Rechts, Links / SB, BB

algemene discussies

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor kajoe » 01 Jul 2017, 13:20

het blijft een verhaaltje van varen doe je samen .
maar ik moet helaas zeggen hoeveel van de leden van het forum hebben op schepen gevaren van een 80- tot 110 meter als schipper dan ,en hoeveel op de duwvaart 6 baks .
en dan zowel op de rijn als binnenwater .
nou de rijn laten we maar even links liggen .
maar op de binnen wateren varen met die grote schepen is vaak al geen pretje ,vooral als er harde wind staat .
en dan breekt het jacht seizoen aan en moet je ineens heel goed gaan opletten sommige jachten doen totaal onverwachte dingen ,en daar heb je als grote schepen onder elkaar geen last van ,je hebt contact via de marifoon en de schippers weten vaak wel het vaargedrag van elkaar.
ik weet ook wel dat iedereen zijn plaats op de vaarweg moet hebben ,maar toch geef de groten de ruimte ,er is vaak plaats zat ,eventuwee l achter de tonnenlijn ,vaak is het vaarwater ruim genoeg .
met een jachtje lig je ruim genomen wel binnen 15 meter stil .
grote schepen van pakweg 3200 ton geladen met zeg tussen de 1800 en 3600 pk ietsepietsie meer vooral geladen ,over leeg nog niet gesproken wand als die plots vol achteruit moet slaan word het net een slagroomklopper bij de schroef
en dan het uitwijken met een 110 schip tja dan heb je wel wat ruimte nodig ,vaart er dan net eentje naast je ??
oplopen van groter schepen ook zo iets ,welke kant ,over zijn bakboort kant of stuurboord ,tja had je marifoon kan je het even vragen ,maar sommigen racen er maar langs en staan dan te kijken dat se vlak bij de kop van het schip blijven hangen ,en dan geen toeren meer over hebben om er voorbij te komen ,en worden dan weer boos op de grote ,
maar goed de meeste jachtschippers leren vaak snel en dan komt het weer goed .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor Roelof » 01 Jul 2017, 14:05

Ik begreep dat het jachtje een beetje in het nauw kwam.

redmiller schreef:het had te maken met een opvarend en afvarend vrachtschip, waardoor het bootje dat afvoer werd weggezet en icm met de twee andere schepen geen ruimte had om te corrigeren... Was blij dat ik niet op de stoel zat na het verhaal :)


Als bovenstaande correct is denk ik in deze toch dat de beroepsvaart meer oog had voor elkaar dan voor het jachtje, het opvarende schip zou volgens mij vaart hebben kunnen minderen om ruimte te maken bij de brug zodat zowel het afvarende schip als het jacht de brug konden passeren.
Deze voer volgens mij ook stroomafwaarts dus voor hem zou afstoppen om eerst de "groten" te laten passeren ook lastig zijn geweest, meer naar SB om ruimte te geven zat er ook niet in.

Grote schepen hebben natuurlijk een beperking mbt manoeuvreren maar de gashendel terugnemen als je stroomopwaarts gaat is niet al te moeilijk denk ik.
Zoals eerder opgemerkt, hopelijk worden de resultaten van het onderzoek bekend gemaakt, op dit moment blijven er nog veel veronderstellingen in het verhaal.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor Noordvaarder » 02 Jul 2017, 01:12

R.C.Grootveld schreef:Wij houden de economie draaiend, dus jullie gaan maar opzij.

Ik denk niet dat het iets te maken heeft met de "economie".
Eerder met de "grootte" van het materiaal waar mee gewerkt wordt,en de tijdsdruk die er is om van A naar B te te gaan.
Als bv in een toer van Rotterdam naar Berlijn,je te laat bij de sluis van Delfzijl bent,kan het zijn dat je niet geschut wordt kan worden i.v.m. laag water.
En dan loopt je planning natuurlijk een deuk op,die ingehaald moet worden.Hetzelfde geld voor het vrachtverkeer over de weg,waar oponthoud elke dag op de loer ligt,en ook vaak aanwezig is.
En dan krijg je vaak excessen waar men het materiaal gebruikt tegenover een kleine die niks in te brengen hebben.
Het rechts van de sterkste wordt dan gehanteerd.
En groot schip is machtiger dan een klein jachtje,hetzelfde geld voor een vrachtwagen t.o.v. een luxe wagen.
Het is niet goed,maar het gebeurd wel.
En ik denk dat je altijd oog moeten hebben voor de zwakste,want de gevolgen voor die partij kunnen vele malen groter zijn,dan die van de sterkste cq grootste.
Noordvaarder
 

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor quichot » 02 Jul 2017, 08:58

@Kajoe, in feite leg jij met je betoog precies de vinger op de zere plek.
De sector gaat er altijd maar vanuit dat als het technisch mogelijk is schepen in de vaart te brengen van 135 x 17 mtr, of met zes bakken te varen van in totaal 250 x 22 mtr, of met 110 meter over de Gouwe te varen, dat het dan ook verkeerstechnisch en maatschappelijk verantwoord is.
Wat jij eigenlijk (onbedoeld?) glashelder maakt met die lange remwegen en beperkte manoeuvreerbaarheid, is dat het dus niet verantwoord kan. Vast staat dat door de enorme omvang van de nieuwste generatie binnenvaartschepen deze zich simpelweg niet in alle gevallen kunnen houden aan het BPR. Dat geeft de sector zelf nota bene toe. Ik vind dat een zorgelijke ontwikkeling.
Tegelijkertijd moet ik daarbij aantekenen dat het in de praktijk eigenlijk zelden tot hachelijke situaties leidt. Maar dat komt dan inderdaad doordat de kleintjes -en daar vallen nu ook al de Dortmundters onder- als dat nodig is een stapje terugdoen. Ik ben net terug van mijn derde Parijsreis. Ik zeg dat niet om mezelf op de borst te kloppen, maar ik weet wel een beetje waar ik het over heb.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor R.C.Grootveld » 02 Jul 2017, 11:12

Noordvaarder schreef:Ik denk niet dat het iets te maken heeft met de "economie".
Eerder met de "grootte" van het materiaal waar mee gewerkt wordt,en de tijdsdruk die er is om van A naar B te te gaan.
Als bv in een toer van Rotterdam naar Berlijn,je te laat bij de sluis van Delfzijl bent,kan het zijn dat je niet geschut wordt kan worden i.v.m. laag water.
En dan loopt je planning natuurlijk een deuk op,die ingehaald moet worden.Hetzelfde geld voor het vrachtverkeer over de weg,waar oponthoud elke dag op de loer ligt,en ook vaak aanwezig is.
En dan krijg je vaak excessen waar men het materiaal gebruikt tegenover een kleine die niks in te brengen hebben.
Het rechts van de sterkste wordt dan gehanteerd.
En groot schip is machtiger dan een klein jachtje,hetzelfde geld voor een vrachtwagen t.o.v. een luxe wagen.
Het is niet goed,maar het gebeurd wel.
En ik denk dat je altijd oog moeten hebben voor de zwakste,want de gevolgen voor die partij kunnen vele malen groter zijn,dan die van de sterkste cq grootste.

Ik ga in grote lijnen met je mee, toch proef toch een tegenstrijd in je stelling

Je begint met dat het niet te maken heeft met economie.
Vervolgens begin je over het uitlopen van je planning etc. etc.
Als het niet te maken heeft met economie, wat is dan het probleem als je een dag uitloopt?

Terecht trek je vergelijk met vrachtverkeer over de weg, die maken dezelfde fout: Plannen veel te optimistisch
Sprak ooit eens een vrachtwagen chauffeur en die vertelde me dat zij een Rotterdam-Basel rit plannen obv een overall gemiddelde van 70kmh.
Wel met inmiddels 1.500.000 km achter de rug, durf ik met een stalen gezicht te stellen dat je dan als een onbeschofte aso moet rijden.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor Noordvaarder » 02 Jul 2017, 16:47

R.C.Grootveld schreef: Als het niet te maken heeft met economie, wat is dan het probleem als je een dag uitloopt?

Een dag uitlopen,kan namelijk niet.
Bedrijven hebben geen voorraad meer.De voorraadloods rijd onderweg,van laad naar losplek.
Dat is hun voorraad.Want voorraad thuis is dood geld,en dat willen ze niet meer.
Het is tegenwoordig allemaal "just in time".Slottijden en nog eens slottijden.
Kom je te laat,maakt niet uit of je er iets aan kon doen,en je beland dan in een ander zijn slottijd,dan is het wachten, wachten, wachten.
Dan komt je retourlading in gevaar,wat daar ben je dan ook te laat.
Als je dat ook "economie" noemt,dan is dat zo.


Terecht trek je vergelijk met vrachtverkeer over de weg, die maken dezelfde fout: Plannen veel te optimistisch
Sprak ooit eens een vrachtwagen chauffeur en die vertelde me dat zij een Rotterdam-Basel rit plannen obv een overall gemiddelde van 70kmh.
Wel met inmiddels 1.500.000 km achter de rug, durf ik met een stalen gezicht te stellen dat je dan als een onbeschofte aso moet rijden.

Overdag haal je die 70km/h niet,daarentegen s'nachts met gemak.
s'Avonds om 20 uur uit Rotterdam?.
Als het een beetje mee zit,sta je de volgende ochtend op tijd bij de klant in Basel.
Oplegger voor het dock, afkoppelen, gordijntjes dicht,en pitten. :)
Ruim 730 km,dat gaat wel in een dikke 9 uren zonder oponthoud.
Je moet dan niet streepje 80 rijden,en denken,ik mag maar 80,maar je moet het gaspedaal dan ietsje dieper intrappen. :lol:
Je mag officieel 80,maar je kunt 89,en dan pas grijpt de begrenzer in.
Dan is de keuze toch niet zo moeilijk toch?
Als je hem tegen de begrenzer aantrapt,wordt je voet ook niet moe,en hoef je niet steeds te kijken op je teller of je wel 80 rijd of langzamer.
En in Duitsland en België bekeuren ze je daar niet op. :D
Alleen in NL doen die "dienders" dat. :( :oops:
Wie een beetje "doortrapt" s'nachts, haalt wel 80 km in een uur.

Anderhalf miljoen kms? Ik heb er een paar meer.
Reken maar uit,1976 tot 2014,gemiddeld 150.000 km/jaar.
Ik ben ermee gestopt wegens healt-problems.
En de lol om het te doen,is ook helemaal voorbij.
Het was een leuk en vrij beroep.
Daar is geen gram meer van over gebleven door alle regeltjes die ze erbij gemaakt hebben.

Gelukkig hebben we nu een Doerak 850 AK.
Heerlijk rustig door de vaarten met een gangetje van 6 a 7 km/h.
We moeten niks,en we mogen bijna alles.Geen vaartijden,geen planning,geen stress of we het wel halen,dan maar een dag langer varen,wat maakt ons het uit.
Als we een bepaalde sluis of brug niet halen die dag, dan zal die er de volgende dag ook nog wel liggen zeker?
Eindelijk de tijd voor onszelf.
Het geld beetje bij beetje opmaken.
Want de laatste reis heeft geen zakken. ;)
Noordvaarder
 

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor R.C.Grootveld » 02 Jul 2017, 20:32

Inderdaad: Dat noem ik "economie"
Just in time delivery ... de grootste fout die de industrie gemaakt heeft.
Gevolg: Heel veel kleine transporten, die moeten jakkeren om op tijd te komen of anders boetes etc.
Gevolg: Veel onnodig verkeer en congestie
En wie klaagt er het hardst over de volle wegen en stagnerend transport?
Inderdaad: De industrie .....

Het is net als in de varkenssector: De vraag daalt > productie moet omhoog ?> megastallen > prijs daalt agv overproductie > Nog grotere stallen en dus productie

De overeenkomst:
Beide sectoren zijn zelf de oorzaak van hun eigen probleem, alleen hebben ze dat zelf nog niet door.

En wat het vervoer over de weg betreft:
Uitspraak van een relatie en directeur/eigenaar van een transportbedrijf: Langeafstand vervoer over de weg rijdt over een doodlopende weg, water en meer nog spoor hebben de toekomst

Dat gemiddelde haal je dus alleen door de regels aan je laars te lappen, 80 is 80 en geen 89; dat het gedoogd wordt in D en B is meegenomen, maar ik vind dat je daar niet op mag plannen.
En gezien het aantal ongevallen met vrachtwagens en de consequenties er van, vind ik het niet meer dan terecht dat de NL politie er wel streng op toeziet.
En het begrip "diender" vind ik ronduit denigrerend, maar hoor je wel vaker van mensen die er "last" van hebben.

Je laatste 2/3 regels kan ik volledig beamen, zo denken wij er ook over; vandaar onze Bruijs
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor R.C.Grootveld » 02 Jul 2017, 22:35

Noordvaarder schreef:Reken maar uit,1976 tot 2014,gemiddeld 150.000 km/jaar.

150000 km/jaar ?
Los van het feit dat je beroepschauffeurs niet met privéchauffeurs (ik zit met m'n 40000/jaar al op meer dan het dubbele van het landelijk gemiddelde) mag vergelijken:

Na aftrek van vakantiedagen (wettelijk min. 20), feestdagen (gemiddeld 5), gemiddeld ziekteverzuim (4.5% voor vervoersector, bron CBS) komt dus neer op 665 km/dag ...... Werkdag in, werkdag uit

Je mag zelf aankruisen:
O Onzin
O Kroegpraat
O Onverantwoord
O Uitbuiterij
Meerdere antwoorden mogelijk .....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor Roelof » 02 Jul 2017, 23:31

Het eerste wat in mij opkomt is onverantwoord.
Heb lang geleden vergelijkbaar werk gehad, (maar) 80.000 + km per jaar, tussendoor een reparatie klus waar je in een hotel ter plaatse overnachtte.
Regelmatig vlogen we dan ook nog wereldwijd voor service klussen.
Vanaf het moment dat je in de auto stapte begon de klok te lopen, had je niet je 8 rust uren gehad dan begon je de volgende dag gewoon in overtime.... maar het schip ging koste wat het kost altijd voor.
In die tijd geld als water verdient maar nee zeggen bestond niet.
Ben herhaaldelijk achter het stuur zo'n beetje in slaap gevallen maar gelukkig nooit een ongeluk gehad.

Is tegenwoordig gelukkig niet meer mogelijk.
Nogmaals:
ONVERANTWOORDELIJK maar zeker geen onzin, kroegpraat oid.
Uitbuiting? : Ik was er zelf bij en kon ontslag nemen wanneer ik zou willen.

Als iemand praat over "de goeie ouwe tijd": Ja het was anders.
Zou ik het nog een keer willen overdoen? NEE !!!
Spijt van?: Ook niet

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor De Waalschokker » 03 Jul 2017, 08:44

Noordvaarder schreef:




Anderhalf miljoen kms? Ik heb er een paar meer.
Reken maar uit,1976 tot 2014,gemiddeld 150.000 km/jaar.
Ik ben ermee gestopt wegens healt-problems.
En de lol om het te doen,is ook helemaal voorbij.
Het was een leuk en vrij beroep.
Daar is geen gram meer van over gebleven door alle regeltjes die ze erbij gemaakt hebben.



"...Reken maar uit,1976 tot 2014,gemiddeld 150.000 km/jaar..."

"...gemiddeld 150.000 km/jaar..."

Tja van dat aan een stuur rukken ken ik alles en laat mij één reactie geven opschepper
opschepper opschepper opschepper opschepper :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten