Welke digitale navigatie?

algemene discussies

Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Binnetie » 23 Jul 2017, 10:28

Mijn huidige navigatiesysteem is een kleine 10 inch netbook met de ANWB vaarkaarten uit 2015 erop. Helaas verlopen (licenties was van vorige eigenaar). Maar op zich overzichtelijk. Ik heb de netbook wat geupgraded met een SSD en nu is hij een stuk sneller. De licentie is niet overdraagbaar + dat ik zelf liever een licentie heb.

Toen ik ben gaan kijken naar alternatieven kwam ik een mooi artikel tegen over de diverse digitale navgiatiemogelijkheden: http://www.wsvvissershang.nl/wp-content ... r-V1.0.pdf

De ANWB app leek mij een mooie optie, maar als beginnend vaarder mis ik het route plannen een beetje. Dat je een indicatie hebt rond wat voor tijd je ergens aankomt. Ik log dit nu via Speedometer op mijn telefoon om te weten hoe of wat in mijn vaargebied.
Qua routeplannen kwamen er 2 goed uit de bus: WinGPS5 en PC-Navigo, maar de prijs is dan ook hoog.

De ANWB is voor een jaar goed geprijsd €42,99 dacht ik zo. Bij alternatieven betaal je vaak voor de software en het soort kaart welke je download.
Met welke digitale navigatie varen jullie?
Binnetie
 

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Klaver vier » 23 Jul 2017, 14:26

Ik neem meestal een maand de Anwb app,waar ik heen ga weet ik meestal de weg wel aardig,maar ik vindt het gewoon handig als ik onderweg even kan kijken voor het draaien van een brug of een sluis
Het kost +minus een tientje
Ook is het makkelijk even een tel nr van een haven of zo op te zoeken.
Handig is vooral dat je op de kaart precies ziet waar je bent,en dat de kaart als het ware meeloopt,je vaart dus altijd midden op de kaart.
Gr René
Klaver vier
 

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Binnetie » 23 Jul 2017, 14:32

Klopt, dat vind ik ook handig. Nu heb ik de 2015 versie en die crashte regelmatig. Weet je ook of er veel verschil zit in de 2015 en 2017 versie of gebruik je de ANWB nog niet zo lang?

De informatievoorziening is goed op orde, maar het route plannen zit er nog niet in vergeleken met de concurrentie. Ideaal voor vakanties. Voor je eigen vaargebied is de ANWB een uitkomst.
Binnetie
 

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Marie Christina » 23 Jul 2017, 15:04

Vaarkaart NL.
8 euro voor een jaar.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Klaver vier » 23 Jul 2017, 15:41

Binnetie ik gebruik de anwb app al een paar jaar op mijn tablet,dit jaar voor het eerst een beetje problemen mee gehad ,de coördinatie pijl kwam steeds te laat,ik was er dus al geweest en dan kwam ik er op de kaart pas.
Ik ben daarvoor naar de anwb winkel geweest daar konden ze mij niet helpen en kreeg ik een nummer van een medewerker die mij zou kunnen helpen,die kon mij ook niet helpen die gaf mij een mail adres en dat klopte ook niet,toen heb ik het maar opgegeven.
Menno wat je er dan wel bij moet vertellen dat je dan wel wifi moet hebben anders werkt het niet,heb ik namelijk ook al gehad
De anwb is normaal gewoon goed ik denk dat ik één keer een miskleun heb gehad.
Gr René
Klaver vier
 

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Marie Christina » 23 Jul 2017, 16:08

Is niet waar.
Je hebt er géén Wi-Fi voor nodig.
Ik gebruik het al sinds het er is.(4 jaar of zo? ) en heb echt geen Wi-Fi aan boord.

Je hebt wel GSM ontvangst nodig.
Dat klopt.
Maar dat is omdat het systeem nu eenmaal ergens aan moet kunnen zien waar je bent.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Klaver vier » 23 Jul 2017, 16:32

Nou Menno hoe het zit zit het maar op mijn tablet werkte het in elk geval niet,dan is goedkoop duurkoop.
Deze discussie is op het andere forum ook al gevoerd.
Gr René
Klaver vier
 

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Marie Christina » 23 Jul 2017, 16:44

Klaver vier schreef:Nou Menno hoe het zit zit het maar op mijn tablet werkte het in elk geval niet,dan is goedkoop duurkoop.
Deze discussie is op het andere forum ook al gevoerd.
Gr René

Dat klopt, maar op dat andere forum komt niet iedereen die hier wel komt.

Het kan zijn dat een tablet geen GSM ontvangt.
Daarvoor moet er een sim kaart in zitten.
Op een telefoon werkt het in ieder geval perfect.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Binnetie » 23 Jul 2017, 18:41

Bedoelen jullie geen GPS? Aan de hand van de satellieten wordt je positie bepaald. Deze worden door de telefoon, tablet of laptop met gps muis ontvangen.
GSM signaal is daar niet te precies genoeg voor, deze 3 puntsmeting is te onnauwkeurig.
De ANWB app gebruikt geen wifi (alleen om een programma update op te halen).

Overigens gebeurd het met GPS wel eens dat je niet de juiste positie op de kaart hebt. Ook met autonavigatie bijv. de GPS heeft dan nog geen goede fix op satellieten of is in de war. Toevallig zag ik dit op de telefoon van mijn vriendin dit weekend.

De vaarkaarten zijn soms ook niet nauwkeurig, een deel langs een vaarroute gaat over land omdat hier de kaart niet goed aansluit. Maar dit zijn kleine bijzaken
Binnetie
 

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Marie Christina » 23 Jul 2017, 19:04

Nee, ik bedoel écht GSM.
(Jij kan dat wellicht nog niet weten, maar ik geef, ondermeer, navigatiesystemen op de zeevaartschool in Delfzijl. Het verschil tussen GSM en GPS is mij dus zeer wel bekend. ;) )
Gsm kan(kàn) voor ons doel zeker nauwkeurig genoeg zijn.
Kwestie van ontvangst.
Hoe meer streepjes ontvangst hoe nauwkeuriger.
Maar dat is bij GPS niet anders.
Daar moet je ook genoeg satellieten bij "zien".
(wat bijna altijd het geval is.)

Wat jij bedoelt met in de war is dat bij het opstarten de ontvanger alle satellieten die hij ziet uitprobeert.
Dus ook die te laag boven de horizon staan voor een goede fix.
Na een paar minuten heeft de ontvanger dan de beste satellieten geselecteerd en heb je een goede fix.

Zou je GSM straling kunnen zien dan lag er een soort deken van kippengaas over Nederland.
Vandaar ook de Engelse term Cellphone.
Bij hele goede ontvangst zijn alle cellen heel scherp afgebakend.
Alle ijzerdraadjes zitten zo te zeggen op hun plek.
Die cellen zijn niet heel groot.
Op zo'n moment weet je telefoon dus op een paar meter nauwkeurig waar je zit.
Neemt de ontvangst af dan ontbreken er ijzerdraadjes en ziet de ontvanger twee of meer cellen als één.
Op zo'n moment neemt de nauwkeurigheid sterk af.
Dan sta je even stil, vaart even in een rechte lijn terwijl je een bocht maakt etc.
Tot je in de volgende keten komt en weer goede celletjes om je heen hebt.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast