vraag over het slepen van een boot

algemene discussies

Re: vraag over het slepen van een boot

Berichtdoor bas » 12 Apr 2018, 06:51

Een ander jachtje/ pontonnetje/ steigertje/woonboot/enz. slepen is ook geen probleem zolang je maar onder de 20 meter grens blijft.
In principe dus gewoon weer de situatie zoals het was. Nu nog gedoogd, per augustus ook weer bij wet zo geregeld.

Ga je boven die 20 meter grens dan wordt het een heel ander verhaal, maar dan redt je het ook niet meer met enkel een CvO.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: vraag over het slepen van een boot

Berichtdoor stefan » 12 Apr 2018, 13:05

Heb je documentatie over die wetswijziging Bas?
Staat er wellicht iets in info20m van Janneke Bos? Ik heb nog niets gezien volgens mij.
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: vraag over het slepen van een boot

Berichtdoor bas » 12 Apr 2018, 13:28

Update juli 2017
Het ministerie is voornemens de certificaatplicht voor kleine sleepboten weer in overeenstemming te
brengen met de tekst van richtlijn 2016/1629/EU. De implementatietermijn loopt op 7 oktober 2018 af
en de Nederlandse regelgeving zal dan ook pas op die datum in werking treden. Het ministerie zal de
ILT verzoeken om tot die tijd dienovereenkomstig te handhaven.
Concreet betekent dit dat er gewoon weer gesleept mag worden, dat officieel de wet pas volgend jaar
wordt aangepast en er hierop tot die tijd niet gehandhaafd wordt.

Tis ff prutsen hier aan boord op mijn telefoon maar bovenstaand een stukje van de scouting Nederland site. Zie nu ook dat het officieel pas per oktober is en niet augustus zoals ik zei.

De sleepontheffing van sn waar je het eerder over had bestaat overigens al een tijdje niet meer (helaas).
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: vraag over het slepen van een boot

Berichtdoor Georges » 12 Apr 2018, 19:45

Pas bij helpen wel op voor schade, je eigen of de verzekering van de geholpen boot kan raar uit de hoek komen:
Boot met pech op het Veerse meer ligt in onze haven dus even een sleep geven is dan geen moeite daar we toch binnenvoeren even vastmaken en aan de lange lijn meegenomen.
Vlak voor de havengeul de boot langszij genomen om hem dan in de haven netjes tegen de meldstijger te kunnen leggen , in de geul mag je 5 KM per uur varen maar ja een tegenligger met een snelle sloep dacht daar het zijne van en knalde lekker door, zijn golven wipten de meegenomen boot tegen onze reling die gelijk serieus beschadigd was.
Beide verzekeringen weigerden tussen te komen, "U bent geen professioneel sleper meneer", die man had dan een berger moeten bellen .
Ik neem niemand meer langszij, aan de lange lijn erachter kan nog ...
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: vraag over het slepen van een boot

Berichtdoor bas » 12 Apr 2018, 21:07

Vaag verhaal maar het staat niet op zichzelf, heb het vaker gehoord. Is meer een gevalletje van onwelwillende verzekeringen.

- er vanuit gaande dat het hier dus 2 kleine schepen betrof is
het dus geen slepen.
- ergens heb je ook de verplichting om een schip in nood te
helpen en naar de eerste De beste veilige plek te brengen.
Dan volgt hieruit natuurlijk wel weer de discussie wanneer
iets een nood/gevaarlijke situatie is. Valt brommerpech daar
ook onder?

Wat ik me ook altijd afvraag is of je dezelfde discussie gehad zou hebben als het de RWS/KLPD/KNRM/enz. Iets dergelijks zou overkomen. Die doen de hele zomer niets anders en dat zijn toch geen professionele slepers/bergers.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: vraag over het slepen van een boot

Berichtdoor Georges » 13 Apr 2018, 08:08

bas schreef:Vaag verhaal maar het staat niet op zichzelf, heb het vaker gehoord. Is meer een gevalletje van onwelwillende verzekeringen.

- er vanuit gaande dat het hier dus 2 kleine schepen betrof is
het dus geen slepen.
- ergens heb je ook de verplichting om een schip in nood te
helpen en naar de eerste De beste veilige plek te brengen.
Dan volgt hieruit natuurlijk wel weer de discussie wanneer
iets een nood/gevaarlijke situatie is. Valt brommerpech daar
ook onder?

Wat ik me ook altijd afvraag is of je dezelfde discussie gehad zou hebben als het de RWS/KLPD/KNRM/enz. Iets dergelijks zou overkomen. Die doen de hele zomer niets anders en dat zijn toch geen professionele slepers/bergers.


Er is geen enkele verplichting om iemand te slepen, er is enkel verplichting om bij levensgevaar mensen te helpen, dat is in zover je jezelf niet in gevaar brengt de wet.
Daarop kon ik me dus niet baseren in dit verhaal, mensen helpen kan ook via VHF of een noodnummer bellen was de redenering van de verzekering, maar ik gaf het maar mee om mensen erop te wijzen dat iemand helpen soms duur kan uitvallen ondanks dat je premie betaald in mijn geval ook casco, maar door eerlijk te vertellen hoe de schade ontstond ... het is ondertussen al wat jaren geleden en ik lag er niet wakker van, maar ben er wel wat wijzer door geworden.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: vraag over het slepen van een boot

Berichtdoor bas » 13 Apr 2018, 09:10

Zoals gezegd, het blijft een lullig verhaal wat helaas niet op zichzelf staat.
Volgens is het enigste waar een verzekeringsmaatschappij zich op kan beroepen dat je je niet hebt gehouden aan de polisvoorwaarden voor het meevoeren van een bijboot.
Dat is wat het wettelijk is zolang een klein schip een ander klein schip sleept, enkel zijn de max afmetingen van de bijboot vaak omschreven in je verzekeringspolis en die wijken nogal af van de maatvoering die de wet hanteerd.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten