Welke digitale navigatie?

algemene discussies

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Binnetie » 23 Jul 2017, 20:53

Marie Christina schreef:Vaarkaart NL.
8 euro voor een jaar.

Heb je ook een link? Ik zie alleen vaarkaarten.nl maar dan moet duurdere kaarten.

Ik weet vanuit mijn vakgebied dat een leverancier aangaf dat ze met een 3 puntsmeting met een goed signaal tot op zo'n 30 meter nauwkeurig zijn.
Vandaar ik GPS aangaf want dat is wel preciezer.
Maar jullie zijn de echte ervaren mensen en positiebepaling bestond denk ik al lang voordat GPS bereikbaar werd voor de consument.
Binnetie
 

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Marie Christina » 23 Jul 2017, 21:16

Staat in de app store als het goed is.
Maar zie ook hier http://www.vaarkaartnederland.nl/
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Binnetie » 23 Jul 2017, 22:04

Ik zie hem. Zat op vaarkaart.nl te kijken.
Ik kan uit de site alleen niet herleiden of je deze ook als routeplanner kunt gebruiken om een indicatie te hebben van de vaartijd.
Die prijs is wel erg netjes.
Binnetie
 

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Klaver vier » 23 Jul 2017, 22:18

Vaartijden zijn altijd anders,of ik de éne keer van Loosdrecht naar Muiden ga of de keer er op is altijd totaal verschillend.
Dat kan je echt niet van te voren zeggen,de éne keer draaien de bruggen vlot de andere keer lig je maar te wachten.
Natuurlijk is dat op andere trajecten net zo.
Op het water moet je geen haast hebben,voorbeeld de Mijndense sluis bij Loosdrecht de éne keer vaar je er zo in de keer er op lig je 2 uur te wachten
Gr René
Klaver vier
 

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Marie Christina » 23 Jul 2017, 22:41

Binnetie schreef:Ik zie hem. Zat op vaarkaart.nl te kijken.
Ik kan uit de site alleen niet herleiden of je deze ook als routeplanner kunt gebruiken om een indicatie te hebben van de vaartijd.
Die prijs is wel erg netjes.

De routeplanner zit nog in de bèta fase.
Ik ben er vooralsnog niet erg van onder de indruk.
Als het half kan kiest dat ding een route over zee.

Het mooie is dat bij de betaalde versie de kaarten te downloaden zijn.
Niet dat het heel erg veel data kost, maar als je "live" over de kaart vaart moet je telefoon aldoor een nieuw stukje kaart downloaden als je van het scherm afgevaren bent.
Als je de kaarten download bespaar je dat weer.
Dat kost trouwens wel redelijk wat geheugen.Zo'n 250mB, meen ik.
Voor mijn 5 jaar oude mobieltje te veel.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor ReneDirks » 24 Jul 2017, 06:46

Uhm bijna 900 Mb. Maar voor de rest vind ik m best fijn, vooral gezien de prijs. Vorig jaar 10 dagen gevaren verdeeld over 2 maanden, dan is EUR 8,- peanuts. En een beetje concurrentie kan geen kwaad, ANWB en alternatieven als Navionics zitten toch in een andere prijsklasse.
ReneDirks
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 01 Sep 2016, 09:16
ligplaats:
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Amersfow » 24 Jul 2017, 07:28

Met ANWB app kun je prima route uitzetten. Druk op de rode plus en je volgt het water met waypoints. Zodra je begint te varen gaat hij de ETA berekenen. Ik vind het een perfecte app.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Binnetie » 24 Jul 2017, 11:03

Klaver vier schreef:Vaartijden zijn altijd anders,of ik de éne keer van Loosdrecht naar Muiden ga of de keer er op is altijd totaal verschillend.
Dat kan je echt niet van te voren zeggen,de éne keer draaien de bruggen vlot de andere keer lig je maar te wachten.
Natuurlijk is dat op andere trajecten net zo.
Op het water moet je geen haast hebben,voorbeeld de Mijndense sluis bij Loosdrecht de éne keer vaar je er zo in de keer er op lig je 2 uur te wachten
Gr René

Ik heb geen haast op het water, maar zou graag inzichtelijk willen hebben hoe lang ik ergens ongeveer over doe. Dat maakt voor mij uit of ik om 7 uur begin met varen of bijvoorbeeld om 10 uur in de ochtend. Er zijn veel variabelen waardoor navigeren op het water nooit zo precies zal zijn als op de weg.
Ik heb met de hand een route 'berekend' op basis van de afgelegde afstand en gemiddeld tijd die ik tijdens een aantal trips heb gevaren. Stel dat ik naar mijn dat ik naar mijn broertje wil varen die op dit moment op een camping in Friesland wil varen:
Afbeelding
De route is als wandelaar ingesteld. Ik heb voor mij als beginner een berekening gemaakt dat ik er zo'n 6-7 uur over zou doen met een vaarsnelheid van gemiddeld zo'n 10 km/u.

Globaal gezien gaat hij zo (vanuit Zwartsluis):
Afbeelding
Of ik overal kan komen met een diepgang van 1 meter en vaarhoogte van 2.40m is even een tweede, maar gaat mij om of ik qua tijd reëel zit.
Binnetie
 

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Marie Christina » 24 Jul 2017, 11:20

Ik schat dat op die route je gemiddelde snelheid zo'n 6-7 km per uur zal zijn.
Je zal wat sneller varen, wellicht, maar met oponthoud met bruggen en sluizen erbij klopt het wel aardig vermoed ik.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Mopolcamper » 24 Jul 2017, 11:23

Dat gemiddelde van 10 Km ga je op dit traject bij lange na niet halen. Voor een groot deel geldt hier een maximale vaarsnelheid van 6 KM en voor en iets kleiner deel 9 KM per uur. Alleen het Tjeukemeer kun je in vliegende plane over.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten