Welke digitale navigatie?

algemene discussies

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor redmiller » 25 Jul 2017, 00:18

Digibeet ben je niet, dat bewijst in ieder geval het gebruik van het forum. Leuk dat jij het ook met papieren kaarten doet. Ik vind het fijn om een kaart in mijn handen te kunnen houden, samen met mijn kinderen te kijken naar waar we heen zullen varen. "Pap, zullen we naar een andere Lek gaan? Waar ze ook zo'n leuk stadje hebben met een ijswinkeltje?" En dan turen we verder of we nog een 'Lek' vinden :)
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Marie Christina » 25 Jul 2017, 06:33

@ Roelof,
Je hebt helemaal gelijk.
Maar dat is niet de vraag van TS.
Die vraagt naar ervaringen met digitale navigatie.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Binnetie » 25 Jul 2017, 09:35

Roelof, zoals opgemerkt door Redmiller ben je geen digibeet. Je weet de weg hier te vinden, je weet hoe je foto's moet posten.
Het is voor een ieder om te bepalen wat hij/zij het makkelijkste vind. Zoals jij omschrijft is het ook leuk om er mee te werken en aantekeningen te maken. Als beginner (in de digitale wereld een newbie genoemd) en direct al digitaal in aanraking gekomen met de navigatie ben ik er zo in gegroeid. De kaarten hier dateren van 2012 en van een gebied aan de andere kant van Nederland.
Omdat er een navigatie computer aanwezig is, triggerde me om deze te gebruiken. Ik kijk op de kaart naar alle informatie en kijk vervolgens over het water of de wal naar de herkenningspunten. Nadeel is dat je alleen geen aantekeningen kunt maken op de digitale kaart (of ik ben het nog niet tegengekomen).
Jou manier is zeker goed!

Ik ben opgegroeid met computers, werk in de ICT, iemand die dat niet is kijkt er anders naar en gebruikt mogelijk de papieren methode :)
Mogelijk dat het in de toekomst meer digitaal gaat worden, telefoonboeken worden niet of nauwelijks meer verzonden. Post wordt minder verstuurd. Ik vond het vroeger toen ik klein was erg leuk om in het telefoonboek dingen op te zoeken of analoog in de Intertoys gids met sinterklaas te bladeren. Die geur van die pagina's mis je wel. Hetzelfde is gebeurd toen ik mijn eerste auto kocht, navigatie ging nog omslachtig met een GPS muis en beperkte navigatie op de telefoon. Een half jaar na mijn rijexamen werden zelfs TomToms in de rijlessen gebruikt als onderdeel van de opleiding.
Bij andere mensen op de boot keek ik wel eens op de kaarten uit interesse, moet eerlijk zeggen dat ik niet direct plek heb voor een grote kaart, de netbook past er wel weer.
Binnetie
 

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Marie Christina » 25 Jul 2017, 10:37

Er schuilt een groter gevaar in de digitalisering.
Het niet meer kunnen werken met papieren kaarten!
Als ik tijdens de lessen op de simulator de ecdis een fout geef of uit laat vallen weten sommige studenten niet eens meer hoe ze een positie in de kaart moeten zetten.
Of ze weten niet dat dat driehoekje met dat vlammetje erbij in de kaart een groene lichtboei is.
Dat is voor ons docenten dan ook weer even een wake up call.
Even weer terug naar de basis.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Noordvaarder » 25 Jul 2017, 17:16

Binnetie schreef: Welke uitvoering gebruik je; http://www.stentec.com/nl/wingps/wingps-5 en eens in de hoeveel tijd update je de kaarten?

Ik gebruik de recentste versie,althans gisteren nog even gecheckt,en de server gaf aan de nieuwste versie heb.
Kaarten zijn van 2015.
Ik heb er geen zin om elk jaar nieuwe kaarten te gaan kopen,want op vaargebied veranderd er niet zoveel.
Vaarwegen worden zelden vernieuwd of uitgebreid.
Bij navigatiemiddelen voor de weg is dat totaal anders.
Daar komen steeds nieuwe wegen bij,maar bij vaarkaarten ligt dat anders.
En voor jachthaveninfo,koop ik elke jaar een nieuwe Deel2 van de ANWB.
Ga ik langer dan 3 dagen weg,dan neem ik de mini laptop mee,en anders doe ik het met de vaarkaart app op een Lumia 640XL.
Een phablet met een groot scherm van 5,7 inch.
Dan vind ik de route,vaarsnelheid en afgelegde weg meer dan genoeg.
Voor tracking gebruik ik WinGPS5,dat wil met de vaarkaart app niet.
De SOG vind ik belangrijk,vandaar dat ik altijd iets bij me heb.

Ook heb ik altijd papieren vaarkaarten bij me,want als de GPS niet werkt,heb ik iets waarop ik terug kan vallen.
De meeste systemen moeten het tot nu toe doen met de amerikaanse satelieten,want voor het europese systeem zijn nog weinig receivers geschikt.
En daar komt bij,dat ik me op een kaart kan oriënteren waar ik ben.
Dat wil op een navigatie toestel niet.
Als je je laatste positie weet,kun je deze altijd opzoeken op een navigatie middel.
Daarvoor ben je geen satelliet nodig.
Je kunt dan iig je plaats opzoeken,en dan met de kaart verder gaan,als je geen satelliet ontvangst hebt.
Noordvaarder
 

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor gewoonmich » 25 Jul 2017, 18:48

Noordvaarder schreef:Je had trouwens ook eerst de gratis versie kunnen proberen.
Dan had je gelijk kunnen constateren dat het niks voor jou was.


Waar baseer jij op dat ik de gratis app niet eerst geprobeerd heb? Ik heb wel degelijk de gratis app geprobeerd. Maar deze is beperkt in gebruik. Bijvoorbeeld het niet kunnen inzoomen. Vandaar dat ik het toen maar gekocht heb. En ook deze versie vind ik waardeloos. Dus weggegooid geld!

ANWB app was mij al bekend en deze dus maar weer gekocht voor een jaar. Vind deze nog het meest uitgebreid en gebruiksvriendelijk. Zeker in het vaargebied waar ik kom. Vind dan ook het geld was ze ervoor vragen meer dan waard. Update je kaart eens voor een kaart plotter! Die vragen pas veel geld. En zoals ik al zei, mijn kaartplotter gebruik ik niet meer sinds ik de ANWB app heb. Een dieptemeter heb ik overigens ook. Maar kijk liever vooruit dan verrast te worden.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Marie Christina » 25 Jul 2017, 19:18

@mitch:
Goh, dan gooi ik al jaren naar tevredenheid geld weg.

Vaarkaart nl is niet waardeloos.
Dat is gewoon niet waar.

Maar óók geen volwaardig navigatieprogramma.
Dat is wel waar.
Je moet het ook niet zien als een navigatieprogramma.
Het is een hele uitgebreide wateralmanak.
Met alle info over havens, bruggen, sluizen Enz.
En je kan er nog eens op zien waar je zit ook!

En een oud Nederlands spreekwoord zegt: Alle waar is naar zijn geld.
En dan krijg je voor 8 euro heel veel.

Eén facetje voldeed niet aan jouw verwachtingen.
En dan is de app gelijk waardeloos?
Dat is te kort door de bocht, vind ik.

Begrijp me goed, ik heb geen aandelen en ik ken de samensteller van de app ook niet.
Maar je moet wel eerlijk blijven met commentaar.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op 25 Jul 2017, 20:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Noordvaarder » 25 Jul 2017, 19:31

gewoonmich schreef:Maar deze is beperkt in gebruik. Bijvoorbeeld het niet kunnen inzoomen.

Dat zal dan wel aan je toestel liggen ofaan jezelf,want ik kan op een niet meer ondersteunende versie voor WinPhone toestellen,(ik heb een Lumia 640XL),gewoon in en uitzoomen.En ik betaal voor de app dus helemaal niks.Enigste nadeel dat ik heb,is dat ik online moet zijn.
Maar dat is met de huidige abo's van o.a. T-Mobile geen probleem meer.

Maar goed,voor jou mag het waardeloos zijn.
En zoals jij het vergelijkt,dan zal een Toyota Aigo ook wel een waardeloze auto zijn t.o.v. een Toyota RAV4.
Want jij vergelijkt ze op hun meritus,en je kijkt niet naar de prijs.
Ik kijk daar wat beide kosten,en trek daarbij mijn conclusies,en dat gerelateerd aan de Vaarkaart App,is het een goede navigatie voor zijn prijs.
Dat jij een slechte ervaring met die app hebt,en meer zaken wenst die in een app moet zitten,geeft alleen maar aan,dat je voor een dubbeltje het liefst eerste rang wilt zitten en als de plek dan niet goed was,was het waardeloos.
Jij vergelijkt appels met peren.
En ik vergelijk ze op de prijs,en dan is de ANWB app te duur,voor hetgeen hij te bieden heeft.
Noordvaarder
 

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Binnetie » 25 Jul 2017, 20:33

Noordvaarder schreef:Ik gebruik de recentste versie,althans gisteren nog even gecheckt,en de server gaf aan de nieuwste versie heb.
Kaarten zijn van 2015.
Ik heb er geen zin om elk jaar nieuwe kaarten te gaan kopen,want op vaargebied veranderd er niet zoveel.
Vaarwegen worden zelden vernieuwd of uitgebreid.
Bij navigatiemiddelen voor de weg is dat totaal anders.
Daar komen steeds nieuwe wegen bij,maar bij vaarkaarten ligt dat anders.
En voor jachthaveninfo,koop ik elke jaar een nieuwe Deel2 van de ANWB.
Ga ik langer dan 3 dagen weg,dan neem ik de mini laptop mee,en anders doe ik het met de vaarkaart app op een Lumia 640XL.
Een phablet met een groot scherm van 5,7 inch.
Dan vind ik de route,vaarsnelheid en afgelegde weg meer dan genoeg.
Voor tracking gebruik ik WinGPS5,dat wil met de vaarkaart app niet.
De SOG vind ik belangrijk,vandaar dat ik altijd iets bij me heb.

Ook heb ik altijd papieren vaarkaarten bij me,want als de GPS niet werkt,heb ik iets waarop ik terug kan vallen.
De meeste systemen moeten het tot nu toe doen met de amerikaanse satelieten,want voor het europese systeem zijn nog weinig receivers geschikt.
En daar komt bij,dat ik me op een kaart kan oriënteren waar ik ben.
Dat wil op een navigatie toestel niet.
Als je je laatste positie weet,kun je deze altijd opzoeken op een navigatie middel.
Daarvoor ben je geen satelliet nodig.
Je kunt dan iig je plaats opzoeken,en dan met de kaart verder gaan,als je geen satelliet ontvangst hebt.


Dank! Aan jput beschrijving te lezen vermoed ik dat je WinGPS5 Pro of Navigator hebt. De Life versie is gratis en heeft niet veel functionaliteit. Dan blijven de Pro of Navigator uitvoering over. Wat is een mooie interval om nieuwe kaarten aan te schaffen, elke 3-4 jaar?
Binnetie
 

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Jul 2017, 22:04

gewoonmich schreef:Vind dan ook het geld was ze ervoor vragen meer dan waard. Update je kaart eens voor een kaart plotter! Die vragen pas veel geld. En zoals ik al zei, mijn kaartplotter gebruik ik niet meer sinds ik de ANWB app heb.

Plotter kaart update vraagt veel geld?
Tja, ligt er maar net aan wat je 'veel geld' vind en wat je we mee wilt en kunt doen.

Ik vind € 44 per jaar een hoop geld voor een simpele rasterkaart (zo ongeveer de simpelste vorm van een digitale kaart die er bestaat) van alleen Nederland, terwijl ik voor € 130 zo ongeveer half Europa als vectorkaart op m'n plotter heb staan, die bovendien ook nog eens permanent gekoppeld is aan de rest van m'n instrumenten ......
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten