Mijn eerste bootje kopen

algemene discussies

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor Klaver vier » 15 Jul 2017, 20:29

Marcel voor onderhoud aan een binnenboord motor hoeft de motor er niet uit hoor,zou ook erg lastig worden bij ons staat er een zes cylinder in van misschien wel 600 kilo of meer
Onderhoud is olie vervangen en filters vernieuwen of reinigen,daar hoeft echt de motor er niet voor uit.
Persoonlijk vindt ik een binnenboord motor veel mooier als zo,n pruttel buitenboord motor is ook nog is een keer veel zuiniger
Gr René ( Klver vier )
Klaver vier
 

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor Marie Christina » 15 Jul 2017, 20:46

Voor doorvaarthoogtes, zie ANWB waterkaart.
Al dan niet digitaal.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor marcelNL » 16 Jul 2017, 11:35

Klaver vier schreef:Marcel voor onderhoud aan een binnenboord motor hoeft de motor er niet uit hoor,zou ook erg lastig worden bij ons staat er een zes cylinder in van misschien wel 600 kilo of meer
Onderhoud is olie vervangen en filters vernieuwen of reinigen,daar hoeft echt de motor er niet voor uit.
Persoonlijk vindt ik een binnenboord motor veel mooier als zo,n pruttel buitenboord motor is ook nog is een keer veel zuiniger
Gr René ( Klver vier )


Ik doelde meer op het moment dat er een defect is. Dan heb ik niet de kennis en kan ik de motor weg brengen. Dat kan met een inboard natuurlijk niet, dan moet er iemand bij komen. Verder heb je helemaal gelijk dat voor de rest een inboard mooier is...
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor Gruttepier » 16 Jul 2017, 11:49

Uiteraard is inboard diesel mooier, em met een groter budget zal je mooie betrouwbare boten kunnen vinden. Maar voor 5000 euro neem je een grote gok welke als deze verkeerd uitpakt je hele ervaring vernageld.

De tip om eerst lekker te varen met een betaalbare weekender is daar op gebasseerd, niet op en versus discussie.
Gruttepier
 

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor Marie Christina » 16 Jul 2017, 13:38

Gewoon lekker een BB motortje van een beetje goed merk eerst achter en lekker tuffen.
Niks mis mee.
Hele volksstammen doen dat.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor Noordvaarder » 16 Jul 2017, 16:02

marcelNL schreef:Ik doelde meer op het moment dat er een defect is. Dan heb ik niet de kennis en kan ik de motor weg brengen. Dat kan met een inboard natuurlijk niet, dan moet er iemand bij komen. Verder heb je helemaal gelijk dat voor de rest een inboard mooier is...

Ik denk dat je niet op een mogelijk defect een motor moet gaan beoordelen,of het inboard,danwel een outboard moet zijn.
Je moet de motor in een kajuitboot kiezen op basis van de volgende punten.
A:wat is er onderweg verkrijgbaar
B:wat is veiliger.

Dan is er maar 1 motor,en dat is een diesel.
Onderweg is er gewone diesel en Gas To Liquid(GTL) verkrijgbaar.
Op alle twee soorten loopt een dieselmotor.
GTL geeft weinig tot geen roet.
Op veel punten verkrijgbaar,en een veilige brandstof.Ontvlambaar bij 63 graden Weinig tot geen ontploffingsgevaar.

Benzine=bijna nergens verkrijgbaar,veelal dient er getankt te worden aan de weg.
Dus overhevelen,en benzine is licht ontvlambaar(21 graden).Is zeer vluchtig.
Kans op explosie/brand is aanwezig.
Benzine is kankerverwekkenden zeer slecht voor het milieu.
Lees de pdf maar eens door:
https://www.staveren.nl/media/2745/euro95.pdf
Dat spul wil je niet in een boot gesloten boot hebben.
Vlampunt van benzine ligt bij 21 graden.
Vlampunt van diesel ligt bij 63 garden.
Daarom,diesel is veel veiliger.

De accu van beide motoren staat bij een Onedin achterin,maar je reserve van benzine ook.
Benzine zet tijdens warmte uit,en de dampen moeten ergens heen,anders kan de tank barsten,dus je ontluchting van de tank staat dan open.
Gevolg benzine dampen in je bergruimte.1 verkeerde vonk,en je boot kun je 1 keer afschijven.
Bij diesel heb je daar geen,of veel minder last van.

Een keer morsen met benzine wil je niet overkomen in een polyesterboot.
Benzine is een oplosmiddel,nog sterker dan wasbenzine.

Benzine moet je alleen willen gebruiken bij open boten met een outboard,maar bij een kajuitboot is het "not done".

Ander voordeel van een Onedin t.o.v. Shetland is, dat bij die van Arend(Eagele) Nautic is het feit dat de motor erin ligt.
Dat geeft een betere gewichtsverhouding van de boot,want als de motor erachter hangt,hangt de boot meer achterover.

TIP.
Stap eens in je auto,en ga naar Arend Nautic voor die Onedin.
Er ligt een goed blokje in.Penta van Volvo is een zeer goed merk.Niks mis mee.
En last but not least,ik denk dat Eagle er totaal geen belang bij heeft,dat er hier negatief over hem wordt gesproken,want dat is "de dood in de pot".

En dat "motor wegbrengen" moet je direct vergeten,want dat is een slechte raadgever.

Gewoon effe naar Almen rijden,en dat bootje bekijken lijkt me stukken beter,dan nadenken in de trant van "as dit,en as dat.
"As mijn opoe ballen had gehad,was het mijn opa geweest." :lol:
As is verbrande turf. :mrgreen:
Noordvaarder
 

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor eagle » 16 Jul 2017, 18:01

Toelichting op Onedin 650.

Wij (Arend Nautic) beschouwen dit forum als een goede manier om contact te hebben met mede-watersporters; We leren zo de instelling en belevingswereld van onze mede watersporters kennen, en ook de diversiteit voor wat betreft achtergrond en interesse.

Als "tegenprestatie" voor deze informatie proberen we te helpen door onze ervaringen te delen.
We waken ervoor om commercieel gebruik te maken van het forum; Dat zou ongepast zijn, en door moderators terecht niet worden toegestaan. Bovendien wensen we dat imago beslist niet!

Dan concreet: De Onedin is een door ons ingeruild scheepje, dat niet direkt in onze spitsgat-lijn ligt. De prijsstelling is daarop aangepast. Het is door de werkplaats geweest, en waar nodig in orde gebracht.

Gezien het verloop van dit draadje lag het wel zeer voor de hand om het bij Marcel onder de aandacht te brengen...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor Klaver vier » 16 Jul 2017, 19:39

Ik ben het niet vaak met noordvaarder eens,maar nu slaat hij de spijker op zijn kop,want ondanks wat andere zeggen er is toch niets mooier als een dieseltje.
Met een dieseltje is het meteen een bootje,met een buitenboordmotor een pruttelbak zeker als het ook nog zo,n stink tweetakt is.
Een diesel is mits in goede staat ook veel betrouwbaarder
Lees het forum er maar op na altijd problemen met buitenboord motoren al is het maar door vergomde of verslechterde benzine
Ik weet dat ik nu te horen ga krijgen dat er ook veel problemen zijn met dieselolie maar dit is goed te verkomen
Bovendien heeft een boot met een diesel een meerwaarde
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor Marie Christina » 16 Jul 2017, 20:00

Tweetakt stinken? :shock:
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor Klaver vier » 16 Jul 2017, 20:02

Ja en meestal niet so zuinig ook Menno,of je moet iets aan je neus hebben,maar ik ruik ze altijd,maar ik heb ook een grote neus
Gr René
Klaver vier
 

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten