Welke digitale navigatie?

algemene discussies

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Marie Christina » 28 Jul 2017, 14:07

Je wordt op je wenken bediend: een 4 pagina's tellend artikel in de Motorboot over elektronische navigatie.
Van laptop- en tablet- tot smartphoneprogramma's.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor ErikH » 28 Jul 2017, 20:33

Ik mis in deze discussie de ontvangst en het zichtbaar maken van AIS signalen.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor RuudM » 28 Jul 2017, 20:42

Erik
Dat was de vraag ook niet. En blijkbaar ook niet relevant voor de vraag steller maar heb jij een opmerking hierover? Voor zover als ik weer heb jij open CPN met een rpi draaien toc? Voor ais ontvangst. wij hebben ais van watcheye geïnstalleerd en iPad en navionics kaarten en ik moet zeggen dat ik er best wel schik mee heb route plannen is voor mij minder relevant. Dit schat ik wel in op basis van de ervaring die ik heb.

Gr ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Noordvaarder » 28 Jul 2017, 21:59

RuudM schreef:en ik moet zeggen dat ik er best wel schik mee heb
Gr ruud

Als je dat niet had gehad ,dan was het een duur geintje geweest.
https://www.kokwatersport.nl/watcheye-a ... s-b/p31720
Als je veel op grotere rivieren zit,en in havengebieden komt,zal het wel zijn nut hebben.
Maar bij ons hier in het Noorden?
Ik ben bang dat je bijna geen stip op de kaart ziet.
Het is mij die 419 euro niet waard in ieder geval.
Maar leuk speelgoed is het wel.
Noordvaarder
 

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor ErikH » 30 Jul 2017, 00:40

Ruud,

Ik las in dit draadje zo ongeveer alle aspecten van navigatie maar miste AIS, vandaar mijn opmerking. Een route plannen doe ik ook niet aan, PC Navigo is daar overigens wel sterk in. Als ik een systeem of app zou moeten kiezen zou AIS ontvangst een must zijn. In het verleden PC Navigo en Vaarkaart Nederland gehad, vond beide te omslachtig i.v.m. tablet en laptop opstarten en bedienen. Nu voor het tweede seizoen RPI met Openplotter en AIS ontvangst, nu is het een kwestie van RPI en tv aan, meer niet. Bediengemak een 9+. Hele vaardagen staat het spul uit incl. de marifoon, maar op de Nieuwe Maas, Dordrecht of het IJ ben ik heel erg blij met de elektronische navigatie + AIS. De AIS liet me al een paar keer schepen zien die erg nog ergens om een hoek zaten.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Klaver vier » 30 Jul 2017, 09:54

Erik het lijkt mij ook heel mooi dat ais,maar wat heb ik aan informatie dat er om de hoek van het ij schepen liggen of varen.
Als ik op het ij zit moeten hun rekening met mij houden lijkt mij.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor RuudM » 30 Jul 2017, 13:26

@erik,

ik begrijp je vraag alleen de vraagsteller is nog niet zover hebben meer baat bij een digitale kaart. De overige behoefte zal nog wel groeien en misschien is het wel zo dat als je in noord Nederland vaart er minder leuk/belangrijk is dat je ais hebt. Maar ik heb net als jij al diverse malen vooruit kunnen kijken en kunnen anticiperen op de aankomende beroepsvaart wat zeker een stukje rust geeft.

@rene,
rene jij valt volgens mij met jouw valkkruiser ook in de categorie pleziervaart. en volgens mij gaat beroepsvaart nog steeds voor pleziervaart. ik laat waar ik ook vaar de beroepsvaart altijd voor gaan tenzij de beroepsvaart of en sluismeester het nadrukkelijk aan mij verteld dat het anders moet.

gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Marie Christina » 30 Jul 2017, 13:54

RuudM schreef: volgens mij gaat beroepsvaart nog steeds voor pleziervaart.

gr
Ruud

Volgens mij is dat een heel hardnekkig misverstand, Ruud. (In elk geval een goed gebruik. Dat wel.)
Weet iemand het zeker?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor De Waalschokker » 30 Jul 2017, 14:09

RuudM schreef:
@rene,
rene jij valt volgens mij met jouw valkkruiser ook in de categorie pleziervaart. en volgens mij gaat beroepsvaart nog steeds voor pleziervaart. ik laat waar ik ook vaar de beroepsvaart altijd voor gaan tenzij de beroepsvaart of en sluismeester het nadrukkelijk aan mij verteld dat het anders moet.

gr
Ruud


euh ik dat dat alleen de "nuance" groot versus klein schip bestond RuudM, wat ik overigs vreemd vind is dat op het water de beroepsvaart zich het recht te moeten toeigenen van "wij zijn beroepsvaart en moeten (altijd) voorrang hebben".
De ex-vrachtwagenchauffeurs op het forum zullen mij wel beamen als ik zeg dat het op de weg net andersom was, de eerste die aan de kant moeten bij druk verkeer zijn de beroepsrijders en dit is maar één voorbeeld.
Waarom het op het water net tegenovergesteld is, ik weet het niet en trouwens geen enkel wetsartikel zegt dat het zo is.
Hoewel ik me kan vinden in uw slotzin, ik geef de beroeps steeds ook de ruimte en "voorrang". ;)
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor De Waalschokker » 30 Jul 2017, 14:10

yoepi mijn honderste post :) :D :mrgreen:
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten