't Ja, wat is de waarheid?
Ik weet het ook niet, bovenstaande conclusie is gemaakt door mensen die direct na het lichten van het scheepje een inspectie aan boord hebben uitgevoerd, ze hebben geen verrotte romp, defecte afsluiters oid gevonden.
Dat er daarna fouten zijn gemaakt waardoor de boot nogmaals zonk is duidelijk.
De (mooie) foto's van Arthur spreken voor zichzelf maar ik neem aan dat kaiks anders gebouwd zijn als eikenhouten kotters.
Dat achterstallig of geen onderhoud lekkage tussen de houten rompdelen kan veroorzaken spreekt voor zich.
Als het wel zou kloppen dat de oorzaak uitdroging is, zou ik als enigste reden kunnen bedenken dat het een gebreeuwd scheepje is, dus de kieren tussen de eikenhouten romp worden afgedicht door ingeslagen koord van vezels.
https://www.youtube.com/watch?v=G9qpAkXsjYg
Als ik het goed begrepen heb moet dit af en toe bijgewerkt of vervangen worden, als dat niet gebeurd zou het lekkage kunnen veroorzaken.
Ik durf het niet bij voorbaat als lulverhaal of onzin af te doen.
Zodra ik met m'n werk wat meer tijd heb wil ik de "Bultjer Werft" in Ditzum, Duitsland eens aanschrijven wat hier waar van kan zijn, altijd interessant om iets van op te steken.
Ik heb zelf geen idee van dit soort houten schepen maar ik heb er wel een zwak voor dergelijke nostalgische schepen.
Op zich zag het bootje er nog niet zo slecht uit voor ze zonk.
Als ik 100 % zeker zou weten dat het houtwerk helemaal goed zou zijn zou ik het misschien wel willen hebben.
Eerst maar eens zorgen dat ikzelf niet uitdroog, mag er niet aan denken dat ik last van krimpscheurtjes krijg
Groet
Roelof