Welke digitale navigatie?

algemene discussies

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Noordvaarder » 25 Jul 2017, 23:03

Binnetie schreef: Dan blijven de Pro of Navigator uitvoering over. Wat is een mooie interval om nieuwe kaarten aan te schaffen, elke 3-4 jaar?

Ja dat klopt.
Ik heb om precies te zijn, WinGPS 5 Navigator 2013 v5.13.1.1
Zojuist gecheckt,en het schijnt dat ik de nieuwste versie heb.
Interval kaarten aanschaffen doe ik zo om de 5 jaar.
Wat ik al eerder schreef,ik heb het puur als navigatie,en er veranderd niet zoveel in de Noordelijke helft van NL.
Enigste plek wat me te binnen schiet,dat veranderd is,is bij Burgum.
Een kleine correctie in het kanaal.
Is de aanschaf van een nieuwe kaart me nog niet waard.
En voor de andere info ben je toch aangewezen op de Almanaks.
Noordvaarder
 

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Binnetie » 26 Jul 2017, 09:50

Voor WinGPS Navigator/Pro/Voyager geldt dat er veel informatie en foto's wordt gegeven voor bruggen en sluizen.
In WinGPS zit dus geen volwaardige Almanak informatie verwerkt die bijvoorbeeld de ANWB Vaarkaarten app wel heeft?

Qua routeplannen zal je bij de ANWB met waypoints moeten werken (vanaf 3:15)


Op zich prima. De duurdere pakketten doen blijkbaar aan een soort van intelligentie om een route te berekenen.
Ik weet alleen niet of de app ook rekening houdt met de draaitijden (in het filmpje hebben ze de 2015 versie).
Binnetie
 

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Noordvaarder » 26 Jul 2017, 15:06

Binnetie schreef:Voor WinGPS Navigator/Pro/Voyager geldt dat er veel informatie en foto's wordt gegeven voor bruggen en sluizen.
In WinGPS zit dus geen volwaardige Almanak informatie verwerkt die bijvoorbeeld de ANWB Vaarkaarten app wel heeft?

Nee maar vind je dat dan erg?
Ik totaal niet.
Daarvoor koop ik elk jaar een nieuwe deel 2 van de Almanak,wat ik al eerder schreef.
Qua routeplannen zal je bij de ANWB met waypoints moeten werken (vanaf 3:15)

Dat kun je bij WinGPS5NAV ook.
De duurdere pakketten doen blijkbaar aan een soort van intelligentie om een route te berekenen.

Dat is nou net weer zo'n statement om een ander programma de hemel in te prijzen,of regelrecht de grond in te boren.
Ieder navigatie programma,of het nu water-, of wegnavigatie, goedkoop of duur,maakt geen verschil,berekend een route, intelligent of niet.
Iedere programma die op basis van je ingegeven coördinaten,danwel een bestemming,kan je route berekenen.Dat heeft dus niks met "duurdere" te maken.
Ik weet alleen niet of de app ook rekening houdt met de draaitijden (in het filmpje hebben ze de 2015 versie).

Ik denk het niet,want een TomTom houd ook geen rekening met het feit dat op een route tussen Groningen en Breda,de brug bij Langweer,de Ketelbrug en de brug bij Gorkum open kan staan.Dat kan namelijk ook niet,want daar zijn geen vaste tijden voor.
Als dat wel zo was,dan staan die gegevens in de data.

Wat ik een beetje "goedkoop" vind overkomen in de presentatie van de Vaarkaart App van de ANWB,is het maken van een route.
Van ton naar ton naar ton,kan denk ik iedereen wel.Ook een digibeet kan dat.
Alles heeft een hoog "Heeg" gehalte,alsof daar de wereld ophoud schijnbaar.
Maar een fatsoenlijke route presentatie kan er schijnbaar bij de ANWB niet af.
En veel zaken zijn voor de future.
Maar wat er in de future is,dat weet geen mens,dus dat zijn een luchtkastelen.
Hebben ze geleerd van TomTom.Die komt ook altijd met een produkt dat niet af is. :lol: :lol:
En ik heb ook niks aan zaken wat er in de toekomst eventueel in komt,want voor hetzelfde geld draaien ze boel weer terug,en komt het er toch niet in.
Op basis van het presentatie flimpje,zie ik geen aanleiding om over te gaan stappen op de Vaarkaart App van de ANWB,want het voegt bij mij er niks bij.
Wie de Vaarkaart App van de ANWB maakt weet ik niet.
Eerst was dat Stentec voor de PDA versies,toen is het Promanent geweest,maar afgaande op het filmpje,zou je weer denken dat het weer Stentec is.
Wie het weet,mag het zeggen.
Noordvaarder
 

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Guerto » 26 Jul 2017, 15:45

Ik heb nog een Acer Netbook met een AMD C60 processor, 2GB geheugen en (sinds vorig jaar) een SSD, draaiend onder Windows10.

Ik heb hier al een aantal jaren WinGPS Lite op staan. Dat draait als een tierelier, ook met GPS gekoppeld.
Omdat ik eigenlijk aan nieuwe kaarten toe ben, gisteravond ANWB waterkaarten voor Windows gedownload. Dat programma is niet vooruit te branden op dit netbookje. Scrollen in het kaart beeld is erg traag, in- en uitzoomen lijkt het niet te doen, maar wordt na een tiental seconden alsnog uitgevoerd. GPS koppelen heb ik maar niet meer geprobeerd.

Mijn eisen zijn niet zo hoog, feitelijk gebruik ik de digitale navigatie alleen in de drie weken zomervakantie vandaar dat de lite versie van WinGPS voor mij voldoet. Eerlijk gezegd vind ik het jammer dat je geen recente ANWB waterkaarten meer kunt importeren in WinGPS, dat kaartbeeld is vertrouwd en voor mij voldoende.

Leuk detail: de wijziging in het PM kanaal bij Burgum waar Wiebren aan refereerde (ik woon er bijna naast) heeft Stentec al wel in zijn 2017 kaart verwerkt maar de ANWB nog niet. Ook staan de bedieningstijden van de brug bij Burgum niet goed in de ANWB kaart.

Vaar je in Friesland dan kun je ook de watersport-app van de Provincie Fryslan downloaden, daar staan alle actuele brugtijden ook in.

groet,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Marie Christina » 26 Jul 2017, 15:59

Ik heb er nog niet varend mee gewerkt, maar mijn studenten bereiden hun reizen voor op Open CPN.
Ziet er goed uit, en nog gratis ook.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Binnetie » 26 Jul 2017, 16:35

Ik heb het even geinstalleerd en een Nederland kaart via de Rijksoverheid gedownload.
Verrassend veel detail, de kaarten van de overheid zijn alleen van de grotere vaarwegen. Maar als test is het mooi om te zien.

De Nederlandse site met stap voor stap uitgebreide uitleg vind je hier: http://www.nautin.nl/handleidingen/open ... penCPN.htm
Binnetie
 

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Noordvaarder » 26 Jul 2017, 23:25

Guerto schreef:Vaar je in Friesland dan kun je ook de watersport-app van de Provincie Fryslan downloaden, daar staan alle actuele brugtijden ook in.
groet,
Geert

Vaar je alleen de Friese meren,dan kun je ook GRATIS gebruik maken de kaarten van Stentec.
http://www.stentec.com/nl/kaarten/
Dan heb je dus gratis WinGPS Lite,in principe heb je daar genoeg aan,en de kaarten van een groot gedeelte va Friesland.
Voor de rest neem je de Vaarkaart App van http://www.vaarkaartnederland.nl/ ,en je bent voor 8 euro een heel jaar klaar.
Dan mag een ander van mij wel met de achterhaalde kaarten van de ANWB varen.
Heb je een smartphone met een lekker groot scherm( ik wacht op de Nokia 6 Arte Black :mrgreen: ) ,dan kun je hier mee vooruit op de Friese Meren.
https://play.google.com/store/apps/deta ... regio_fm14
Gratis dus.
Noordvaarder
 

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Binnetie » 27 Jul 2017, 08:49

Guerto schreef:Ik heb nog een Acer Netbook met een AMD C60 processor, 2GB geheugen en (sinds vorig jaar) een SSD, draaiend onder Windows10.

Ik heb hier al een aantal jaren WinGPS Lite op staan. Dat draait als een tierelier, ook met GPS gekoppeld.
Omdat ik eigenlijk aan nieuwe kaarten toe ben, gisteravond ANWB waterkaarten voor Windows gedownload. Dat programma is niet vooruit te branden op dit netbookje. Scrollen in het kaart beeld is erg traag, in- en uitzoomen lijkt het niet te doen, maar wordt na een tiental seconden alsnog uitgevoerd. GPS koppelen heb ik maar niet meer geprobeerd.

Vaar je in Friesland dan kun je ook de watersport-app van de Provincie Fryslan downloaden, daar staan alle actuele brugtijden ook in.

groet,
Geert

Goed om te weten. De ANWB app draait bij mij onder Windows 7 en oude SATA schijf ook niet heel geweldig. Het inzoomen duurt een paar seconden. Omdat de licentie van de vorige eigenaar niet meer geldig is kon ik deze niet overzetten op de SSD met Win10. Ik verwacht dat het wel wat sneller zou gaan omdat de SSD de data veel sneller kan wegschrijven. Dit moet ik dan even testen met de gratis testversie.
Overigens heb ik contact gehad als je de vaarapp op je tablet koopt en je wilt hem ook op een Windows pc dan kan je de factuur naar hun mailen en krijg je een licentie om hem ook op Windows te gebruiken.
De tablet is een net nieuw model en daar verwacht ik geen problemen mee, maar de voorkeur ligt op navigeren op de netbook en tablet evt voor erbij.
Binnetie
 

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Noordvaarder » 27 Jul 2017, 15:01

Binnetie schreef: Goed om te weten. De ANWB app draait bij mij onder Windows 7 en oude SATA schijf ook niet heel geweldig. Het inzoomen duurt een paar seconden. Omdat de licentie van de vorige eigenaar niet meer geldig is kon ik deze niet overzetten op de SSD met Win10. Ik verwacht dat het wel wat sneller zou gaan omdat de SSD de data veel sneller kan wegschrijven. Dit moet ik dan even testen met de gratis testversie.

Dat heeft niks te maken met een SATA of een SSD.
Waarschijnlijk is je CPU en/of geheugen(RAM) niet toereikend.
Geert zijn laptop heeft ook maar 1 GHz CPU.
In principe te langzaam voor zo'n applicatie.
En wat ook funest kan zijn,is W10.
Dat is ook een zware applicatie voor zo'n klein laptop met een magere CPU.
Geert zijn Acer had beter kunnend raaien op W7 Starter.
Dat gebruik ik ook,en het werkt feilloos met Stentec.
Ik heb updates uitgeschakeld,want iets dat goed werkt,hoeft niet steeds ge-updated te worden.
Al die updates dienen maar 1 doel.En dat is de boel trager en trager maken,zodat de gebruiker er vanzelf genoeg van krijgt,en een nieuwe koopt.
Ze helpen elkaar,de softwareleverancier en de PC/laptop producent. :roll:

Bij mij werkt de ANWB wel redelijk goed op een Dell Inspiron 1018
Maar die heeft een Intel Atom N455 CPU,die op 1,67 GHz draaid.

Om een licentie te kunnen omzeilen,kun je beter een "kloon" van je HD maken,die je naar een SSD overzet.
Dat doe je door de volgende even goed te lezen.
http://www.todo-backup.com/backup-resou ... indows.htm
Je kunt ook een Samsung EVO SSD kopen,daar zit al een kloonprogramma bij.
Wel ben je adapter nodig waar je de SSD op aansluit,en verder een USB kabel.

Ik heb in de Mini 1018 een Samsung 840 EVO van 120 gig gestopt.
Als je nog een gewone laptop thuiis hebt,kun je die ook "klonen" ,door de inhoud ervan over te zetten op een SSD.
Het grootste voordeel van een SSD is,is dat hij niet warm wordt.
Scheelt een hoop koeling/lawaai.
Noordvaarder
 

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Binnetie » 27 Jul 2017, 16:47

Ben het gedeeltelijk met je eens. Zonder al te diep op de techniek in te gaan.
Een SSD maakt wel degelijk verschil uit. Zodra het interne geheugen niet meer toereikend is wordt de harde schijf aangesproken. Een SSD verwerkt dit veel sneller dan een SATA.
De CPU en RAM zijn dus van invloed. De meeste netbooks zijn maar beperkt in hun CPU en RAM omdat ze bedoeld zijn voor lang werken zonder lading. Die van mij ondersteund maximaal 2GB, die er nu ook inzit.
De N270 (die ik heb) en de N455 die jij hebt zijn beide geclocked op 1,67GHz, de CPU van Geert is een dualcore op 1Ghz, maar kan sneller zijn indien het programma de dualcore functionaliteiten aanspreekt.

Het clonen heb ik aan gedacht maar dan clone ik ook alle 'rommel' van de vorige eigenaar mee. Het liefste begin ik met een schone lei omdat bepaalde settings ook vertragend kunnen werken. Ik heb hiervoor een harde schijf docking.
Moet eerlijk bekennen dat Windows 10 prima draait op de netbook, maar wil ik echt weten of het sneller is of niet dan zal ik nog weer even Windows 7 kaal moeten installeren.

Wat betreft koeling, deze is niet aanwezig. Tenminste geen fan die hard gaat blazen. Is passief gekoeld. Wat wel een voordeel is dat de SSD al snel 20% accuduur bespaart dan een gewone harde schijf. Zelfs 28%: https://tweakers.net/reviews/4859/2/acc ... hting.html.
Bijkomende voordeel is dat een SSD ook een stukje lichter is, sommige mensen merken dit echt terwijl het voordeel maar een gram of 50-100 zal zijn?

Ik hoor het vaker dat gebruikers bij mij aankloppen dat updates de boel trager maken, als ik hun laptop opnieuw heb ingericht en voorzien van de laatste updates is de laptop toch sneller als voor die tijd. Verschil is de vaak de achtergrond apps die draaien en niet meer gebruikt worden. Dan kan je ze beter verwijderen.

Ik ga denk ik eens terug naar Windows 7 om bepaalde zaken uit te sluiten en dan de 2 daagse licentie van ANWB proberen als test dit weekend.
Binnetie
 

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten