Varen Almere/ Flevoland

algemene discussies

Varen Almere/ Flevoland

Berichtdoor Steintje » 27 Jun 2017, 20:14

Goedenavond,

Ik ben op dit moment druk bezig met een zoektocht naar een leuke sloep om te gaan varen in Almere/ Flevoland.
Zijn er hier ervaringsdeskundigen die de regio goed kennen en dan met name advies kunnen geven over de minimale grote van de sloep.

Ik hoor graag van jullie!

Groet,
Stein
Steintje
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 27 Jun 2017, 20:11
ligplaats: Almere
info:

Re: Varen Almere/ Flevoland

Berichtdoor broekie » 28 Jun 2017, 08:46

Welkom.
Je vraagstelling is wat summier en lastig om te beantwoorden.
Je zegt te willen varen in het gebied Almere Flevoland. Dat kun je met alle sloepen.
Maar wat zijn je overige wensen/eisen?
-met hoeveel personen?
-ook overnachten?
-bij Lelystad de sluis door het Markermeer op?
-Randmeren op?

De kanalen in de Flevopolder bv naar Dronten zijn niet spannend en kun je met veel sloepen doen.
Ga je 'naar buiten' dan zou ik kiezen voor een geheel overkapbare sloep, dus niet alleen een huif met kuip zeil.
Onder een volledige kap kun je ook droog thuiskomen als bestuurder indien je overvallen wordt door een bui.
Ik zou dan ook iets vanaf 6 meter nemen. Wil je ook overnachten dan zelfs nog wat groter, met eenvoudige toilet en wasbakje.
Dan val je al snel in een sloep met een klein roefje/kajuit.
En zo verder naarmate je wensen toenemen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Varen Almere/ Flevoland

Berichtdoor Steintje » 28 Jun 2017, 19:41

Hoi Broekie,

Bedankt voor je antwoord!
Precies ook waar ik naar op zoek ben. Ik 'twijfel' enorm over de grote met name om inderdaad ook de randmeren op te kunnen.

Nogmaals bedankt!
Steintje
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 27 Jun 2017, 20:11
ligplaats: Almere
info:

Re: Varen Almere/ Flevoland

Berichtdoor broekie » 29 Jun 2017, 07:50

In de polder raak je uitgevaren en de behoefte om de randmeren op te gaan zal zeker komen.
Bij rustig weer gen probleem. Maar het kan daar ook spoken.
Als je wat comfort wil, kom je toch op 6 meter uit.
De kleinere zijn leuk, maar varen onrustiger en tussen wat grotere schepen of goven zit je niet echt lekker.
Meer voor door de grachten en kleinere plassen.

Zelf had ik een Albatros 6.30. Deze is gebaseerd op de Saga. Goede kiel, brede sloep.
Deze modellen worden ook gemaakt door andere bouwers.
Prima vaareigenschappen, ook op wat groter water.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Varen Almere/ Flevoland

Berichtdoor Steintje » 29 Jun 2017, 19:59

Dat klinkt goed, ik ben nu aan het kijken naar een Oud Huijzer 620 en een Saga 20.
We hebben nog twee kleine kindjes en hoor van veel mensen dat zoiets als een Saga dan wellicht beter zou zijn.

De randmeren op met lengte +/- 620 is dus goed te doen, ook bij winderig(er) weer?
Steintje
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 27 Jun 2017, 20:11
ligplaats: Almere
info:

Re: Varen Almere/ Flevoland

Berichtdoor Klaver vier » 29 Jun 2017, 20:45

Alles kan Steintje maar of het verstandig is met twee kleine kinderen,ik zou het je afraden.
Ik heb wel eens op het wolderwijd gezeten met een behoorlijk windje met een oude douane ( politie boot ) maar dan ben je echt blij als je er af ben,als je dat met kleine kinderen doet hebben ze meteen een trauma.
Gr René ( Klaver vier )
Klaver vier
 

Re: Varen Almere/ Flevoland

Berichtdoor broekie » 29 Jun 2017, 21:07

Winderig of winderig? Behoorlijk windje. Is dat windkracht 3, 4 of 5 Bf?
Vanuit welke hoek? Vaar je hoge of lage wal?
Een 5 achterop of een 4 dwars? Wat heb je liever.

Een sloep van ruim 6 meter is natuurlijk niet echt ideaal bij een lage wal met 5 of 6 Bf op een groot water.

Klaver vier je geeft wel een hele algemene mening. Dan voldoet er niets als je op deze wijze iets verkondigd.

Ik denk dat deze beginnende watersporters niet gaan varen onder deze omstandigheden zoals jij voorstelt.
Je kunt best wat hebben met een goede 6 meter sloep, ligt er helemaal aan onder welke omstandigheden, dus waar en hoe.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Varen Almere/ Flevoland

Berichtdoor Klaver vier » 29 Jun 2017, 21:21

Omdat het niet ideaal is waarschuw ik er ook voor,ik zat er op met windkracht 5a6 en dan dwars er op,nou ik washeel blij dat ik bij Harderwijk onder de dijk kwam te varen.
Het is net wat ik zeg het kan misschien wel maar wil je dat ook.
Er werd toen ik er af was ook al gauw gezegd,maar die boot kan dat toch makkelijk hebben
En dat kon ook,maar dan is het echt niet leuk meer,als mijn vrouw erbij was geweest had ik er denk ik nooit meer mee gekregen.
Ook heb ik wel eens op het Ketelmeer gezeten met ongeveer windkracht 6 en tot overmaat van ramp begon toen de motor ook nog slecht te lopen ( vuile dieselolie) nou dat gun ik een ander niet hoor,vandaar mijn advies.
Gr René
Ps het weer kan heel snel omslaan hoor
Klaver vier
 

Re: Varen Almere/ Flevoland

Berichtdoor Steintje » 29 Jun 2017, 21:32

Wederom bedankt voor jullie reacties.

Klopt helemaal en inderdaad als beginneling ben ik niet van plan om met flinke wind erop uit te gaan.
Besef me daarentegen wel dat het weer snel kan omslaan.
Het is wel prettig om te weten dat als dat wel gebeurd je wel veilig thuis komt.
In het geval bij de Oud Huijzer gaat het om een 15pk viertakt. Zal moeten ervaren wat dat te weeg gaat brengen qua power in zo'n sloepje.
Steintje
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 27 Jun 2017, 20:11
ligplaats: Almere
info:


Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten