieve,wat ook bij de straat gebeurd,en ze zien dat je AIS kunt ontvangen,of je dan ook over de juiste papieren moet beschikken.
Daarover staat er niks in het BPR namelijk,althans dat kan ik (nog) niet vinden.

Marie Christina schreef: En verder, waar ligt de grens klein/groot?

Daarover is de wetgever wel duidelijk vind ik.

Groot is meer dan 20 meter lengte,respectievelijk klein is minder dan 20 meter lengte.
Maar ook iemand met een boot van 18 meter,kan beroepsvaart zijn.
Noordvaarder
 

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor kajoe » 30 Jul 2017, 17:08

je hebt gelijk .
als iedereen op de goede manier met het bpr en waar nodig het rpr om zou gaan kan er geen misverstand ontstaan .
maar er staat ook wat over medewerking verlenen en goede zeemanschap .
wat ik vaak hoor is dat watersporters zeggen dat bij sluizen de beroeps voorrang hebben ,dat is pertinent niet waar uitgezonderd de schepen die van de minster een ondheffing hebben zoals de henry dunant en bv de zonnebloem ,en nog wat calamiteiten vaartuigen .
bij sluizen deelt men in als eerste de grote jongens en de recreatie er naast of achter ,bij heel veel aanbod kan men eerst een keer grote jongens schutten maar de volgend is dan voor de recreatie .
mijn persoonlijke mening was en is nog steeds laat de recreant voor in liggen ,bij het uitvaren zijn ze al mijlen weg voor dat die anderen gang krijgen .
vroeger kon dat gevaarlijk zijn met omkeerbare motoren ,het starten ging wel eens verkeerd of de startlucht was te laag en dan had je brokken maar tegenwoordig zijn het steeds meer koppeling motoren en die zijn betrouwbaarder .
alhoewel het varen met omkeerbaren veel leuker en spannender was .
kajoe
 
Berichten: 1365
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor RuudM » 30 Jul 2017, 17:18

kajoe,

je zegt het al in een van je eerste zinnen het draait om goed zeemanschap. en dan gelden regels wel maar goed zeemanschap gaat voor. dus wat menno zegt met de Berghe stahl (die komt hier niet meer ) en die grote container jongens draait het ondanks de regels gewoon om goed zeemanschap. dit hebben ze mij in ieder geval bijgebracht op de zeevaartschool. hoer zit dat tegenwoordig menno regels hanteren of ook goed zeemanschap. wat gaat voor? als het om veiligheid gaat gaat volgens mij altijd goed zeemanschap voor!

gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Marie Christina » 30 Jul 2017, 17:33

Regel 2B uit de ColRegs (Dus vóórdat alle andere regels komen) stelt dat je uit hoofde van goed zeemanschap van de regels MOET afwijken om een aanvaring te voorkomen.
Zulks dient dan ruim bijtijds te gebeuren.
Dus dat jachtje mag dan voorrang hebben op de Berge Stahl ( die hier inderdaad niet meer komt) maar als hij ziet dat hij die niet krijgt moet hij zelf actie ondernemen.
Wat de BS overigens niet vrijpleit bij een eventuele aanvaring, maar daar buigen de autoriteiten zich dan vervolgens over.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Klaver vier » 30 Jul 2017, 19:15

Ik heb alles is een beetje gevolgd maar volgens mij heb ik wel degelijk voorrang als ik op het ij vaar en een ander komt van een nevenvaar water
Dat een groot schip dan vaak voorrang neemt is een ander verhaal.
Dan zou ik ook de verstandigste weg kiezen en remmen of uitwijken.
Maar mocht het mislopen dan denk ik dat ik volgens de wet goed zit,al lig ik dan waarschijnlijk op de bodem.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor ErikH » 30 Jul 2017, 19:56

@Noordvaarder; Bij mijn weten is er niets tegen om een AIS ontvanger te installeren. Net zo min is er tegen om met een scanner met de marifoon mee te luisteren. https://ictrecht.nl/juridisch-advies/vr ... -de-ether/

Klaver vier schreef:maar wat heb ik aan informatie dat er om de hoek van het ij schepen liggen of varen.


Anticiperen noemen ze dat wel eens. Aan de lengte en richting van de pijltjes kun je koers en snelheid aflezen. Als het bolletje van jou schip het bolletje van het andere schip raakt lig je op ramkoers. Om eens een onoverzichtelijk kruispunt te noemen; Oostwaarts varend op de Nieuwe Maas de Waalhaven passeren. Als er dan zo'n 120m+ naar buiten komt laat ook ik het er niet op aan komen, voorrang of geen voorrang hebbende. De AIS is dan een mooie aanvulling op het vakjargon over de marifoon wat ik maar ten dele snap.

Een drukke maar overzichtelijke situatie bij de Oranjesluizen;
Afbeelding
free image hosting

Het rode scheepje in het midden is ons scheepje. Duidelijk te zien de snelheid en koers van de andere schepen. Omslachtig, maar met rechtsklikken op een AIS object komt er een hele riedel tevoorschijn met o.a. de scheepsnaam. Natuurlijk is het nut ervan sterk afhankelijk van je vaargebied, zoals ik al schreef staat het spul bij mij soms hele vaardagen uit.

Gr.

Erik
Laatst gewijzigd door ErikH op 30 Jul 2017, 21:04, in totaal 6 keer gewijzigd.
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten