marcelNL schreef:Ik doelde meer op het moment dat er een defect is. Dan heb ik niet de kennis en kan ik de motor weg brengen. Dat kan met een inboard natuurlijk niet, dan moet er iemand bij komen. Verder heb je helemaal gelijk dat voor de rest een inboard mooier is...
Ik denk dat je niet op een mogelijk defect een motor moet gaan beoordelen,of het inboard,danwel een outboard moet zijn.
Je moet de motor in een kajuitboot kiezen op basis van de volgende punten.
A:wat is er onderweg verkrijgbaar
B:wat is veiliger.
Dan is er maar 1 motor,en dat is een diesel.
Onderweg is er gewone diesel en Gas To Liquid(GTL) verkrijgbaar.
Op alle twee soorten loopt een dieselmotor.
GTL geeft weinig tot geen roet.
Op veel punten verkrijgbaar,en een veilige brandstof.Ontvlambaar bij 63 graden Weinig tot geen ontploffingsgevaar.
Benzine=bijna nergens verkrijgbaar,veelal dient er getankt te worden aan de weg.
Dus overhevelen,en benzine is licht ontvlambaar(21 graden).Is zeer vluchtig.
Kans op explosie/brand is aanwezig.
Benzine is kankerverwekkenden zeer slecht voor het milieu.
Lees de pdf maar eens door:
https://www.staveren.nl/media/2745/euro95.pdfDat spul wil je niet in een boot gesloten boot hebben.
Vlampunt van benzine ligt bij 21 graden.
Vlampunt van diesel ligt bij 63 garden.
Daarom,diesel is veel veiliger.
De accu van beide motoren staat bij een Onedin achterin,maar je reserve van benzine ook.
Benzine zet tijdens warmte uit,en de dampen moeten ergens heen,anders kan de tank barsten,dus je ontluchting van de tank staat dan open.
Gevolg benzine dampen in je bergruimte.1 verkeerde vonk,en je boot kun je 1 keer afschijven.
Bij diesel heb je daar geen,of veel minder last van.
Een keer morsen met benzine wil je niet overkomen in een polyesterboot.
Benzine is een oplosmiddel,nog sterker dan wasbenzine.
Benzine moet je alleen willen gebruiken bij open boten met een outboard,maar bij een kajuitboot is het "not done".
Ander voordeel van een Onedin t.o.v. Shetland is, dat bij die van Arend(Eagele) Nautic is het feit dat de motor erin ligt.
Dat geeft een betere gewichtsverhouding van de boot,want als de motor erachter hangt,hangt de boot meer achterover.
TIP.
Stap eens in je auto,en ga naar Arend Nautic voor die Onedin.
Er ligt een goed blokje in.Penta van Volvo is een zeer goed merk.Niks mis mee.
En last but not least,ik denk dat Eagle er totaal geen belang bij heeft,dat er hier negatief over hem wordt gesproken,want dat is "de dood in de pot".
En dat "motor wegbrengen" moet je direct vergeten,want dat is een slechte raadgever.
Gewoon effe naar Almen rijden,en dat bootje bekijken lijkt me stukken beter,dan nadenken in de trant van "as dit,en as dat.
"As mijn opoe ballen had gehad,was het mijn opa geweest."
As is verbrande turf.