Rechts, Links / SB, BB

algemene discussies

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor Noordvaarder » 30 Mei 2017, 00:19

Nerissa schreef:Dus is de kreet; varen doe je samen, verzonnen, om iedereen bewust te maken over de veiligheid.

Hou a.u,b. op over die onzin over veiligheid.
Want als het echt om de veiligheid gaat,werp je o.a. bij de Marifooncursus,cq examen , geen vragen voor iemands neus die gaan over loodaccus en of wat voor platen er in accu's zitten.
Pure onzin is dat,en dat draagt geen moer bij aan het kopje "veiligheid".
En zo kan ik nog wel veel meer onzin vragen aanwijzen,waar je met o.a marifoon geen zak aan hebt.
Als het hun echt te doen is om veiligheid,dan geef ik ze nu de raad,om voor al die plezierjacht vaarders een cursus te ontwerpen die re echt toe doet,en niet zo als het nu is,met een hoop onzin erin.
Maar het is niet alleen op dit gebied waar der autoriteit overal barrières opwerpt,het is bij de ADR cursussen tank en stukgoed niet anders.
Hier vragen ze je een hoop onzin,dat nevver en te nooit niet gebeuren zal,en in Duitsland doen ze dat niet.
Daar krijg je op de praktijk gerichte vragen.
Daarom heb ik mijn laatste 2 cursussen gevolgd in Leer via het Industrie- und Handels Kammer in Emden(BRD).


En natuurlijk moeten we ergens een duidelijke grens trekken, een kind in een rubberbootje kent de regels niet.

En dat bedoelde ik met Rechts of Links.
Ik heb geen moeite met SB en BB,maar er zijn genoeg die in een 3 of 4 meter open boot varen met een buitenboord motor in de zomer.
En al die mensen hebben waarschijnlijk geen benul van BB en SB.
En als je die mensen belerend wilt toespreken dat het bij varen SB en BB is,en geen rechts of links,ben je niet bezig met veiligheid,maar met onzin uitkramen,want daar zit zo'n bootjesvaarder niet op te wachten.
Maar ja,er zullen altijd mensen overblijven,die vinden dat ze vromer zijn de paus.
Ik help die mensen dan gewoon met links of rechts,en steek geen preek af over hoe het zou moeten zijn op het water.
Wat jij doet,is een vorm van schijnveiligheid creëren.
Veiligheid staat of valt met hulp op een veilige manier bieden,maar niet met eerst een preek over de regels op het water.
Noordvaarder
 

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Mei 2017, 01:02

Roelof schreef:Ik weet niet of dit ook gebruikelijk is op de binnenwateren maar het is in elk geval duidelijk.
In de zeevaart is vaak geen oever om aan te refereren maar bv op het IJsselmeer ook niet

Op binnenwateren wordt meestal gewoon over SB en BB gesproken.
Bv op de grote rivieren: (Scheepsnaam) wilt u SB - SB?

Overigens heeft het IJsselmeer wel degelijk een linker (de kant van NH) resp. rechter (de kant van Frl) oever, net als dat zeeën die in principe hebben, hoe wil je anders je betonning inrichten?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Mei 2017, 01:15

Noordvaarder schreef:Ik help die mensen dan gewoon met links of rechts,en steek geen preek af over hoe het zou moeten zijn op het water.
Wat jij doet,is een vorm van schijnveiligheid creëren.
Veiligheid staat of valt met hulp op een veilige manier bieden,maar niet met eerst een preek over de regels op het water.

En daarmee creëer je de bekende apen die het truukje kennen, zonder te weten waar ze mee bezig zijn.
En dat soort mensen zijn het grootste gevaar.

Dat je van loodplaten moet weten op een marifoon examen is inderdaad vergezocht, maar een algemene kennis van het electrische systeem (en de daaruit voortvloeiende mogelijke storingen) van een marifoon installatie vind ik niet meer dan normaal.

En dat geldt ook voor kreten als stuurboord en bakboord.

Mensen die niet bereid resp. in staat zijn om zich dit soort elementaire kennis eigen te maken, hebben in mijn ogen niets op het water te zoeken, want die zijn een potentieel gevaar voor zichzelf en een ander.

Gisteren had ik er nog zo eentje voor me aan SB, althans dat dacht ik, want ineens was ze weg ........ was gewoon in m'n dode hoek gaan zitten.
En ik merk er waarschijnlijk niets van als ik met m'n 11 ton er gewoon overheen ga ......
Over inzicht gesproken ......
Inzicht zul je moeten aanleren, en dat leer je niet aan als iemand je gewoon een truukje leert.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor Nerissa » 30 Mei 2017, 01:28

Hou op over veiligheid, ja, ja.
Dus niemand hoeft de regels te kennen, we gaan allemaal zonder veiligheids regels varen, autorijden, vliegen, en noem maar op.

Juist door de mensen die veiligheid onzin vinden, krijgen we ongelukken.

Veiligheid heeft wel degelijk zin.

Dat het soms erg ver gaat en " niet helemaal " werkbaar is, daar ben ik het wel mee eens, dat zijn nu die grenzen.

En veiligheid is persoonlijk, wil niet zeggen dat je er je niet aan hoeft te houden.

Maar doe jij het lekker allemaal op een onveilige manier, vind het maar onzin. Ieder zijn eigen mening

Volgens mij heeft het helpen van mensen in nood niets met links rechts, bb of sb te maken, je helpt een mens in nood altijd, ook al vind hij veiligheid onzin

Vr. Groet

Frans :)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor Nerissa » 30 Mei 2017, 03:09

Even iets genuanceerder.
Dit is een discussie waar we onze mening geven, en een standpunt proberen in te nemen, om tot een vergelijk te komen.
Ik geef een mening die ik soms moet herzien door nieuwe inzichten en de andere discussieleden ook.

Dus dit is niet naar een persoon bedoeld maar een mening.

De uitspraak veiligheid is onzin, vind ik onzin.
Dat we ook onzinnige dingen leren bij de veiligheidcursussen ( in zijn algemeenheid) daar ben ik het geheel mee eens.

Maar we kunnen veiligheid alleen onzin vinden, en div. Geleerde dingen alleen onzin vinden. Als we de veiligheidsregels bestudeerd hebben, er notie van hebben genomen. Anders kunnen we die uitspraak niet doen.

De interpetatie van die veiligheid, en hoe toe te passen komt in de verschrikkelijk algemene regel terug : "Veiligheid is persoonlijk"

We hebben nu eenmaal wetten en regels waarvan men verwacht dat we er ons aan houden.
Ook ik ben zeker niet roomser dan de paus.
Ik wil graag normaal kunnen werken.
Maar de strekking is, dat men eerst eens de regels leert, voor men aan het verkeer deel neemt, of...aan bepaalde werkzaamheden begint.

Ook ik moet bij het grote Amerikaanse bedrijf, regels leren( en toepassen :mrgreen: ) die volstrekt onwerkbaar zijn, en dat vind ik dan weer een groot verschil met onzin.
En dat moeten we zodat de grote baas ingedekt is, ik mij bewust ben van..... en zelf verantwoordelijk ben voor.....( dat laatste is weer een appart discussiepunt bij ongevallen).

Dat is zo' n beetje mijn mening.
En ook die kan natuurlijk ter discussie gesteld worden :mrgreen: .

Dus niets persoonlijks!

Groet

Frans 8-)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor Byl54 » 30 Mei 2017, 09:05

Er is hier wat ruis, er zijn profs en amateurs. De overheid heeft hier al een richtlijn voorgegeven vaarbewijsplichtigeschepen en niet vaarbewijsplichtigeschepen. Een paar profs denken dat het veilige wordt in Giethoorn om te eisen dat men weet wat stuurboord of bakboord is of een amateur varend uitsluitend met zijn sloep op Loosdrecht. Kom eens terug op aarde heren.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor Georges » 30 Mei 2017, 09:58

Byl54 schreef:Er is hier wat ruis, er zijn profs en amateurs. De overheid heeft hier al een richtlijn voorgegeven vaarbewijsplichtigeschepen en niet vaarbewijsplichtigeschepen. Een paar profs denken dat het veilige wordt in Giethoorn om te eisen dat men weet wat stuurboord of bakboord is of een amateur varend uitsluitend met zijn sloep op Loosdrecht. Kom eens terug op aarde heren.


Aan je avatar foto te zien vaar je met een zeilboot dus geen vaarbewijsplicht, maar bij zeilen is het zeker belangrijk om BB en SB te kennen ivm de voorrangsregels tussen zeilers onderling alleen al... :lol:
Ik hoop trouwens nog altijd dat men overal in de EU dezelfde eisen gaat stellen ivm het vaarbewijs, gewoon verplichten dus zoals in alle omliggende landen , het niet kennen van regels ontslaat je niet van verantwoordelijkheid in geval van schade ! alleen daarom al is het nuttig te weten waarmee je bezig bent.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Mei 2017, 10:15

Byl54 schreef:Er is hier wat ruis, er zijn profs en amateurs. De overheid heeft hier al een richtlijn voorgegeven vaarbewijsplichtigeschepen en niet vaarbewijsplichtigeschepen. Een paar profs denken dat het veilige wordt in Giethoorn om te eisen dat men weet wat stuurboord of bakboord is of een amateur varend uitsluitend met zijn sloep op Loosdrecht. Kom eens terug op aarde heren.

Wellicht verklaart dat ook de vele 'bijna aanvaringen' zeilboten die ooit is "verteld" (want geleerd hebben ze het niet) hebben, dat je als zeilboot altijd voorrang hebt.
En dus bv niet weten dat je op het moment dat je buitenboordmotor loopt, gewoon een motorboot bent ......
Sloepen idem ..... velen doen maar wat .....

Om over gedrag bij bruggen en sluizen maar helemaal te zwijgen, want dat lijkt soms nergens op .... want etiquette is voor de elite .....

Varen is, net als autorijden, voor iedereen een recht, maar helaas niet voor iedereen weggelegd.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor Byl54 » 30 Mei 2017, 10:33

Zal een klus worden om de mensen in het filmpje aan een vaarbewijs en marifooncertificaat te krijgen.
http://www.dumpert.nl/mediabase/7120425 ... _van_.html
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor kajoe » 30 Mei 2017, 10:34

de discussie BB/SB kan ik best wel begrijpen om dat er veel water recreanten maar een vrij korte tijd op het vaarwater door brengen ,de meesten zitten het hele jaar in de auto en daar is het altijd links en rechts dus dat gaat dan het meest door je hooft ,en dan gooi je wel is wat door mekaar .
laats hadden we een bootje die het helemaal snapte zijn stuurwiel zat aan de bakboords kant van de boot gemonteerd zoals bij velen ,heel normaal ,maar volgens deze man is de stuurboords kant de kant waar het stuur zit ,tja logies toch .
dus zo zit het in elkaar .
tja dan is het op de grote schepen maar een rotzooitje omdat de stuurstand in het midden zit .vond hij .
ok hij had geen vaarbewijs nodig ,naar grote en snelheid ,maar hebben hem toch maar geadviseerd om het BPR maar eens goed door te lezen ,misschien helpt het iets .
ook op onze opmerking dat het nog al wat naar benzine stonk en hij rookte vond hij maar gelul ,tja veiligheid ?
maar goed alles bij elkaar valt het met de ernstige ongelukken/aanvaringen op het water best nog wel mee ,althans die gemeld worden .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten