Mijn eerste bootje kopen

algemene discussies

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor Noordvaarder » 12 Jul 2017, 17:57

marcelNL schreef:Dat was leuk, maar erg veel lawaai. Is dat bij een zulke boten anders? Het is namelijk wel fijn als je tijdens het varen nog een gesprek kunt houden...

Een consoleboot moet je niet nemen.
Dat is geen boot om een weekend mee weg te gaan.
Iets gemakkelijks zijn de voilegende 3 links,waarvan ik persoonlijk de eerste, de beste vind.
https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... e=lr&pos=4

https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... e=lr&pos=3

https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... e=lr&pos=2

Voor een Shetland 535 betaal je net zoveel,en de ruimte is veel minder,is meer dan een meter korter.
Bij de Onedin's heb je ook geen last van lawaai van de moyor,want die zit erachter,en erboven kan nog een plaat zitten.
Wil je helemaal een rustige boot,dan moet je een boot zoeken,waar de motor in een "bun"zit,zoals een Crescent Allure.
De Crescent is nogal prijzig,maar er zijn ook wel andere merken waar de motor onder een "deksel" zit.
Minder lawaai,en niet zichtbaar,dus ook minder diefstal gevoelig.

Zoek ook op een merk als Waterland.
Daar zitten ook vaak mooie bootjes bij voor weinig geld.
O.a. deze:
https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... =lr&pos=15

Verder nog iets anders.
Zoek een boot en motor tot max 15 pk,liever nog een werkmotor erachter van 9,9 pk,ook wel HighTrust motor(Yamaha).
Met een werkmotor vaar je veel rustiger,wat lawaai betreft.
Want met een 20 of meer pk's kom je al gauw boven de snelheid max van 20km/h ,en dan ben je vaarbewijsplichtig.
Ze hebben geen diepgang,maar ook geen stahoogte in de kajuit.
Bedenk wel,dat benzine gevaarlijker is dan diesel.
En veel slechter verkrijgbaar is onderweg bij walstations.
Je bent dus meer aangewezen op de tankstations an de weg.
Ook iets om over na te gaan denken bij de aanschaf van een boot met buitenboordmotor.
Noordvaarder
 

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor marcelNL » 12 Jul 2017, 21:09

Voor de duidelijkheid, ik was ook niet van plan om een consoleboot te kopen, maar vooral benieuwd of het kabaal op een boot als de Onedin vergelijkbaar is of mee valt.

Bedankt voor alle informatie en suggesties. Ben al een stuk wijzer. Meer tips en suggesties blijven natuurlijk welkom.
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor eagle » 12 Jul 2017, 21:48

Er zijn ook Onedin,s met dieselmotor...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor Gruttepier » 12 Jul 2017, 22:01

eagle schreef:Er zijn ook Onedin,s met dieselmotor...

Gr, Eagle


Zijn zeldzaam en deze diesels hebben hun leven ook wel gehad, en je zit ook nog een keer met de eveneens gedateerde heckdrive.

Ik doel vooral op de ervaring die je als beginnende watersporter moet hebben, met een budget van 5000 moet je gewoon enorm veel geluk hebben wil je een leuk stalen bootje met goed draaiende diesel vinden. Kans is zeer groot dat je een ( onbedoeld) project koopt waardoor de hele zin in de watersport verdwijnt.
Ik doel vooral op een volwassen polyester weekender (en dan geen 535 want die is mijn mening net te klein) vanwege de lagere aanschaf, en vooral de vaak al gewisselde outboard naar een zuinige 4 takt.

Gewoon eerst het watersport je eigen maken en lekker door sparen naar iets moois van staal, polyester in deze klasse behoudt zijn waarde dus je hebt een drijvende spaarpot.
Voor 10.000 heb je al een keurig nette Doerak 650 zonder achterstallig onderhoudt etc
Gruttepier
 

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor eagle » 13 Jul 2017, 05:21

Volvo Penta MD5A/Saildrive S110...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor marcelNL » 13 Jul 2017, 17:47

Ik verwacht dat ik eerst maar eens een proefvaartje ga maken met een Onedin 650. Lijkt me een mooie beginnersboot met niet teveel onderhoud. Kan ik eens ervaren hoe dit vaart en of een buitenboord motor me niet teveel herrie maakt.

Een Doerak of andere stalen boot lijkt me dan een mooie vervolgstap voor de toekomst.

Nog een vervolgvraag die me nog te binnen schoot. Hoe is de bestuurbaarheid van een boot met buitenboord motor als je geen gas geeft, kun je dan nog bijsturen? Bijvoorbeeld bij het aanleggen aan wal? En hoe zit dat bij een binnenboord motor?
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor Marie Christina » 13 Jul 2017, 18:23

Een boot stuurt als er water langs het sturende element stroomt.
Bij een boot met een roer blijft hij dus min of meer bestuurbaar.
Zeker met stroom tegen.
Een buitenboordmotor heeft niet zo'n element.
Geen noemenswaardige sturing meer, dus.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor marcelNL » 13 Jul 2017, 18:34

Bedankt, zoals ik verwachte :) .

En een boot met vaste motor als de Doerak, heeft die wel een roer of ook niet?
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor Noordvaarder » 13 Jul 2017, 18:50

Marie Christina schreef:Een buitenboordmotor heeft niet zo'n element.
Geen noemenswaardige sturing meer, dus.

Dat is grotendeels op te lossen met een Ruddersafe.
Dan heb wel een soort van een "element".
marcelNL schreef:Hoe is de bestuurbaarheid van een boot met buitenboord motor als je geen gas geeft, kun je dan nog bijsturen? Bijvoorbeeld bij het aanleggen aan wal? En hoe zit dat bij een binnenboord motor?

Ja dat kan met een http://www.ruddersafe.com/
Ik heb ook een Onedin gehad,en die Ruddersafe had ik aan een 15 pk Yamaha motor gemaakt.Stuurt stukken beter,ook omdat de Onedin maar 25cm diep ligt.
Maar eventueel voorin de boot,als dat er ( nog) niet in zit,je watertank.
Dan heb je meer druk op de kop,en is hij beter bestuurbaar bij zijwind.
Anders ligt de boot zo hoog van voren,als je met alles achterin zit.
Motor,tank,watertank en mensen.
Dat vond ik het nadeel van de Onedin als je voorin geen gewicht had.
Een zak met grind voor in de punt wil ook.
Qua motor zou ik een 9.9 pk HighTrust nemen,die kan het met gemak doen.

En aan een Onedin ben je niet bekocht,want Duitsers zijn er gek op.
Die bootjes hebben geen diepgang en doen het juist heel goed op wateren waar eb en vloed is,zoals de Eems.

De mijne is ook verkocht aan een Duitser.
Ik had hem vorig jaar op Marktplaats staan,en binnen een half uur was hij verkocht.
Een smartphone van een jaar oud ,wordt je aan de straatstenen niet kwijt,maar een Onedin van ruim 40 jaar oud,was binnen een half uur verkocht. :roll:
marcelNL schreef:En een boot met vaste motor als de Doerak, heeft die wel een roer of ook niet?

Jazeker,dat was niet best als daar geen roer achter zat.
Bij een Doerak met gangboord,dus zonder voordeur,zit het roer onder de boot.
Bij een Doerak zonder gangboord ,scharniert het roer aan de achterzijde van de boot.
Deze hebben meer roer opppervlak, dan degene die hem eronder hebben zitten.
En dat verschil merk je vooral,bij het achteruit varen,dat bij een erachter aangehangen roer beter is.
Persoonlijk vind ik een 680S beter sturen dan een 850AK,die ik nu heb.
Hier zie je alle modellen die van de Doerak zijn gemaakt.
https://www.doerakclub.nl/modeloverzicht
Noordvaarder
 

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor henkvd » 13 Jul 2017, 19:35

BB motor is alleen lastig als je geen gang hebt en het is druk voor je bv bij een sluis of brug, dan kan je zo maar eens rond gaan, vooral veroorzaakt door geen diepgang van het polyester bootje, al leer je daar snel genoeg van dat als je de situatie ziet aankomen tijdig al rustig te gaan varen zodat je niet stil komt te liggen.
Afmeren gaat doorgaans eenvoudiger, geen wiel effect en je stuurt zowel voor als achteruit waar je heen wilt , net parkeren van een auto.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten